Geplaatst: 20 juni 20196 j Het bloed kruipt waar het niet gaan kan! Zoals sommigen op het forum weten woon ik midden in de binnenstad.Hoe dan ook wil ik binnen enkele jaren verhuizen. Want gemeente blablabla. Komt er op het kort op neer dat waar ik nu woon mijn bedrijfje niet meer voort kan zetten.Maar is het haalbaar om nog een fatsoenlijk stukje grond te kopen met bedrijfsopties? Zelf droom ik van een klein huisje met flink stuk grond. ruimte voor eigen tuin, beestjes en verkoop. Kijkt naar J en J Misschien met een B&B/camping. Was thuis al aan het minimaliseren. Maar langzaam merk ik dat steeds vaker naar huizen aan het kijken ben. Of naar dierenrassen EINDELIJK kippiesss!!Als zelfstandig ondernemer is het überhaupt nog mogelijk om oud en gelukkig te worden op een eigen stukje grond?Is het haalbaar? Voel de belastingdienst al in mijn nek hijgen als hier de boel ga verkopen.Toch maar voor een baas gaan werken... You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Geplaatst: 20 juni 20196 j Natuurlijk zijn dromen haalbaar, het is alleen niet altijd makkelijk. Een huis met wat ruimte eromheen is betaalbaarder in het noord-oosten van Nederland. Maar hoe mooi het daar ook is, als je bijvoorbeeld een B&B of minicamping wilt beginnen, dan zou ik eerder even verder over de grens kijken. In Duitsland zijn de huizen een pak goedkoper en je krijgt er een behoorlijk stuk grond bij ook. Ideaal voor wat dieren erbij. Of dat voor je huidige bedrijf een optie is, weet ik natuurlijk niet, maar ik neem aan dat er ook in Duitsland een vraag naar je producten / diensten is.Mocht je in Duitsland willen kopen, wil ik best helpen / tips geven. Ga in ieder geval niet met een Nederlandse makelaar in zee, hoe aanlokkelijk dat ook is. Je zou, als je een groter huis koopt, een deel kunnen verhuren aan je bedrijf. Maar hierover kun je het beste met een belastingadviseur spreken, die kan je hier veel meer over vertellen.
Geplaatst: 20 juni 20196 j Auteur Ben niet speciaal aan Nederland gebonden. Maar zolang als mijn ouders nog leven moet het wel nog op een fatsoenlijke reistijd zitten.Soms is het gewoon lekker om hersenspinsel neer te gooien gezien hier meer groene vingers zitten.Het zal hard werken zijnMaar ja... In de tegenwoordige tijd ben ik misschien teveel een doomsdenker. Uiteindelijk krijg je als zelfstandige geen drol en kan ik nu niet beter aan mijn toekomst gaan werken dan in de stad te blijven suffen You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Geplaatst: 21 juni 20196 j Dromen zijn haalbaar. Doe het bijna iedere dag. Denk dan aan een stukje grond van ca 50 tot 70 are. Een niet te tiny huis met een mooie keuken om lekkers in te maken; Wecken, fermenteren, drogen. Houdbaar maken zonder vriezer. Zelf wat aardappelen telen, wat haver om havermout te maken bij de molen. Wat vlier planten. Hier en daar wat uit de natuur plukken. Ja, ik droom graag. Maar daar kan ik niet van leven. Nog niet!. Over een paar jaar als ik de koksmuts in de wilg ga hangen. En dan wat aanvullen met groenten die "over of onverkoopbaar" blijven op de markt/ supermarkt om daar zuur, moes of chutney`s van te maken. Dromen ja, maar of het uitvoerbaar is zal blijken! Het moet wel te verkopen zijn natuurlijk wat je overhoud!
Geplaatst: 22 juni 20196 j Wij zijn jaren geleden ook naar het buitenland verhuisd. De rust, ruimte en de mooie natuur, dat misten wij in de Randstad. Natuurlijk gaat alles anders en kom je altijd voor onverwachte zaken te staan, maar het is absoluut de moeite waard, als je kan en het is je droom. Wij hebben wel vooraf veel gelezen over mensen die spijt hebben en waar de buitenlandse droom minder goed van uitviel dan verwacht. Het klinkt natuurlijk schitterend om heerlijk in de natuur met wat grond te wonen, maar er zitten ook mindere kanten aan waar mensen niet altijd bij stilstaan. Deze minpunten zijn voor ons geen bezwaar en wij hebben ook het geluk dat wij hier goed zijn opgenomen in de gemeenschap, maar dat is ook iets waar je zelf aan moet werken. De reistijd vind ik overzichtelijk, al is het niet ideaal als je 6 uur rijden van je ouders woont (bij ziekte). Maar ook dat is te overzien. Hier willen wij oud worden en dan is reistijd minder belangrijk. De andere familieleden houden met ons ook geen rekening waar zij wonen en naartoe verhuizen (dat verwacht ik ook absoluut niet, even voor de duidelijkheid), het gaat erom dat je je droomplek vindt. Succes met dromen, hopelijk kun je ze waarmaken.
Geplaatst: 22 juni 20196 j Ik leef dagelijks van mijn droom. Heb ik ook die jaar keihard voor moeten knokken. Als jij al 2 jaar of langer een steady inkomen hebt als zelfstandige krijg je ook gewoon een hypotheek. En als je niet kan rond komen als zelfstandige moet je misschien nog eens naar je business plan kijken. Dromen komen dus zeker uit. Je moet er alleen heel hard je best voor doen. Maarja anders kan je er ook minder van genieten he.. als je er niet keihard voor hebt moeten werken
Geplaatst: 23 juni 20196 j Dromen komen komen zeker uit. Wij leven inmiddels al meer dan 7 jaar onze droom. Al hebben we onze droom nu wel bij gesteld. Blijf dromen.
Geplaatst: 30 juni 20196 j Als ik je een hele goede tip mag geven: denk anders. En daarmee bedoel ik: wees creatief! Ik herken me erg in jou verhaal, speelt ook bij mij. Kort door de bocht: een huis met stuk grond op het platteland is vaak onbetaalbaar (voor iemand die er van wil leven bedoel ik dan, zonder full time industrie boer te zijn).Op Netflix heb ik een hele leuke serie gekeken: How to live morgage free. Hoe leef ik hypotheek vrij. Natuurlijk is het allemaal bij lange na niet zo rooskleurig als deze docu’s laten zien maar er zitten leuke ideeën tussen. En met name dus: wees creatief. Je zou bijv een stukje land kunnen kopen en daar een ‘mobiele woning’ op kunnen zetten! Je leeft dan erg klein maar je hebt een enorm lage, of wellicht zelfs geen hypotheek! Officeel mag je er niet wonen, dus je moet we zorgen voor inschrijving op ander adres maar daar zijn ongetwijfeld oplossingen voor. Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 30 juni 20196 j Als jij al 2 jaar of langer een steady inkomen hebt als zelfstandige krijg je ook gewoon een hypotheek. En als je niet kan rond komen als zelfstandige moet je misschien nog eens naar je business plan kijken. D Mja dat is we erg kort door de bocht. En dan moet je echt wel een heel goed business plan hebben. Laat ik t zo zeggen: over het algemeen word je dan geholpen door omstanders / een groot netwerk met invloed. Sowieso hangt het er van af of je bijv ook al onroerend goed hebt, leg je extra geld in, etc. Is het een zakelijke lening of niet? Zakelijke lening krijg je niet op huis, en zo zitten er heep wat haken en ogen! Ik wil niet te negatief zijn, maar geld lenen als zelfstandige voor een woning is knap lastig!! Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 30 juni 20196 j Sorry maar als je er niks aan verdiend is het geen bedrijf. Ik heb zelf ondernemer... opbouwen kost tijd maar als je geen goed plan hebt en die niet elke keer bijschraaft gaat het niks worden. Juist als ondernemer moet je continu kijken wat goed loopt wat niet wat kan beter en heb ik zelf wel de skills om dat te doen of moet ik iets leren of bepaalde taken aan iemand anders overlaten. Ik heb zelf ook een hypotheek. En je moet je inkomsten van de laatste twee jaar laten zien is meer rompslomp maar als je genoeg verdiend krijg je gewoon een hypotheek. Zelfde als dat je in loondienst ook een lagere hypotheek krijgt als je minder verdiend
Geplaatst: 30 juni 20196 j Ben ik het mee eens hoor Ben zelf ook ondernemer en heb 2 bedrijfspanden, maar woning gaat bijzonder lastig helaas. En idd, daarvoor ‘verdien’ ik te weinig omdat ik het geld in m’n zaak stop. Daardoor lage schuld en heel hoog eigen vermogen (solvabiliteit), maar bank ziet puur naar winst per jaar en wil daarom geen hypotheek verstrekken. En dat is erg frustrerend soms...Maar we klagen niet! Ik moet geduld hebben en anders andere keuzes maken. Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 30 juni 20196 j wij konden zelf een aanzienlijk bedrag inleggen voor de hypotheek dat scheelt ook een hoop. Wij hebben hypotheek bij delta loyd maar die zijn er niet meer dus weet niet of de nationale nederlanden het zelfde omgaan met ondernemers. maar scheelt nogal per hypotheek verstrekker hoe ze er mee om gaan.
Geplaatst: 2 juli 20196 j Auteur Als ik ga verhuizen en het geen bedrijf laat zegt de belastingdienst u kunt dokken.Zelfstandig ondernemer is nu eenmaal een een val. Voorlopig ga ik rustig verder met consuminderen en info zoeken. Hoef ook niet in 7sloten tegelijk te springen You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Geplaatst: 27 juli 20196 j Ik weet niet hoe het overal zit maar hier zijn de huizen prijzen aan de hoge kant, agrarische grond is goedkoper maar je bent dan wel verplicht je aan de bestemming te houden.En pas nog te horen gekregen van iemand die bij de Rabobank werkt je moet voortaan 3/4 van het aankoopbedrag op kunnen hoesten al zal dat denk ik niet helemaal kloppen Ik zou zelf wel wat grond willen maar nu ook niet heel veel zou denk ik blij worden van halve hectare maar meer hoeft voor mij niet.Stukje moestuin, stukje voor fruitbomen, stukje voor kippen en natuurlijk een cavia ren En gedeelte voor terras siertuin.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.