Jump to content

Peperplant bijna dood- hoe te redden?

Evasophie8

Recommended Posts

Hallo!

Ik ben nogal een beginner en heb sinds kort een peperplantje. Hij staat buiten en aan het begin ging het goed en kon ik er wat pepers vanaf plukken, maar sinds een week of 2 lijkt hij bijna dood te zijn. De pepers die er nog aan hangen zijn zacht en eentje is gedeeltelijk wit geworden. Ik geef de plant een paar keer per week water, maar ik heb geen idee of hij daarnaast nog iets nodig heeft. Ik zou hem eventueel ook binnen kunnen zetten/de pepers die er nu aan hangen eraf kunnen plukken als hij nog te redden is.

Iemand tips?

Groetjes Eva

Bedankt voor je reactie! Ik ben nu niet thuis dus ik kan geen foto maken, maar ik zal er eentje maken zodra ik in de gelegenheid ben!

Het is vooral de vraag of het handig is om de pepers die er nu aan hangen (die zacht zijn geworden) eraf te halen zodat de plant zelf weer kan groeien. Door de storm van een paar weken geleden zijn heel veel bladeren eraf gewaaid dus dat helpt ook niet echt mee. Hij kreeg geen voeding (alleen water) en stond in de zon iedere dag. Ik ga hem vandaag wel voeding geven (heb kunstmest in een soort tab gekocht die in de pot kan worden gestoken).

Ik vermoedt dat je de plant water geeft door er van boven een paar x per week iets op te gieten?

Heeft de pot waar de plant in staat ook een onderbak waar het overige water in opgevangen kan worden ter opname of loopt het er zo aan de bodem weer uit?

Het best voor de peperplant is dat je deze in een ruime onderbak zet en deze vult met water. Dan laat je de plant een paar uurtjes dit water opzuigen en de aarde het water opnemen. De rest mag je wegdoen.

Als het goed is zou de plant dan voor een dag of 3 á 4 genoeg moeten hebben.

Je geeft pas weer water als de plant het aangeeft, dus als ie z'n blaadjes laat hangen.

En net als mensen heeft een plant voeding nodig. Hij is hard aan het werk om voor jou pepers te maken en daar kan ie wel wat hulp bij gebruiken. De voeding die in de potgrond zat is nu wel op.

Je kan voor dure speciale pepervoeding gaan, maar denk dat ie ook al blij wordt van een scheutje goedkope algemene plantenvoeding van de Action of Aldi door het water.

Wat is dat voor een voedingsstickje die je hebt? Wat zijn de N-P-K verhoudingen daarvan?

Ook moet de pot waarin de plant zit groot genoeg zijn.

Dus inderdaad zou een foto veel verduidelijken.

De zachte pepers kun je verwijderen en opeten dan kan de plant z'n energie gebruiken voor nieuwe pepers.

En lees vooral het Peper en Paprikatopic eens door, versie 2018 en versie 2019. Denk dat je er veel van kunt opsteken.