Gianni1234 Posted June 30, 2019 Share Posted June 30, 2019 Hallo. Het volgende heb ik bij twee verschillende planten gespot. Allereerst de eerste: En de tweede: Om te beginnen met het ernstige geval: ik vermoed dat dit géén neusrot is. Ik zie namelijk dat er stukken rondom de tomaat (die ik heb weggenomen) al beginnen te kleuren voordat ze zwart worden. Blijkbaar is dit een signaal dat dit phytophora is (en geen neusrot), maar graag hoor ik of dit klopt. De rest van de plant is kerngezond, zonder verkleuringen op bladeren en stam etc. De tweede (bij een andere plant, die niet in contact komt met de mogelijk besmette plant) lijkt mij wel beginnende neusrot en die wil ik graag in de kiem smoren. De vraag is echter hoe: de planten worden namelijk al sinds ze buiten staan wekelijks een keer bijgemest met specifieke vloeibare tomatenmest (merk: DCM). Ik volg daarbij braaf de dosering. Nu weet ik dat waterstress een enorme trigger kan zijn voor dit en juist bewateren is afgelopen week veranderd: in plaats van één keer in de drie of zo dagen flink wat water (diep, twee maal, met een korte tussenpoos) ben ik geswitchd naar dagelijks in de vroege avond bewateren. Waarom? De planten konden de extreme hitte duidelijk niet goed aan. Bij twee ging de bovenste 10 cm hangen zelfs. Nieuwe blaadjes bovenin verschrompelden tot kleine rolletjes. Dat is ondertussen goed opgelost (de planten zijn opgeknapt en mooi hersteld) maar mogelijk hebben de wortels een klap gehad van het veranderde bewateringsregime. Is het zinvol om wat kalk te halen, op te lossen in water en direct bij de stam te geven bij het bewateren? Of is de beste oplossing hier simpelweg om hetzelfde bewateringsregime te hanteren. NB: De grond is niet drassig, maar wat vochtig, als ik nu zou peilen. Eerder wat meer richting droog dan naar heel vochtig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 30, 2019 Share Posted June 30, 2019 Lijkt me neusrot, in beide gevallen. Van regelmatig te droog opeens naar een beduidend vochtiger grond.Voor zover ik zelf meegemaakt heb, begint phytophthora bij de bladeren en stengels, de vruchten zijn pas iets later de pineut.Maar helemaal zeker is het natuurlijk nooit.Het is al een tijdje echt geen weer voor phytophthora. Droge lucht, snel drogende wind. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gianni1234 Posted June 30, 2019 Author Share Posted June 30, 2019 @henkg: Zo begon het (helaas) bij mij vorig jaar. Eerst de stengels, toen de bladeren, en toen de vruchten.Nog tips m.b.t. hoe ik het in de kiem kan smoren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 30, 2019 Share Posted June 30, 2019 Bij mijn eigen planten zou ik het gewoon nog even aanzien, want ik denk: neusrot. Dat is niet besmettelijk, ook niet binnen één plant. En de oorzaak daarvan lijkt weggenomen. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted June 30, 2019 Share Posted June 30, 2019 Eens met Henk, geen Phytoptora maar neusrot. 1e foto is erg duidelijk, 2e lijkt op een begin van neusrot.Bij extreem weer kun je overwegen om de in de namiddag in de top slap hangende planten nog wat extra water te geven.Bij een goede bemesting zoals jij hanteert, zou ik niet extra gaan geven.N.B. de neusrot tomaten laten hangen, zie ze maar als een extra waterbuffer voor slechte tijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
buitenvogel Posted June 30, 2019 Share Posted June 30, 2019 2de geeft toch geen neusrot maar gewoon een gat door slechte bevruchting? Heb ik ook soms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gianni1234 Posted July 1, 2019 Author Share Posted July 1, 2019 Bedankt voor de reacties. Ik ga het even aankijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted July 6, 2019 Share Posted July 6, 2019 Gister 1 , nu allemaal (maar wel 1 plant)... Om welke soort ging het bij jou Gianni? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gianni1234 Posted July 8, 2019 Author Share Posted July 8, 2019 Bij mij heeft het denk ik alle planten in de potten aangetast. Specifieke soort namen heb ik (helaas) niet, wel type beschrijvingen. In het kort zijn dit cherry tomaten, grote ronde beefsteak achtige tomaten alsmede een soort van geribbelde Italiaanse variant. Bij de beefsteak achtige tomaten is het overigens (zeer) beperkt gebleven tot kleine plekjes. Bij mijn cherry tomaten plant zijn het er vier tot nu toe geweest (beperkte schade dus), waarbij ik vandaag nummer 4 heb geteld. Toevallig is het één dag na bemesten komen opzetten. NB: ik heb niet overbemest, maar mij aan de richtlijnen gehouden van de vloeibare tomatenvoeding die ik heb gebruikt. De geribbelde variant had één verpeste tomaat: dat is de tomaat bovenin die ik eerder heb verwijderd. De plant is sindsdien niet meer aangetast geweest, dus dat is goed denk ik. Het is nu overigens wel goed koud 's nachts: de tomatenplanten in potten heb ik daarom binnen gezet vannacht, en deze nacht zal ik dat weer doen. Twee keer 7 graden op rij is er niet goed voor en kan misschien de kalium opname beperken. Daar krijg je ook weer neusrot van voor zover ik weet. Misschien heeft dat ermee te maken in jouw geval? Het is al een paar dagen wat aan de koudere kant. Hoe zit het verder met de watergift? Ik heb gemerkt dat daarin fluctueren een enorme trigger is voor neusrot. NB: https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Neusrot Quote: " Als er weinig calcium opname is door dat de plant veel kalium aangeboden krijgt of omdat er weinig calcium in voedingsoplossing zit of omdat EC te hoog is bestaat er kans op een gebrek aan calcium in de nieuw aangelegde vruchtjes die zodoende zwakke celwanden krijgen." Ik vermoed een link met de voeding, ondanks dat ik de richtlijnen tot de letter volg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted July 11, 2019 Share Posted July 11, 2019 Ik heb dat idd ook gelezen. Ik heb ze zeewierkalk gegeven en heb nog 1 grotere pot over, dus ik zet m morgen ofzo in grotere bak en dan compost erbij. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted August 3, 2019 Share Posted August 3, 2019 Toch weer 1 plant / stengel hier met veel neusrot! Ik begin toch te denken dat het komt door teveel aan voeding... die vruchten die dat hebben komen precies van die periode. Ook ik heb me aan de richtlijnen gehouden, maar heb de tomatenplanten wel volledig in compost. Dus daar zit misschien wel meer dan voldoende voeding in... Ik heb tot dusver dit jaar 2 keer voeding gegeven met DCM tomatenvoeding, van die korrels. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted August 3, 2019 Share Posted August 3, 2019 Neusrot wordt veroorzaakt door te veel of te weinig water, dus in potten is het sneller een probleem dan in de volle grond - in een pot droogt de grond sneller uit, terwijl als er veel water wordt gegeven dit water niet makkelijk weg kan komen.Bij uitplanten in de volle grond, en dan lekker diep, kan het probleem zich niet zo makkelijk manifesteren. Een bijkomend gevolg van neusrot is dat de tomaat niet meer in staat is om calcium op te nemen. De plant als geheel kan dat nog wel, maar een aangetaste tomaat niet. Lang is gedacht dat een gebrek aan calcium de veroorzaker was van neusrot, en ook de beeldenbank waar Gianni1234 naar linkt noemt nog calciumgebrek als oorzaak van neusrot, met het daarbij behorende advies van een calciumgift. Dit is gebaseerd op verouderd inzicht; neusrot leidt tot calciumgebrek, niet andersom.Dit is waarschijnlijk de reden dat jullie nog steeds neusrot krijgen; de bemesting, of het gebrek daaraan, was nooit het probleem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted August 3, 2019 Share Posted August 3, 2019 Super bedankt weer roeier!! Gezien de enorm warme dagen vermoed ik dan toch te weinig vocht... of beter gezegd, ik denk dat ik beter 2/3 keer per dag kan geven maar dan wel ‘slokjes’. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts