roeier Geplaatst: 9 april 2020 Auteur Geplaatst: 9 april 2020 Ik ben toch voor de 'lelijke skeletbouw met touwen' gegaan voor mijn bestaande struik. De onderste takken zijn weggehaald en zijn op dit moment alweer uitlopende stekken. Als de takken straks vol bessen hangen gaan ze zwaar doorhangen als ze geen steun krijgen. De oplossing vorig jaar met wat losse bamboestokken was niks. Nu heb ik vier stokken in de grond gestoken met een touw er omheen waar de takken tegenaan kunnen hangen. Na de oogst mag dit van mij wel weer weg, dus dan is dit even voor 3 maanden. Misschien was het niet nodig geweest als vanaf het begin de struik meer vertikaal was geleid, maar dit is mijn eerste Jostastruik, dan is het logisch dat je eerst ziet wat er gebeurt, en dit is was dus wat een warboel geworden. Ik wilde niet de helft van de takken wegsnoeien, want ik hoop veel bessen te krijgen. Quote
Frans Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Met die vele bessen zou je weleens gelijk kunnen krijgen roeier .Het ziet er naar uit dat het een prima jaar voor de Jostabes gaat worden. De weersomstandigheden voor de bevruchting zijn in ieder geval de komende tijd zeer gunstig. Mijn 'boompje' heeft er weer zin in. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Fruit zonder gif Geplaatst: 14 februari 2022 Geplaatst: 14 februari 2022 Hoi josta liefhebbers , ik heb twee flink gegroeide josta struiken maar zou deze willen verplaatsen .Hoe pak ik dit het beste aan ? Moet ik de struiken zwaar terug snoeien en dan op de nieuwe plaats zetten ? Graag een advies om in de volgende jaren terug lekkere bessen te krijgen . Quote
Patrijs Geplaatst: 14 februari 2022 Geplaatst: 14 februari 2022 Het zijn sterke struiken, ik heb ze verplanten altijd zien overleven, zelfs nadat ze een winter met kale wortels op het land lagen. Terug snoeien omdat je veel wortels gaat kwijtraken en de bes nu al snel gaat uitlopen en via het blad gaat verdampen. Dat vocht kan anders niet genoeg worden aangevuld. Hoe meer wortels kwijt onder de grond des te meer snoei je boven de grond. De struik loopt wel weer uit en overleeft het. Wel regelmatig een emmer water geven bij droog voorjaarsweer. Niet te lang wachten, het voorjaar is vroeg dit jaar. Quote De moestuin van Patrijs
marcelru Geplaatst: 16 februari 2022 Geplaatst: 16 februari 2022 Een tak eraf knippen en een flink eind in de grond steken gaat ook. Jostabes groeit als onkruid... Quote
Frans Geplaatst: 16 februari 2022 Geplaatst: 16 februari 2022 Josta is inderdaad probleemloos te stekken. Lukt eigenlijk altijd. Een lage jonge tak afleggen en met wat aarde bedekken is ook een mogelijkheid. Eind van het jaar is die geworteld waarna je hem los snijdt van de struik. Nu dit topic weer naar boven is gehaald gelijk maar even laten zien hoe het verder is gegaan met de plant die ik als 'boompje' ging laten opgroeien. De foto die ik eerder plaatste. Als eenjarige afkomstig een uit stek van eind 2018 na het weg snoeien van zijn eerste echte zijtakjes. Anderhalf jaar later. Na weer een snoeibeurt eind 2020 over gezet in een grotere pot en mooi aan de groei. In oktober op zijn definitieve plekje in de tuin gezet. Nog niet in de vorm waarin ik hem graag wil hebben maar die correctie gaat eind van het jaar gebeuren bij de volgende snoeibeurt. Eerst dit jaar maar eens ongestoord laten groeien. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
angela († maart 2025) Geplaatst: 16 februari 2022 Geplaatst: 16 februari 2022 Ik heb een paar hele grote struiken, nog nooit in boom vorm gezien goed idee! Quote
MSDG Geplaatst: 16 februari 2022 Geplaatst: 16 februari 2022 Gaaf, mijn aalbessen kweek ik ook op als ééntakkers, om ruimte te besparen, om meerdere rassen op kleine oppervlakte te telen en vanwege plukgemak. De Jostabes staat nog op m'n lijstje om toe te voegen en ook als ééntakker op te kweken. Eigenlijk is het opkweken van ééntakkers voor mij onbegrijpelijk onbekend! Toegegeven, het kost iets meer snoeiwerk omdat je ook een zomersnoei moet toepassen en je moet wat draden spannen of bamboe er naast zetten, maar verder is het zo'n uitkomst voor de vaak kleine tuinen van iedereen. Combineer dat met het feit dat deze bessen allemaal goed in halfschaduw groeien en zelfs aan noordzijdes van schuttingen en je zou toch zeggen dat dit veel vaker gedaan moet worden. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Jane Doe Geplaatst: 16 februari 2022 Geplaatst: 16 februari 2022 Frans vindt de boompjesvorm wel erg leuk, is het proberen waard voor jam en staat wel leuk fleurig met die prachtige bloesem. Quote
Frans Geplaatst: 16 februari 2022 Geplaatst: 16 februari 2022 @Jane Doe En het spaart je rug tijdens onderhoud en de oogst. Allemaal dingen waar je rekening mee gaat houden als je al wat ouder wordt. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 1 december 2023 Geplaatst: 1 december 2023 Op 16-2-2022 om 13:33, Frans zei: De foto die ik eerder plaatste. Als eenjarige afkomstig een uit stek van eind 2018 na het weg snoeien van zijn eerste echte zijtakjes. Anderhalf jaar later. Na weer een snoeibeurt eind 2020 over gezet in een grotere pot en mooi aan de groei. In oktober op zijn definitieve plekje in de tuin gezet. Nog niet in de vorm waarin ik hem graag wil hebben maar die correctie gaat eind van het jaar gebeuren bij de volgende snoeibeurt. Eerst dit jaar maar eens ongestoord laten groeien. Ruim anderhalf jaar verder en na een al redelijke oogst dit jaar is hij op een kleinigheid na zoals ik hem wil hebben. Na de winter alleen nog een paar 'rare' takjes wegsnoeien en daarna de plant de komende jaren in toom houden. Het is en blijft tenslotte een Josta . 5 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
MSDG Geplaatst: 19 december 2023 Geplaatst: 19 december 2023 Mooi boompje @Frans! Hier hebben de vogels duidelijk de voorkeur voor Josta boven alle andere bessen. In de geplande fruitkooi zal ik een drietakker gaan kweken ivm de groeikracht, de bessen zijn overheerlijk heb ik al gemerkt. Overigens zag ik bij @arjanmekbij eetbaargoed nu een dwergvariëteit voor de mensen die een klein soortje willen hebben zonder wilde groeikracht. 😉 Laat Josta zich trouwens net zo gemakkelijk stekken als aalbes en kruisbes met winterstekken? Aangezien ik toch weer wat moet snoeien kan ik net zo goed de buurt van wat wilde boompjes gaan voorzien. 😄 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
tielse flipje Geplaatst: 19 december 2023 Geplaatst: 19 december 2023 Als Jostabes de grond raakt, wortelt het. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.