Jump to content

Wat is deze plek op mijn pompoen?

Liesje

Recommended Posts

Hi allemaal,

Ik teel al een paar jaar -met vallen en opstaan- pompoenen. Maar dit is nieuw voor mij. Weten jullie hoe dit komt? Deze pompoen heb ik omgedraaid zodat hij op zijn doorligplek ( ) ook mooi oranje zou worden. Ipv lijkt de harde schil te wijken en krijgt hij daar zwarte vlekken. Is dit een soort zonnebrand? (En voortaan maar niet meer omdraaien?)

2019080314355440561564993234.jpg

Dit heb ik ook niet eerder gehad, maar het lijkt dat de schil van de pompoen daar niet mooi is gevormd of beschadigd geraakt, en er nu geen bescherming meer is tegen schimmels en dergelijke. Dit bederf zal doorgaan, dus ik ben bang dat je deze pompoen snel moet oogsten, of hij bederft gewoon verder.

Bij een beetje omdraaien zou ik altijd bang zijn dat het steeltje knapt. Wat ik wel eens doe is de pompoen optillen en ondersteunen met een zware kei; als hij maar wat hoger komt te liggen scheelt dat al. Trouwens, in eerste instantie ging ik over tot de keien omdat steen warmte langer vasthoudt en het de rijping van de pompoenen ten goede zou komen, maar daar merkte ik weinig van.

Ik heb dit ook nooit eerder gehad maar ik zou ten alle tijden wanneer de Pompoen klein is er wat onder leggen om het rotten op de aarde tegen te gaan.

Denk aan; zand, tegels, noppen plastic met zand, etc., ik gebruik straat tegels dat gaat prima en houd je Pompoen rot vrij en schijnt ook te helpen dat muizen niet van onder aan je Pompoen kunnen vreten heb ik ergens gelezen ( geen ervaring mee! ).

Zo dus,

4BB69738-1FD9-4F54-83D5-940B0C45B51934201565007890.jpeg

Het eerste jaar dat ik pompoenen teelde, heb ik ook braaf onder elke pompoen wat ter bescherming gelegd. Doe ik nu niet meer en qua oogst en bescherming maakt het niks uit.

De plek op de bovenstaande pompoen is denk ik een beschadiging geweest die nu verder rot. Wat roeier zegt; snel oogsten, zodat de plant de energie aan de andere pompoenen kan geven.

Hi allen,

Dank voor jullie reacties! Ik geloof niet dat de andere pompoenen vergelijkbare plekken hebben, dus hopelijk blijft het beperkt tot deze. Ik zal hem straks ervan af halen zodat de plant zijn energie elders kan gebruiken. Wel jammer hoor, was echt een flinke knots deze pompoen

Op die noot -en om even mijn eigen topic te kapen -, iemand enig idee wat er met de bladeren van mijn eetbare pompoen is? Het begint langs de rand, maar uiteindelijk sterft het blad af. De vruchten lijken geen last te hebben. Geen meeldauw lijkt me?

2019080713294051921565178137.jpg2019080713293077141565178122.jpg