Jump to content

Courgetteplant ondergronds aangevreten

FonsvR

Recommended Posts

Zie foto. De courgetteplant is ondergronds aangevreten. Hoogstwaarschijnlijk door het insect op de foto (duizendpoot of miljoenpoot?). Heeft iemand enig idee hoe dit te bestrijden?IMG2019080811253363411565299814.jpg

Ik zie zojuist dat het insect niet goed te zien is op de foto. Maar volgens anderen die het insect zagen ging het om een duizendpoot of miljoenpoot.

Het zal niet een duizendpootachtige zijn geweest, dat zijn jagers, die eten kleine knabbelende beestjes die het op jouw planten hebben voorzien. Duizendpoten zijn je vrienden.

Wie je vijand hier was weet ik niet, maar zoveel weet ik nou ook weer niet van kleine beestjes.

Omdat het vooral de wortelhals lijkt te zijn waar geknaagd is, denk ik het eerst aan woelmuis of misschien een veenmol. Kan ook combinatie zijn van eerst aanvreten door woelmuis bv en daarna slakken/pissenbedden ed.

Wat al gezegd is; duizendpoten zeker niet nee.

Het zou ook kunnen dat in eerste instantie de plant is beschadigt door knakken door zwaarte of wind etc. In de open wond gaan dan ook vaak beestjes zitten. Zou dat kunnen bij jou? Anders denk ik ook eerder een muis oid dan direct de kleinere insecten.

• 7 months later...

Een beetje late reactie maar ik zie duidelijk een miljoenpoot zitten op het aangevreten stuk. Ik ben toevallig aan het zoeken naar een manier om deze te bestrijden omdat er in mijn kas een heleboel zitten en al mijn jonge plantjes dood gaan in de volle grond. Vorig jaar zaten ze ook in de aardappels, allemaal kleine gaatje erin en nu gaan ook mijn grote andavieplanten eraan. Ik denk dat aan de vraat dat het best miljoenpoten kunnen zijn, maar dan zouden er meer dan 1 bij de wortel moeten zitten. Ik heb alleen gezien dat je ze met aaltjes kun bestrijden.