RobN Geplaatst: 19 september 2019 Geplaatst: 19 september 2019 ja dat lukt gedeeltelijk, maar tussen de bollen kom je met de schoffel niet zo goed... Quote Onkruidmanager 1.0
Patrijs Geplaatst: 19 september 2019 Geplaatst: 19 september 2019 Meestal zet ik pootgoed op de afstand waar de schoffel goed tussendoor kan. Knoflook gaat op 25x 15 dus genoeg ruimte voor een (smalle) schoffel.Misschien heb je ze krapper gezet? Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de kleine bolletjes die je oogst.Ook staat het spul de eerste weken niet boven zodat het lekker makkelijk schoffelt. En dat is nog net de warme tijd dat het onkruid snel kiemt.Zelf probeer ik het plantbed bijtijds klaar te hebben zodat je het leeg nog een paar keer kan schoffelen. Quote De moestuin van Patrijs
RobN Geplaatst: 19 september 2019 Geplaatst: 19 september 2019 Ik heb 10cm in de rij aangehouden en 30 tussen 2 rijen.Ik zal eens proberen iets wijder. Quote Onkruidmanager 1.0
Patrijs Geplaatst: 19 september 2019 Geplaatst: 19 september 2019 Het helpt ook tegen roest e.d., als het een beetje door kan waaien. Quote De moestuin van Patrijs
kevin.blom Geplaatst: 20 september 2019 Geplaatst: 20 september 2019 Karton kan prima. Wel zou mijn voorkeur zijn om karton te leggen zonder inkt en lijmresten. Quote
Erny Geplaatst: 20 september 2019 Geplaatst: 20 september 2019 De ene keer dat ik dacht ook slim te zijn en mulch op het knoflookveld te leggen, teneinde het onkruid tegen te gaan, kreeg ik slappe knoflooksteeltjes. Dus doe ik niet weer. Quote
Saalk86 Geplaatst: 21 september 2019 Geplaatst: 21 september 2019 En wat lag er vandaag, op deze prachtige zonnige zaterdag, netjes bij de voordeur?  Ik ben hier zó content mee!! Ik kom nooit op vrijdagen in Ljouwert, roeier! Ikben wel om de vrijdag in Groningen! Misschien of er mensen zijn die weten of daar ook iemand staat?  Anders bestel ik komende week nog wat leuks via internet. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Vinky Geplaatst: 22 september 2019 Geplaatst: 22 september 2019 Nog maar 3 jaar ben ik bezig met het kweken van knoflook, en vanwege het succes ben ik helemaal om. Tot nu toe heb ik Vallelado, Germidour en Oosterel gehad. Met goede oogsten om mee door te kweken. Komend jaar doe ik er Sulmona en Transylvainian bij.Wat mij het meest interesseert is hoe jullie de smaak van knoflook van eigen kweek ervaren. Ik vind Vallelado vooral lekker om rauw te gebruiken in bijvoorbeeld tzatziki, en Germidour in warme gerechten. Oosterdel vind ik meestal wat vlak.Mijn vraag is: wat is volgens jullie de lekkerste knof voor warme gerechten, en welke voor koude? Ik hou van sterke smaken.Dank vast voor alle antwoorden Knof knof Quote
Mellie Geplaatst: 23 september 2019 Geplaatst: 23 september 2019 Alle knoflooksoorten binnen via Erny. Merci! Nu zin in eind okt. Vind wel dat sommige bollen met 2 tenen knof wel bijzonder karig zijn. Is dat normaal? Komen van Leven van het land. Quote
roeier Geplaatst: 23 september 2019 Auteur Geplaatst: 23 september 2019 Saalk, ik schuif je ook nog wel wat Violet de Cadours toe als je meer kunt gebruiken, maar ik zou wel voorzichtig zijn wat betreft je verwachtingen van het resultaat: is die wat zurige wâldgrûn bij jou wel zo geschikt voor knoflook? Of andere bollen, zoals uien of bloembollen? Er komt van alles en nog wat uit de wâlden, maar bolgewassen nu juist weer niet zo dacht ik.Stengeluien zullen zeker goed gaan in de wâlden, maar voor goede bolvorming is de grond misschien wat minder. Ik zit niet in de wâlden, dus ik weet het niet zeker, maar ik heb hier wat twijfels over. Misschien niet gelijk een heel veld volzetten met knoflook?  Vinky, ik ben nu ook 3 jaar bezig met knoflook, en zoveel rassen ken ik nog niet, maar als je de Oosterdel, die ik niet uit ervaring ken trouwens, wat vlak vindt, dan kan de Pskem misschien een aardig alternatief zijn. Die is wat kruidig, en de plant maakt een bloemstengel net als de Oosterdel. Quote
Saalk86 Geplaatst: 23 september 2019 Geplaatst: 23 september 2019 Nou, daar zeg je dus precies het dingetje roeier en ik zit hier sowieso al wat op wat vreemde grond. Maar, het bed waar ik de knoflook in wil doen is sowieso afgelopen jaar 40 cm compost op gekomen. Het is echter wel relatief nattig. M’n sugar snaps deden het er erg goed.  Een ander plek is iets meer in de zon maar ook veel meer op de wind, dat is op het zuiden tegen de kas aan. Denk dat ik op beide plekken paar doe, heb toch verder niks voor de winter daar. Sowieso geen enorme knoflook-eters dus wat ik van jou heb gekregen is ruim voldoende Ik ga nog even sneupen voor een paar ‘heirloom’ knoflook soorten, mochten die er zijn. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
roeier Geplaatst: 23 september 2019 Auteur Geplaatst: 23 september 2019 Ik zou zeker voor zon en wind gaan met Alliums, daar zijn ze voor gemaakt, kijk maar naar dat harde, dunne blad. Alliums willen altijd volop zon, en Ieder beetje schaduw gaat je bij knoflook geheid opbrengst kosten. Wat ik nog vergat te zeggen: die Wonha kan wel bijna de grond in. Die doet er maanden over om boven te komen. Toen ik die 2 jaar terug half Oktober pootte, kwam hij in Maart pas boven, en ik kreeg erg kleine bolletjes. Ik wou dat ras afschrijven, maar was benieuwd wat er zou gebeuren als ik iets vroeger pootte. Even een paar weken eerder gepoot, de kleine teentjes die ik had geoogst, die kwamen toen in Januari boven, en toen waren de bollen wel goed.Het gangbare verhaal schijnt te zijn dat je je niet ongerust hoeft te maken bij de Wonha als die tegen het voorjaar nog niet boven is, dat het dan nog goed komt, maar het ging bij mij dus niet goed, maar met vroeger poten wel, dus daar zweer ik nu bij.De Pskem is tegenovergesteld aan de Wonha: zo traag als de Wonha is, zo snel is de Pskem. Die Pskem mag wel wat afgeremd worden door laat te poten, 1 December of zoiets. Een lekker makkelijk aspect aan de Wonha is de bloemstengel: lekker laten gaan dat ding, bij de Aziatische groep gaat de groei van de bloemstengel niet ten koste van de groei van de bol. Dat is bij alle andere groepen wel zo, maar de Aziaten maken maar heel weinig broedbolletjes in een nogal korte stengel, en de stengel mondt uit in een soort van blad. De weinige energie die door de bolletjes wordt genomen wordt weer teruggegeven door dat blad, dus die centrale stengel hoef je niet weg te snijden.Bij Pskem moet dat zeker wel; die maakt een heel lange stengel met vrij veel broedbolletjes, en die steelt veel energie van de bol, dat is met de meeste knofloken zo.Al met al lijken die Wonha en Pskem dus niet op elkaar wat de teelt betreft. Quote
Saalk86 Geplaatst: 23 september 2019 Geplaatst: 23 september 2019 Toch even gesneupt bij leven van het land:Korean redKillarney redTuhan helaas uitverkocht  Dus uiteindelijk toch maar bij zaadhandel vanderwAl gekocht. Ook omdat ik nog wat andere dingetjes wou (bloembollen en winter kropsla).  Uiteindelijk is het geworden:TheradorMoradoPurple Glazer Waarschijnlijk 1 soort te veel maar ik vermoed dat er nog wel wat sneuvelt en de rest maar uitdelen Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Mellie Geplaatst: 25 september 2019 Geplaatst: 25 september 2019 Ik heb contact gehad met lvl over de knoflook en zij vonden het ook niet normaal dat ik zo veel bollen had waar ik maar 2 tenen van heb. Dus wellicht dat het nog een positief staartje gaat krijgen.  En dan kan over een paar weken (eind okt/begin nov) de knoflook in de grond. Ik ga ze verwennen dit jaar is het voornemen en dan verwacht ik kilo’s eigen knoflook.  De german extra hardy, pskem, omdat roeier daar over te spreken is, Dauvage, oosterdel zijn een paar soorten die ik heb besteld. Heel nieuwsgierig naar de smaken en of dat zo duidelijk te proeven is met iets wat je niet snel rauw proeft. Quote
RobN Geplaatst: 26 september 2019 Geplaatst: 26 september 2019 Alvast een ruggetje gemaakt voor de knoflook. Compost gemengd in de klei. Zal er tzt nog wat patentkali overheen strooien zodat dat alvast wat in de rug kan regenen. En dit herhalen in het late voorjaar ofzo.Hier stonden dit jaar ongeveer de regenboogworteltjes. Helaas moet ik ivm aanpassen wisselteeltschema naar iets logischere volgorde, 1 jaar smokkelen en wortel/ui.biet op hetzelfde stuk telen. Ik probeer dan wel de uien op de bietjes rijen, en de wortels op de uien rijen enz te plaatsen.Rug is ongeveer 30cm breed, en wilde er 2 rijen op planten in een patroon x x x x x Moet wel kunnen toch? Quote Onkruidmanager 1.0
Saalk86 Geplaatst: 1 oktober 2019 Geplaatst: 1 oktober 2019 10/10 gaan de bollen er in mensen? Momenteel nog vrij warm he?! Ik was vandaag even het zoete aardappel topic aan het teruglezen ivm tijdstip rooien en zag dat er vorig jaar in deze week al de eerste nachtvorst was geweest! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
appelvrouw Geplaatst: 1 oktober 2019 Geplaatst: 1 oktober 2019 10 10 of zelfs nog wat later wat mij betreft. de 15e of zo. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan en ik had helemaal niets te klagen over mijn oogst.Olifantenknoflook heb al wel in de grond maar alleen diegenen die ik teel voor het groen. Mijn soorten zijn nog niet helemaal duidelijk, ik heb nog niks gekocht maar wel goed geoogst en kan dus van mijn eigen roze knoflook en de witte NoordFranse opnieuw tenen zetten. Ik heb een bol rose de lautrec gekregen en krijg op de MTFD nog enkele tenen ik weet nog niet welke. Ik maak de bedden pas klaar als ik ga planten, op dat moment gaat de groenbemester eruit en de knoflook erin plus een laagje compost erop..niet spitten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
acpronk Geplaatst: 12 oktober 2019 Geplaatst: 12 oktober 2019 Hoe bewaren jullie de knoflook?Ik ging eerst de Morado (grote doos) eten, want ik had ergens gelezen dat die minder lang houdbaar zouden zijn.Maar juist de Maxatawny is vrijwel allemaal zacht en licht gelig gekleurd, en ook een deel van de Red Touch. Met de Morado (bio) van de supermarkt is niks mis.Kan ik de zachte nog poten? Voor komend jaar heb ik er de Korean Red en de Siberian er nog bij. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
roeier Geplaatst: 12 oktober 2019 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2019 Morado is prima bewaarbaar, maar de Creole groep doet het niet geweldig in ons klimaat; heeft warmere zomers nodig. Blijft bij ons klein (het is waarschijnlijk dat doosje rechts op de foto hè?)Red Touch is uit de Artisjok groep; heel goed bewaarbaar en doet het goed in ons klimaat.Maxatawny is er eentje uit de Rocambole groep; die groep is het slechtst bewaarbaar. Mijn eerste poging met knoflook 3 jaar terug was met Purple Haze, tegen de tijd dat ik die wilde poten waren de bolletjes helemaal verpulverd. Sindsdien heb ik mij niet meer aan knoflook uit die groep gewaagd. Bewaring van knoflook zou eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn, in een keukenkastje of zo is meestal prima; niet te droog, niet te vochtig, niet te warm, niet te koud. In een modern, geïsoleerd huis zal een hok ook vaak prima zijn. Als die Red Touch al zacht is, dan is daar iets niet goed gegaan, die zou nog zeker een half jaar goed moeten blijven. Het is wel normaal als de tenen wat losser in de buitenste wikkel zijn komen te zitten, maar als de tenen zelf zacht aanvoelen is dat niet goed. Het zal voor ons moeilijk zijn de staat van jouw knoflook te beoordelen en ik durf zo geen advies te geven wat ermee te doen. Quote
acpronk Geplaatst: 12 oktober 2019 Geplaatst: 12 oktober 2019 Morado staat inderdaad rechts.Ik heb 3 bollen Maxatawny opengemaakt, allen zacht en begonnen te krimpen en geel te worden. Ze laten de huid meteen los.Van Red Touch 2 bollen opengemaakt, een had een rotte erin zitten (rest was nog goed) waardoor die zacht aanvoelde, en de ander had los vel om de kleine teentjes zitten.De rest open ik pas als ik die ga eten. Op de foto links 5 tenen Maxatawny (nog hard maar met ingevallen "wangen"), en rechts ter vergelijking een (witte) Morado. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
roeier Geplaatst: 12 oktober 2019 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2019 Ze beginnen al wat in te drogen, die Maxatawny bollen, wat zuurstof erbij zorgt voor de verkleuring. Als je daar wat van wilde poten kun je dat beter gelijk doen, nog verder laten uitdrogen is dan natuurlijk niet goed.Losse velletjes is wel een kenmerk van die groep, en het wel of niet strak in de vel zijn is direkt gerelateerd aan de bewaarbaarheid.De Creole groep zit normaal strak in het vel, de Artisjok groep ook, alleen ik lees bij Leven van het Land over Red Touch: "Een knoflookbol bevat 10 – 20 roze gekleurde teentjes die los in hun jasje zitten en dus makkelijk te pellen zijn." Misschien dat die dan wat afwijkt van wat normaal is in die groep, maar als de teentjes niet zo strak in hun jasje zitten zou ik ook een mindere bewaarbaarheid verwachten. Van de Siberian en de Korean Red mag je een normale bewaarbaarheid verwachten, en ook dat ze het goed doen in ons klimaat. Knoflookbollen worden door professionele telers niet altijd optimaal behandeld voor bewaarbaarheid. Normaal is daar bijvoorbeeld schoonspoelen met water na de oogst, en het direkt afsnijden van het loof. Beide dingen komen de bewaarbaarheid niet ten goede. En als ze veel rassen hebben worden die tegelijkertijd geoogst, terwijl op het juiste tijdstip oogsten ook van grote invloed is op de bewaarbaarheid, en dat verschilt natuurlijk per ras. Quote
Saalk86 Geplaatst: 12 oktober 2019 Geplaatst: 12 oktober 2019 Ik heb de eerste knoflook er netjes op 10/10 ingezet. Heb van 1 soort een paar in 20L pot gezet.  Ik heb 1/3e geplant, rest komende week denk ik.  @roeier, die Wonha knoflook van jou hebben niet zoveel teentjes? Ik heb eerst maar 1 knoflook gepeld, daar zaten 4 stuks in! Wel vrij dikke dus. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Patrijs Geplaatst: 12 oktober 2019 Geplaatst: 12 oktober 2019 Mijn grondje hier is nu veel te nat voor de knoflook die meer van droogte houdt.....Ik schat dat het nog wel een week of twee duurt voor de grond droog genoeg is.Anders moet ik bermen gaan maken. Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 12 oktober 2019 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2019 De Wonha heb ik er de 30ste in gedaan, dat is de uitzondering, die moet echt vroeg, maar dat riep ik al een paar keer. Ja, het is kleddernat, elke dag komen er weer tientallen millimeters bij. Je moet natuurlijk geen stilstaand water op de tuin hebben, maar ik heb nog nooit één teentje verloren door rot gedurende de winter, zware klei of niet. Komt misschien door die stormachtige winden hier, dat de situatie niet snel anaeroob wordt.Als ik de knoflook er nu in wilde hebben deed ik die erin, maar ik heb nog altijd rond 1 December in de planning staan. Saalk, dat andere bolletje Wonha heeft ook maar 4 tenen, dat kun je bij Wonha goed vanaf de buitenkant zien. Mijn meeste bollen Wonha waren zo, en ik hou daar wel van. 4 - 8 tenen heb ik liever dan 10 - 20; kleine teentjes pellen vind ik niet zo leuk. Om te poten zijn die hele kleintjes ook niet zo geschikt, je wilt minstens een middenmaat teen.Wat Mellie had; veel bollen met maar 2 tenen, dat zou ik ook niet willen, maar 4 vind ik dus eigenlijk wel mooi. Wie weinig knoflook gebruikt zal wel wat meer tenen per bol willen, als je nou een bol hebt uit de Artisjok groep, daar zitten altijd vrij veel tenen in, maar dan zijn de buitenste tenen groot en binnenin zitten kleintjes. Quote
Vinky Geplaatst: 13 oktober 2019 Geplaatst: 13 oktober 2019 Mijn grondje hier is nu veel te nat voor de knoflook die meer van droogte houdt.....Ik schat dat het nog wel een week of twee duurt voor de grond droog genoeg is.Anders moet ik bermen gaan maken. Hier net zo: zeiknatte grond en in de compost die ik een maand geleden had toegediend komt een enorme massa onkruid op. Het is te nat om te schoffelen en het onkruid is te klein om handmatig te wieden. Groenten verbouwen is een kwestie van geduld Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.