Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2019-2020


roeier

Aanbevolen berichten

Mijn chinese solo's zijn door een schimmelaantasting bijna zeker tot ondergang gedoemd. De 9 nog niet gebruikte bolletjes, die ik in het voorjaar wilde planten, zijn nu voor consumptie bestemd.

knoflook718431577534154.JPG

 

De spaanse knoflook in de buitenste bakken is (nog ?) schimmelvrij en heeft dezelfde grondmix als de chinezen. De schimmel moet dus al in de bolletjes aanwezig geweest zijn. De solo's staan inmiddels ver van de andere knoflook vandaan.

knoflook890791577534155.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Half november heb ik mijn knoflook in de grond gestopt. Vorig jaar heb ik het exact op 10 oktober om 10.10 u gedaan. Maar dat heeft niet echt geholpen om roest te voorkomen ten tijde van het oogsten. Ook waren de bollen aan de kleine kant. Daarom een maand later in de grond gedaan en ik hoop dat het ook helpt om roest te voorkomen. Zo is moestuineren voor amateurs toch een kwestie van veel dingen uitproberen, maar nu praat ik wel voor mezelf.

Moestuinforum-12031775181577651161.jpg

Moestuinforum-12033222381577651166.jpg

Moestuinforum-12033987341577651170.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met roest: de eerst gepote knoflook krijgt het snelst roest. Die plantjes hebben eerder loof wat al wat ouder wordt en zijn daardoor vatbaarder. Terwijl de bolvorming afhankelijk is van de daglengte, dus de bol gaat niet eerder groeien als je eerder poot. Half November poten is dan een stuk verstandiger dan in Oktober. Roest krijg je toch wel, maar later - is wel ook afhankelijk van klimatologische omstandigheden.

 

Je knoflook zit wat ondiep. Als we dan een droog voorjaar krijgen droogt de grond wat sneller uit waar de knoflook zit, en het hele groeiproces is iets vatbaarder voor wisselende omstandigheden. Je zou ze iets kunnen aanaarden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik hoop dat het minder roest brengt, ADOPEG, en half December poten lijkt me helemaal . Ik heb mijn laatste rasje er 15 December in gedaan; de Eden Rose. Die is ook alweer boven.

 

De tussenstand bij mij is nu dat van de 10 rasjes die ik doe zo'n beetje alles wel boven is. Ik had het meeste spul rond de aanvang van December gepoot. Veel is nog klein, zoals deze Ornak, op 27 November gepoot:

Ornak18Jan56301579368130.jpg

 

Dat beeld is representatief voor het meeste bij mij. Voor het eerst doe ik ook een Tulband, namelijk de Oezbeekse Tulband, en de groep van de Tulbanden zou het snelst moeten zijn. De tenen begonnen al uit te lopen toen ik ze op 2 December pootte. Nu staan ze er zo bij - tussen de hagelbuien door:

OezbT18Jan13391579368677.jpg

 

Dat is snel, maar ik was benieuwd of ze ook sneller zouden zijn dan de Pskem. Die pootte ik 4 December, een paar dagen later. De teentjes waren toen nog in ruste, maar inmiddels hebben ze de Oezbeekse Tulband ingehaald, al is het verschil niet groot; de Pskem ongeveer 14 cm hoog, net even een paar centimeter verder dan de Tulband.

Pskem18Jan57211579369336.jpg

 

Ik vraag me wel af of het nu alleen bij mij zo is dat die Pskem zo snel gaat. De broedbolletjes gingen ook zo hard bij mij, maar bij in elk geval Andy Leah niet. Jij doet dit ras ook dit jaar, Erny? Gaan ze snel of valt je niks op? In Oktober gepote tenen gaan natuurlijk altijd wel snel, maar jij pootte ook wat later, en dan zouden de verschillen meer in het oog moeten springen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is alle knoflook al op 22 oktober geplant en vanaf 3 november heb ik elke zondag genoteerd wat er op de teller staat: eerst kwamen de Transsylvanians boven, vervolgens de Sulmona’s, de Germidours, Oosterdellen en ten slotte de Valelado’s. Van alles 20 stuks.

Op 29 december was alles opgekomen, met uitzondering van 2 Valelado’s en die lijken het voor de rest van het seizoen te vertikken.

 

Maar nu lijkt de teller terug te lopen: twee Transsylvanians worden geel. Ik heb ze opgespit: de tenen zien er nog goed uit, zijn stevig en ze hebben een goede wortelpruik. Teruggezet en we zien wel wat het wordt. Er staat verder genoeg. De regen en de natte grond krijgen de schuld.

 

 

DSC0524957191579448921.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gele zijn waarschijnlijk ziek. Elk jaar heb ik er ook een paar die ik verwijder.

Vandaag mooi weer om te schoffelen. Ook het knoflookveldje is aan de beurt. Door het zachte weer groeit niet alleen de knoflook maar ook het onkruid.

 

De eind oktober geplante teentjes:

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

 

In december heb ik nog meer gezet en die staan net boven.

In de bak staat ook nog wat maar die is pas deze week dicht. Met het weer zoals vandaag ze gaan hopelijk nu flink groeien.

De oude voorraad begint bijna op te raken dus over een maand of twee aan de verse knoflook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het loof al tegen de 3 maanden oud is zal het normaal zijn dat de oudste bladeren geel worden. En verder groeien kunnen ze nu niet, want het is nog te vroeg in het seizoen; het uitgroeien tot grote planten gebeurt pas later. Dus de plantjes zitten eigenlijk wat tussen groeifases in. Dat ze ziek zijn geloof ik niet. Nou ja, je hebt er wel eens eentje tussen zitten die om een onduidelijke reden wegkwijnt natuurlijk..

Patrijs, over een maand of twee al aan de verse knoflook? Dan zul je het groen bedoelen, de bollen beginnen pas te groeien in Mei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier groeien de knofloken langzaam maar gestaag door. Ze staan ook al hoger dan vorig jaar. Dat is weer een risico met een late winter in maart.

Ook onder glas gaat het nu hard.

Die knoflook krijgt veel minder kou en hoeft geen bollen te maken. Ik gebruik de stengels en het loof. Heb er een stuk of dertig gezet om het knoflookgat in de lente te overbruggen.

 

Vandaag zag ik dat de Chinese bieslook ook al aan het groeien is.

Het is natuurlijk geen knoflook maar smaakt daar wel naar.

Het gaat dit jaar het derde jaar in en ik heb nog niet zo veel maar in de toekomst hoop ik zo nog vroeger aan "knoflook" van goede kwaliteit te komen.

 

 

 

Hier een foto met de binnen knoflook van half april vorig jaar:

 

IMG2019043017324227081556643654.jpg

 

 

En de buitenknoflook in de eerste week van 2019:

 

IMG2018123014251758681546719158.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@roeier,

 

De Pskem gaat super hard inderdaad. Alleen de Purple Glazer en Morado doet het nog beter maar dat is ook speciaal NLs geteelde soort geloof ik. De Pskem zijn er in gegaan op 28/10. Alleen de Wonha komt nog niet op.

 

Middelste is Pskem

93C85D01-EFC4-49CC-A8E6-623915E5741A77881579618848.jpeg

 

Ik heb ze ook in volle grond hoor, zal morgen / straks nog even proberen foto's te maken (mobiel is leeg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Saalk86, als die Pskem bij jou niet #1 ligt, dan is er toch iets merkwaardigs aan de hand met dat ras bij mij, want bij mij heeft die zijns gelijke nog niet gevonden. Een verklaring hiervoor zal niet makkelijk te vinden zijn.

Er bestaan geen Nederlandse knoflookrassen. Wel rassen die al generaties lang op Nederlandse bodem worden geteeld, maar zonder geslachtelijke voortplanting, dus ook geen genetische aanpassing aan Nederlandse omstandigheden; iedereen kloont. Een mutatie is wel altijd mogelijk, maar daar ga ik maar even niet vanuit, en een teler van pootgoed zal afwijkingen er ook uit willen selecteren.

 

Die Wonha is super traag, doet er iets van vier maanden over om boven te komen. Ik schreef nog ergens in September dat die er wel in mocht, want die voorsprong kan hij goed gebruiken. De eerste keer dat ik Wonha had kreeg ik de bollen pas half Oktober, toen heb ik ze ook gepoot, maar dat bleek te laat; ze kwamen pas in Maart boven en de bollen bleven klein.

Een paar weken eerder poten deed vorig jaar wonderen, dus ik heb ze dit jaar weer vroeg geplant, 30 September om precies te zijn. Daardoor zijn ze nu boven:

Wonha1Feb31841580578071.jpg

 

Daarmee lopen ze nog steeds achter op alle andere rasjes, ondanks dat die er een paar maanden later ingingen. Maar zo zijn ze dus, en alles staat er goed bij.

Op één ras na; de Oezbeekse tulband. Die heeft nu al gele blaadjes, terwijl de plantjes nog jong en klein zijn. Ik heb geen idee waardoor dit komt. De groei stokt ook wat, het ziet er niet dramatisch uit, maar dit gaat toch niet zoals het hoort:

OT1Feb28561580579295.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees wel eens dat mensen knoflookpoeder maken, ik weet er 0,0 van, maar misschien dat je daar eens op kunt zoeken.

 

De meeste knofloken lopen nu wel uit, ik geloof dat de Creole groep - o.a. Morado en Eden Rose - zich lang inhoudt, en in het algemeen kun je stellen dat snelle groei leidt tot kort bewaarbaar, en dat wat langzaam groeit langer te bewaren valt. Plusje voor Wonha dus.

 

Het kan handig zijn, als je toch meerdere rassen neemt, om kort bewaarbaar en lang bewaarbaar te combineren. De houdbaarheid wordt meestal wel gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank hiervoor.

VRaagje, die verse knoflook stengels, hoe gebruik je dat, is dat dan zoals bosui hele plantje uit de grond, of knip je hem boven de grond af?

Want dan kan ik er altijd een paar in een pot met potgrond zetten bij huis.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet ze onder glas in de winter, maar dat hoeft niet.

Het voordeel is als ze beschut staan dat ze eerder groot zijn.

Een koude periode hoeft niet want ik kweek ze niet voor de bollen.

Ik oogst ze naar behoeft voor de gewone knoflook klaar is.

De opgeslagen knoflook loopt bij mij altijd terug in kwaliteit aan het eind van de winter.

Ook gebruik ik soms de kleine teentjes die toch alleen kleine bollen maken.

Ik heb nu gezet in oktober en december. lopen er nu nog bollen uit van de bewaarde knoflook dan gaan die ook in de grond.

Dat vind ik de makkelijkste manier om jaar rond goede knoflook te hebben.

De knoflook die in oktober is gezet staat nu 25- 30 cm hoog. Ik heb hier nog een busseltje knoflook hangen en denk over een week of vier over te gaan op de stengels.

 

Hier een actuele (onduidelijke) foto van de laatst geplante teentjes:

 

20200201132516-266011580655768.jpg

 

In potten gaat natuurlijk ook prima, zeker als je die tijdelijk binnen op gang kan helpen of beschut kan zetten als het ooit nog eens koud wordt.

Zorg wel voor een goede afwatering

Ik poot ze veel korter opeen ongeveer 5 cm. Meestal gaan in de loop van de lente de ramen van de bak omdat het te warm wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...