Jump to content

Wisselteelt bij pepers en paprika's

geedee

Recommended Posts

Deze vallen in principe onder de vrucht gewassen, samen met komkommer, tomaten , meloenen. Misschien is het idee om ze in emmers in de kas te plaatsen en desnoods in te graven. Dan kun je elk jaar andere grond gebruiken, en zo een soort wisselteelt toepassen.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

.... Horen de pepertjes dan ook tot de zgn "nachtschades"??

Ja; Uit de Nachtschadefamilie (Solanaceae) in tuin en kas o.a.:

• aardappel
  • aubergine
  • paprika en peper (biologisch gezien dezelfde soort)
  • tomaat
  • tomatillo / kaapse kruisbes / ananaskers / lampionplant
    (verschillende verwante soorten, allemaal met vruchten in zo'n lampionnetje)
  • meloenpeer (alleen tropisch?)
  • doornappel (= heksenkruid; kruid, ook verwilderd in NL)
  • belladonna en diverse daarop lijkende plantjes (kruid, ook wild)
  • bitterzoet (wilde moerasplant)

Voor alle planten uit deze familie geldt: weet wat je eet! Weet welke plantendelen je kunt eten en of dat ook onrijp en/of ongekookt kan. Bij twijfel afbleven. Meestal proef ik vrij gemakkelijk van alles, zowel wild als uit de tuin, maar met nachtschade ben ik heel voorzichtig. Terzijde: dat geldt ook voor schermbloemen en paddenstoelen.

Voorbeelden: van de bessen en bladen van de aardappel wordt je minimaal behoorlijk ziek, doornappel en belladonna zijn in potentie dodelijk.

Edit: Waarschijnlijk ten overvloede: de zwarte, witte en rode peperkorrels, uit het rek met specerijen, zijn weer heel iets anders.

Dank je wel voor de info: de lampionplant staat dus her en der in de tuin vanwege het hoge knutselgehalte; wist niet dat ik op die plek beter geen aardappel/tomaat kan zetten. Heb ook doornappel staan. wist niet dat t giftig was, goed om te weten!

Heb net zaad besteld van aubergine en ananaskers ; weet dus meteen waar niet te planten

Alweer wijzer

Ik proef ook graag alles wat ik tijdens een wandeling tegenkom, meestal kauw ik op herderstasje.

Van paddenstoelen weet ik niks af maar zou ze graag opeten onderweg als ik er zeker van was dat het champignons zijn of zo, maar doe ik maar niet.

Ik heb eens ergens iets gezien van chitake kweken op eikenhout was dat volgens mij. Dat wil ik graag nog eens gaan doen; Staat op de planning

[off topic]

... Ik proef ook graag alles wat ik tijdens een wandeling tegenkom, meestal kauw ik op herderstasje.

Van paddenstoelen weet ik niks af maar zou ze graag opeten onderweg als ik er zeker van was dat het champignons zijn of zo, maar doe ik maar niet....

Misschien heb je hier wat aan: http://oogstenzonderzaaien.nl/wiki/Hoofdpagina

Zodra ik weer wat tijd en energie heb wil wel een draadje over wildplukken beginnen.

...Ik heb eens ergens iets gezien van chitake kweken op eikenhout was dat volgens mij. Dat wil ik graag nog eens gaan doen; Staat op de planning ...

Doen! Is leuk.

Vorig jaar heb ik oesterzwammen gekweekt op een strobaaltje, gewoon in huis. Zo'n baaltje kun je kant en klaar kopen. O.a. hier: http://www.casaforesta.nl/

Ooit, toen ik nog studeerde, stonden er wel 3 piepschuimen bakken met champignonnen onder mijn bed

Nog een idee voor een nieuw draadje

[/off topic]

Edit. Ik goegeloerde nog even op 'paddenstoelen kweken'. Jeuh wat is er veel info en veel leveranciers!

• 2 years later...

Ik ken er die tomaten en paprika's jaar na jaar op dezelfde plaats zetten.(dat is het enige dat ze telen in de serre)

Ik dacht niet dat dat een probleem was.

Zolang ge uw grond maar goed bewerkt.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!