Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Mijn naam is Dennis en ik heb sinds dit jaar voor het eerst een moestuin (voorheen alleen balkonnetjes beschikbaar gehad). Erg leuk om je mee bezig te houden, alhoewel het af en toe lastig is het juiste te doen als je geen idee hebt hoe het moet. Gelukkig doe ik het samen met mijn vriendin en die heeft er toch aanmerkelijk meer verstand van dan ik.

Na dit jaar van alles uit te proberen komen we wel tot de conclusie dat de moestuin te klein is! We zouden er veel meer in willen zetten in grotere hoeveelheden per groente. Ook is de vorm van de tuin niet handig. Bij ons in de omgeving heeft iedereen een smalle langgerekte moestuin en wij hebben een onhandige vierkante!

Het idee is dus ook om een nieuwe moestuin te gaan starten op een andere plaats in de tuin. De kas zal dan ook "verkast" worden. Ik zal binnenkort eens wat ideeën hier spuien om te kijken wat handig is en wat niet handig is. Ik heb al een aantal heel mooie moestuinen gezien in de verschillende voorsteltopics dus inspiratie genoeg lijkt me. We hebben qua ruimte geen enkele beperking (8000 m2 grond in de tuin waar we niets mee doen), dus wat dat betreft kan het van alles worden.

Hier een paar foto's van eerder dit jaar:

dsc00152u.jpg

dsc00149np.jpg

dsc00150zy.jpg

dsc00151aj.jpg

Geplaatst:

Welkom Dennis.

Van een balkon naar 8000m2 Bij geen beperkingen, altijd kiezen voor het stuk waar de meeste zon komt (ok er zijn nog meer zaken waar je rekening mee kan houden maar dat moet je maar even in een apart topic navragen). Zo'n ruime tunnelkas biedt ook mogelijkheden

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Welkom! Weer een Dennis

Jullie kas lijkt op de foto's enorm zeg! Heerlijk lijkt me dat.

Alvast veel succes met een grotere (andere) tuin.

Good things come in small packages

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

We gaan dit jaar het een en ander veranderen. Vorig jaar was toch niet een heel succesvol jaar qua moestuin/kas. Mede ook omdat we het nog moeten leren! Maar de grond was te arm, we hebben niet bemest, pompoenen hebben we in de kas gedaan waardoor die totaal overwoekerden, bovendien werden de bloemen niet goed bevrucht dus bijna geen opbrengst, en nog meer beginnersfouten.

We hebben dus besloten om het dit jaar goed aan te pakken. De eerste maatregel is om de moestuin te verplaatsen. Die zit nu redelijk ver van het huis en het leek ons makkelijker om die dicht bij het huis en meer specifiek de keuken te hebben. We hebben naast het huis een grasveldje waar we eigenlijk niets mee doen en het idee was om dit om te toveren tot een nieuwe moestuin (of keukentuin zoals de opa en oma van mijn vriendin het noemen). Na wat leeswerk over hoe dit aan te pakken terechtgekomen bij een aantal berichten hier over het werken met karton, wat me zeer aansprak. Dus grote hoeveelheden karton geregeld om het hele stuk (ca. 10x7 meter) om te toveren naar een mooie moestuin. Vervolgens na wat meer inlees- en denkwerk besloten om niet het hele stuk te gebruiken maar een 8-tal verhoogde bedden te maken met daartussen looppaden. Alleen de bedden worden bedekt met karton en de looppaden blijven gras.

Inmiddels had ik compost besteld om meteen goed te starten, in eerste instantie 7 m3, maar in overleg met de leverancier van de compost maar meteen een hele vrachtwagen besteld. Volgens mij in totaal iets van 35 m3. Vervolgens hebben we de bedden aangelegd met gebruik van oude vloerplanken aan de zijkanten wat goed werkte. Ik sluit niet uit dat we ooit dit gaan verstevigen met steen, maar voorlopig voldoet het hout. De bedden zijn 1.20 m breed en 2.30 m lang met paden van 1 meter ertussen.

Begonnen met het leggen van karton, vervolgens afgevallen blad eroverheen en daarna de compost. Omdat we hier op zandgrond zitten ga ik pas in het voorjaar bemesten met koemestkorrels (overigens vraag ik me af of dat geen overkill is qua meststoffen).

Gisteren de planning gemaakt wat we precies waar willen hebben, rekening houdend met een goede teeltwisseling, lastige stof als je er totaal geen verstand van hebt!!

De volgende stap is de kas. De moestuin en de kas staan precies tussen het huis en een mooi zicht op de rest van de tuin, dus die moet weg. Bovendien was het plastic aardig versleten, zelfde gold voor de deuren en de tafels e.d. in de kas. Dus aan vernieuwing toe.

Het idee is nu om een (tweedehands) kas te kopen en die ook meteen wat dichter bij het huis te zetten als dat kan. Deze keer gewoon een kas van glas, dat vind ik toch mooier, zeker als het in het zicht staat. We gaan dit weekend in Hoeven kijken wat er allemaal mogelijk is en hoe groot we het precies willen hebben (wat mij betreft des te groter des te beter!).

Deze week ook een trekkertje (Mc Cormick International 433) gekocht met een ploeg, cultivator en grondbak dus we kunnen nu ook het veld voor een deel gaan bewerken. Daar moeten dan de aardappelen, pompoenen, courgettes, suikerbieten, mais e.d. komen. Verder dit voorjaar druk aan de slag met het aanleggen van de boomgaard (staan nu al 3 bomen!), en de weide voor de kippen, geiten, schapen, konijnen etc.

Volgens mij krijgen we het druk dit jaar. Ik zal dit weekend wat foto's maken van de vorderingen tot nu toe.

Geplaatst:

Welkom, succes met jullie tuinplannen en veel plezier op het forum.

Wat betreft de meststoffen, je vraagt je af of het niet teveel van het goede is wat je van plan bent. Je zou koemestkorrels uit kunnen strooien in dezelfde geul als waarin je zaait, plant, poot. Dan komen de stoffen terecht waar ze nodig zijn en is er geen sprake van verspilling.

Het werk van het verplaatsen van de tuin is de moeite vast wel waard, het wordt vast wat moois!

Geplaatst:

Gaaf! Leuke plannen en zo veel ruimte.

Je zou bij de Boerenbond een bemestingsadvies kunnen vragen (die hebben in maart meestal zo'n week waar ze de grond gratis testen op PH en bemestingsniveau - de advertentie is gewoon voor gras, maar vorig jaar bleek dat ze ook moestuinen en border doen). Voor gewone gewassen zou de compost kunnen volstaan. Degenen die veel bemesting willen zullen er graag nog wat koemestkorrels bij willen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Lijkt me een goed plan, maar ik vind het wel lastige materie. Wat overigens wel interessant wordt is hoe het gaat uitpakken voor wat betreft de teeltwisseling. Ik begin nu in principe met 8 gelijke bakken qua bemesting, terwijl het hele teeltwisseling verhaal uitgaat van 8 bakken met verschillende vruchtbaarheid van de grond.

Maar we zien het wel. Alles zal denk ik wel groeien, misschien de bemesting met koemestkorrels wat aanpassen aan hetgeen ik voor de specifieke bedden gepland heb te verbouwen.

Ik zie overigens regelmatig advertenties om gratis paardemest op te halen. Is dat iets om te gebruiken ipv koemestkorrels?

Geplaatst:

Welkom.

Wat koemesstkorrels betreft daar zou ik me niet teveel zorgen over maken, wat niet door de planten wordt opgenomen wordt door het bodemleven omgezet tot humus. Uitspoelen is bij organische meststoffen eerder minimaal.

Persoonlijk zie ik gedroogde koemest in eerste instantie als een bodemverbeteraar en niet als een messtof overigens.

Als je er dan later bij het aanleggen van je moestuin rekening mee houdt dat er naargelang de voedselbehoefte 3 basistypes zijn (kalkminnend, ph-neutraal en zuurminnend) en dat aan dat bodemtype moet worden voldaan alvorens de plant zijn voedsel optimaal kan opnemen, ben je al een heel eind in de goede richting.

Geplaatst:
Als je er dan later bij het aanleggen van je moestuin rekening mee houdt dat er naargelang de voedselbehoefte 3 basistypes zijn (kalkminnend, ph-neutraal en zuurminnend) en dat aan dat bodemtype moet worden voldaan alvorens de plant zijn voedsel optimaal kan opnemen, ben je al een heel eind in de goede richting.

Interessant genoeg houden de meeste vruchtwisselingsplannen die je kan vinden hiermee amper rekening. Iets van doe maar gemiddeld dan zijn ze allemaal ongeveer tevreden. Je kan natuurlijk bekalken voor kool en dan de PH een aantal jaren terug laten lopen Voor de vaste planten is het iets makkelijker om hier rekening mee te houden omdat je dan niet aan vruchtwisseling doet.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Had dit draadje nog niet gezien ( ik ben vrij nieuw hier ) Maar ik ga het allemaal zeker volgen ! succes ! ( en een paar foto's van die bakken ? )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...