Huibert Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 Ik heb dit jaar heel veel snijbiet geoogst. Echt top en er staat nog steeds veel. Nu is mijn vraag: moet ik alles opoogsten en vlgd jaar nieuw zaaien of kan ik dit laten staan? Ik lees dingen als dat ze in het tweede jaar zaad geven? Daar ben ik noet zo in geïnteresseerd. Wil gewoon weer kunnen eten van de bladeren.... ben benieuwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 Ze worden wel gigantisch als je ze laat staan, tenzij er kleinere rassen zijn, maar ja, je kunt ze laten staan en dan schieten ze in het voorjaar in bloei. Als je ze laat bloeien zaaien ze zichzelf makkelijk uit, dus dan heb je er geen werk van, misschien dat dat je wel aanspreekt, maar dan duurt het eventjes wat langer voordat je weer nieuwe oogst heb. Ik geloof dat een plant die doorschiet wat bitterder smaakt, dus daar wil je dan op dat moment waarschijnlijk liever niet van eten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 Bovenstaande planten heb ik eind maart verplant om nog een of twee keer van te kunnen eten.Ik snij ze boven de groeipunt en ze lopen dan nog een keer mooi uit.De planten gaan daarna in bloei maar leven soms door en je kan dan nog langer oogsten. Het worden dan wel lange planten zonder de mooie grote bladeren. Ik verplant ze ivm de wisselteelt en het frezen van de tuin. Soms frees ik er omheen.Ik heb bovenstaande planten laten zaden en heb die plantjes weer als nateelt na de peulen geplant en eet daar nu van. Ik heb nog even een foto gezocht van de meerjarige planten in oktober vorig jaar: Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Ik oogst ook altijd meerdere keren en laat ze gewoon staan tot ze of uit zichzelf het loodje leggen (dat is dan in het tweede jaar) of dat ze zaad gaan schieten en ik ze verwijder (ook het tweede jaar). Voordeel van zaad laten schieten is dat je nooit meer snijbiet hoeft te zaaien. Je zoekt gewoon de zaailingen uit de tuin op en zet ze op de plek waar je ze wilt hebben. Werkt voor mij prima. Heerlijk zon low maintanance plant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Vorig jaar had ik ook snijbiet gezaaid, maar mijn vrouw vond de grote bladeren niet zo lekker.Dit jaar zijn ze doorgeschoten, en heb ik een groot deel van de zaden geoogst. Een ander deel heeft zijn uitgezaaid, en die heb ik ter grootte van spinazie geoogst. En die beviel haar een stuk beter. Dus voortaan kweek ik ze als spinazie, en kun je ze bijna jaarrond zaaien en oogsten. Heb ze afgelopen weekend onder glas gezaaid en een deel ook open.De planten die ik dit voorjaar zaaide zal ik dus ook laten doorschieten. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts