citroen Geplaatst: 21 oktober 2019 Geplaatst: 21 oktober 2019 In het handboek Grow Fruit van Alan Bxckingham Schrijft hij voor de maand Oktober : Take cuttings to propagate new plants Terwijl de zomersnoei in Juni en Juli moet gebeuren En de wintersnoei in Februari moet gebeuren Quote
Bit Geplaatst: 21 oktober 2019 Geplaatst: 21 oktober 2019 Kan. En wat is je vraag ? ( zelf neem ik winterstekken, maar rode bes is erg makkelijk, stekt eigenlijk altijd wel ) Quote
weknow Geplaatst: 21 oktober 2019 Geplaatst: 21 oktober 2019 En de wintersnoei in Februari moet gebeuren Een buitenlands boek als regel voor de Nederlandse Vlaamse tuinier? Klinkt me nogal dwaas en een erg aanmatigend advies....dat als een wet klinkt. Schrijft hij ook waarom? Tip 1: Een "regel" (liever advies) zonder goede reden is kletskoek. Tip 2: Om Bit te citeren: Niks moet, veel kan. Voor de adviezen die je aanhaalt is er bij mijn weten geen enkele harde reden. Tip 3: Tuinieren gaat om inzicht en kennis van zaken en niet om regeltjes te volgen. Ervaring (is ook wat door schade en schande leren) is daarom belangrijker dan doen wat er in een toevallig boekje staat. Dit is ook geen moeten. Stekken kan in zomer en winter. Zomer gaat sneller, maar vraagt wat meer aandacht. Winterstek kan vanaf nu wel en heeft nog hogere slagingskans (snoeien kan nu ook) en is niet moeilijker dan dat je geschikt stekhout op een beschaduwde plek in de vochtige grond steekt, evt. de bladknoppen licht beschadigt zodat op het wondweefsel makkelijker wortels kunnen worden gevormd. Rond juni volgend jaar zouden er duidelijke wortels moeten beginnen komen. (Stek gaat eerst uitlopen op het voedsel dat nog in het hout zit, maar heeft dan geen wortels). Bessen snoeien kan het hele jaar (ikzelf doe dat in een aantal keren: voor de bloei om struiken luchtig te houden en om evt. wat aantasting weg te nemen bijv. van bladluis; na de oogst (om struik open te houden en de vorm niet te breed) en in november/december zo nodig nog eens om terug te zetten op ca. 3 knoppen per vrucht-zijtakje. Een beetje zoals het uitkomt. Februari vind ik niet zo gunstig (kan wel). Kies wel voor droog en wat zonnig weer, zonder serieuze vorst overdag, zodat wonden snel genezen en schimmels niet te veel kans krijgen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Flup Geplaatst: 21 oktober 2019 Geplaatst: 21 oktober 2019 Het kan wel, in oktober stekken van de aalbes nemen.Mijn buurvrouw doet dat ook, in het najaar de aalbes snoeien en ik heb daar ook weleens stekken van gehad. Het is niet ideale tijdstip in het jaar, maar het kan. Quote
rorror Geplaatst: 22 oktober 2019 Geplaatst: 22 oktober 2019 Ik vind de stekken nu nemen makkelijk, aangezien je ze nu geen water hoeft te geven, doet het weer wel. In de lente en zomer moet je ze beter in de gaten houden dat ze niet droog komen te staan. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.