Huibert Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Weet iemand hoeveel kippenpoep nog goed is voor een moestuin. Ik begrijp dat dat waarschijnlijk van grondsoort, gewassen etc. Afhangt. Ik heb nu 3 kippen diens winters hele tuin hebben en zomers in ren zitten, maar dan gooi ik ook de poep uit het nachthok mn moestuin in. Het is een wat zanderig stadstuintje in amsterdam waar bonen, broccoli, andijvie en alle andere standaarddingen worden gekweekt. Maar als iemand nu zegt dat ik compleet overbemest dan ga ik eens mest weggooien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Ik zou de mest sowieso eerst op een composthoop gooien. En niet meteen in de tuin. Daar is het te sterk voor. Maar als je planten het goed doen.....? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Huibert, een compleet antwoord heb ik niet, maar wel wat ideeen hoe ik het ongeveer zou aanpakken. In willekeurige volgorde:Je zegt het zelf al: mestbehoefte is afhankelijk van de plantensoort. Dat kan zomaar een factor 5 verschillen. Dat is dan ook één van de aspecten waarop je wisselteelt baseert. Ik zou dit nazoeken in een goed boek. Hier kun je ook het e.e.a. vinden: http://nl.wikibooks.org/wiki/Leer_jezelf_ecologisch_tuinieren, http://www.webmare.nl/, en natuurlijk op dit forum.Als je precies wilt weten hoe de bodem van jouw tuin in elkaar zit kun je een bodemanalyse laten maken. Vaak krijg je er een bemestingsadvies bij. Er zijn verschillende labs die dit aanbieden. Ik heb het ooit hier laten doen: http://www.gaiabodem.nl/Met Jorieke eens, kippenmest eerst bij de compost, of al in het najaar op het land, maar dat wordt dan weer niet aanbevolen voor zandgrond.De gemiddelde samenstelling van kippenmest, compost en stalmest kun je bij wikipedia NL vinden. Op basis daarvan kun je een bemestingsadvies "omrekenen" naar kippenmest.En voor je mest gaat weggooien: misschien zijn er wel (moes)tuiniers in jouw omgeving die het goed kunnen gebruiken. Eerst een berichtje plaatsen op moestuinforum of marktplaats? Als je een beetje in de buurt woonde had ik wel belangstelling, ik ga nu naar een tuincentrum voor mest. En verder natuurlijk goed blijven kijken, notities maken over bemesting, zaaien en oogsten en zo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim0511 Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Even dit topic nieuw leven inblazen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het gebruik kippenmest in de tuin? Ik wil mijn tuin ook gaan bemesten en wil dit met kippenmest doen. Waarom kippenmest? Omdat ze bij een vriend van me een kippenhouderij hebben. Het nadeel is wel dat ik dit pas over 3 weken kan doen (want dan is de stal pas weer leeg), en dat het dus nog vrij verse mest is. Kan dit kwaad? Ik was zelf namelijk aan het denken dat dit misschien niet zo erg is omdat ik zandgrond in m'n tuin heb en een gedeelte van de meststoffen wellicht is weggespoeld voordat ik er dingen in ga zaaien.Daarnaast zit ik me de vraag die Huibert ook al stelde: hoeveel is genoeg? Waarschijnlijk kan ik wel een aanhanger vol mest krijgen voor (ik schat) 100m2. Ben eerder te bang dat het te veel is dan te weinig, omdat de mest nog zo vers is. Dus vandaar mijn vraag wie hier ervaring mee heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Bweh das een boel kippenmest Hebben de kippen op stro of zaagsel ofzo gelopen? M.a.w. zit dat er doorheen? Ik zou het toch echt een jaartje laten liggen. Kippenpoep is echt sterk. Edit: volgens onze zelfvoorzieningsbijbel moet het 2 jaar liggen.... Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Zou je dat kunnen verdunnen in een ton met water erbij?? Doen ze ook wel met koeienmest bij dahlia's nl dus vroeg ik me dit af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Dan heb je alsnog flink wat amoniak in dat water. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Geen ervarnign met kippenmest, wel met paardenmest. Ik weet dat kippenmest erg sterk/geconcenreerd is en dat over het algemeen wordt aangeraden het niet vers te gebruiken. Het zou, net als o.a. paardenmest, beter zijn om de mest een jaar te laten liggen. Bij kippenmest wordt bovendien vaak aangeraden om vanwege de hoge concentratie voedingstoffen de mest te mengen met andere materialen in de composthoop. Er zijn volgensmij maar weinig gewassen die goed tegen de sterke concentratie voediging kunnen. In welke hoeveelheid mest moet worden aangebracht is altijd lastig, is o.a. afhankelijk van de eisen van het gewas dat je op dat stukje grond gaat zetten. Ik heb ooit wel eens gelezen dat een algemene basisbemesting zo rond een kruiwagen goed verteerde mest (geen idee welke mest) per 10 m2 zit, aanvullend zou je de gulzige gewassen meer moeten geven. Ik doe het zelf altijd een beetje op gevoel en afgestemd op wat waar komt te staan het volgende seizoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim0511 Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Volgens mij, maar dit moet ik even navragen voor de zekerheid, wordt de mest in de stal gedroogd zodat er minder ammoniak wordt aangemaakt. Wellicht dat dit scheelt.Maar verder kan ik aanhanger krijgen, maar ik kan ook minder meenemen en bijv een paar kruiwagens dunnetjes over het land verspreiden. Als ik dan nog teveel zou hebben kan ik de rest altijd nog op de composthoop gooien en er later van pakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts