els Posted November 28, 2019 Posted November 28, 2019 Hallo allemaal, Vanop ons terras hebben we zicht op een helling die nogal kaal is. Nu willen we daar een aantal planten zetten die voor een beetje kleur kunnen zorgen. Momenteel staan er een forsythia, een blauwe regen en een paar wilde jasmijnen. (de forsythia en de jasmijn geven bloemen in mei, de bauwe regen staat er nog niet zo lang). Links op de foto zie je de wilde jasmijn staan. Nu hadden we daar graag een paar extra planten bijgezet (onder het trapje met balustrade) die voor een beetje kleur kunnen zorgen in juni, augustus, september en eventueel oktober. Dus liefst telkens een plant die in bloei komt te staan wanneer de andere klaar is. De helling ligt heel de voormiddag in de schaduw, daarna volledig zon. De planten moeten ook vriestemperaturen tot -15° kunnen weerstaan. Kunnen jullie een paar ideetjes geven? Zo heb ik iets om mee te beginnen. Quote
roeier Posted November 29, 2019 Posted November 29, 2019 Misschien dat schaduwplanten toch het beste zijn hier, en ze mogen best fors zijn om deze plek te vullen.Dan zou ik denken aan zoiets als Koeienoog, wat mooi groot decoratief blad heeft, of Kruiskruid (Ligularia), Schout bij Nacht misschien. Dat zijn allemaal zo'n beetje zomerbloeiers die structuur geven. Wat Asters zouden erbij kunnen vanwege de bloeitijd in de herfst.Voor Helleborus lijkt deze plek trouwens geknipt; ik kan me herinneren dat ik er veel van tegenkwam in de zuidelijke Alpen op dit soort plekken, en die bloeien voor Mei al.Sierrabarber zou misschien ook wat zijn, vooral vanwege het grote, decoratieve blad dan hè. Ik heb wat moeite om schaduwplanten te bedenken die in de herfst bloeien. Ja, wat Sedum zou er natuurlijk bij kunnen. Quote
rorror Posted December 2, 2019 Posted December 2, 2019 Een mooie japanse esdoor. Mooie kleuren in het voorjaar. En schitterende herfstkleuren.https://www.google.com/search?q=japanese+maple&source=lnmsBovenstaande is wel een zeer trage groeier, dus om een grote te kopen, moet je wel aardig in de buidel tasten. Voor de rest misschien wat winter groene heesters? Of een heester met rode bes.b.v. Vuurdoorn Red Columnof: Hulst Alaska Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Flup Posted December 12, 2019 Posted December 12, 2019 Wat lang groeit en zich prima uitzaait (maar toch makkelijk te verwijderen is), is goudsbloem. Is eenjarig, maar komt elk jaar terug en bloeit rijk en lang. Doordat de plant laag blijft, kun je ook makkelijk wat groenere planten planten die minder mooi bloeien, maar die wel lekkere vruchten geven. Bijvoorbeeld hazelaar en rode bes.Ik neem aan dat het in de zomers bij jullie erg warm wordt en in de winter dan tot ongeveer -15 graden kan worden. De planten moeten in ieder geval dus deze schommelingen aankunnen. Quote
Waaslander Posted December 17, 2019 Posted December 17, 2019 Bloemenweide ? Hier https://www.ecoflora.be/nl-nl/lijst-van-producten/bloemenweiden/149-mengsels-voor-bijzondere-situaties hadden ze zelf vroeger op hun site mengsel voor bosrand vind deze niet onmiddellijk terug nu.-Snel resultaat -gespreide bloei-niet te prijzig daarom grotere vlakte mogelijk voor zelfde prijs ? Quote
els Posted December 29, 2019 Author Posted December 29, 2019 ok, bedankt voor de tips! Voorlopig heb ik deze in mijn lijstje staan (deze heb ik bij 1 plantenkweker gevonden, dat is al wat gemakkelijker om ze te gaan ophalen). Volgende week doe ik nog wat meer opzoekingswerk. Deutzia purpurascens 'Kalmiiflora' Bruidsbloem 60/80 Euonymus alatus 'Compactus' KardinaalshoedKerria japonica 'Pleniflora' RanonkelstruikSpiraea arguta Spierstruik, Spirea of Spiraea nipponica 'Snowmound' Spierstruik, SpireaRudbeckia nitida 'Herbstsonne' ZonnehoedSorbaria sorbifolia Lijsterbes-spireaanemone hybrida 'Honorine Jobert' Anemoon Quote
Recommended Posts