Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op 31 december of 1 januari zaai ik altijd de eerste prei en lente-ui – om het begin van een nieuw seizoen te vieren

Ik zaai dan altijd herfstprei, maar ik gebruik het als zomerprei.

De zaadjes laat ik voorweken in lage bakjes met wit zand en die zet ik weg in een donkere keukenkast – want het zijn donkerkiemers. Zodra ze kiemen, doe ik ze over naar potjes met potgrond, bedekt met heel weinig potgrond. Dan laat ik ze ik ze in de woonkamer buiten zonlicht bij hooguit 18 graden staan. Totdat de groene lusjes verschijnen. Dan gaan ze naar een zonnige vensterbank. Maar zodra er echte sprieten zijn, dan zet ik ze koud. Vensterbank zuid op een koud kamertje, 10-13 graden.

Als de plantjes sliertig gaan worden – of zoals ze in België zo mooi zeggen: gaan fileren, dan gaan ze nog kouder staan. In de koude bak buiten. Beetje vorst zal ze niet deren.

Rorror, je plantjes kunnen nu best naar buiten. Binnen worden ze te sliertig. Buiten worden ze sterk!

Geplaatst:

Ha Rorror,

Ja, als je plantjes de volle regenbuien en hagelbuien op de kop hebben gehad, dan kunnen ze wel een tik krijgen en gaan hangen. Als ze daardoor kapot gaan, dan zaai ik gewoon nog een serie – er is tijd genoeg om dat te doen. Meestal zit er in de zakjes zaad voldoende om twee drie vier keer te zaaien.

Als je plantjes weer gaan opstaan, dan heb je geluk en misschien een vroege oogst. Als ze het niet doen, zaai je toch nog wat? Hee succes

Geplaatst: (aangepast)

@Appelvrouw volgens mij had jij last van de preimineervlieg en ik lees net in een moestuin boek van Bram Wolthoorn dat je prei altijd in de prei stengel moet bewateren. Dan gaan alle in de stengel aanwezige larven dood en voor de plant zelf maakt het niks uit. Kennelijk. Ik lees het alleen maar hè?! 😉

aangepast door Mellie
Geplaatst:

Ha :thumbup: dat ga ik zeker proberen. Ik heb trouwens al wel eens zoiets gedaan, ik geloof brandnetelthee in de stengels gieten. Jaren geleden maar verder niet met water gegoten.Ik herinner me de baat niet.

Stond er ook bij hoevaak? Vanaf welke leeftijd van de plantjes?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Er staat geen leeftijd bij, maar wanneer je een stengel hebt om in te gieten is wel handig lijkt me 😜 Hoe lang duurt het om een ‘stammetje’ te kweken? Heb daar totaal geen zicht op vrees ik. Wel ’regelmatig begieten’. 

• Like 1
Geplaatst:

De preien zijn bij ons gelukkig goed gekiemd. Als alle kiemlingen groot worden, dan kunnen we veel rijen preien zetten. We willen meer preien en minder uien, omdat we vorig jaar veel last hadden van de uienvlieg. We hebben daarom dit jaar ook alleen zaaiuien in de hoop dat we er dan minder last van hebben. Dit lijkt in ieder geval ieder jaar het geval. 

De preien gaan in ieder geval super. Ze staan in moestuinaarde (bovenste laagje was zaaiaarde) en worden langzaam aan groter. Ik hoop dat ik ze zo snel mogelijk de kas uit kan gooien om daar groter te worden, want we hebben de ruimte voor andere planten nodig. Hopelijk kunnen we komende week een paar bakken buiten zetten om ruimte te maken. We hebben drie rassen, maar ik weet natuurlijk niet meer welk ras welk is. Ik ben gestopt met alles te labellen, want het is totaal onpraktisch en kostbaar om heel goed bij te houden (te veel rassen en bij uitplanten en oogsten niet noodzakelijk om te weten). Dit wordt ook gedaan bij de erwten..., wortels, bonen...  (per bak wordt wel hetzelfde gezaaid, dus in de moestuin komen ze netjes per ras te staan). 

Geplaatst:

Ben nog beetje nieuw in de prei, vorig jaar voor het eerst wat gezaaid, iets met de carentan van de lidl.

3 kwart met preivliegmaden besmet helaas, maar er staan nu nog enkele preien die geoogst kunnen worden.

Ik heb dit jaar bulgaarse herfst reuzen zaad, en wil ze nu bedekt onder de vliegengaas gaan telen. Kan ik ze nu al zaaien?

Ik zag dowding dit in groepjes / clumps doen, maar mij lijkt het juist wat onhandig als je maar 1 of 2 prei nodig hebt.

Onkruidmanager 1.0

• 4 weeks later...
Geplaatst:

ik heb ze toch maar even naar binnen gehaald want na 2,5 weken nog niets gekiemd. Binnen na 3 dagen sprietjes, dus vandaag weer naar buiten.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

De eerste zaai van januari (test) is pas halvergwege april gekiemd. De tweede zaailichting van april moet nog kiemen en de prei die ik gisteren gezaaid heb ook. Normaal gaat dat sneller, het kiemen, maar ja, het is niet anders nu.

Geplaatst:

Deze middag de laatste preitjes van vorig seizoen (moesten eigenlijk al op zijn want de volgende komen er aan) geoogst.

Is een overschotje maar zullen toch een mooie maaltijd opleveren.

108512793_oogstvoorjaar.jpg.ff1ef41a1bed3deb3cbf928e0a2fefba.jpg

Ze gaan van mini 

114469851_deminis.jpg.53a6a2865ffb3aea2e57e0e7649cb969.jpg

Tot iets groter

1318857763_deietsgrotere.jpg.b6d7b40ec3fb3d36af5c09219397fd25.jpg

Geen wedstrijd preien want die zijn allang opgegeten en verteerd maar soit lekker zullen ze wel zijn.

Zal morgen eens een foto plaatsen van een van de nieuwe lichtingen in de diepe tray.

Heb ook de indruk dat het iets trager gaat dan normaal.

Geplaatst:

Enkele van de nieuwe zaailingen

1977499295_Preiintray.jpg.89858c519862f52ddcb39e7fd4f91486.jpg

Vanaf nu gaan ze redelijk snel gaan

1554630417_Preigroei.jpg.3a8d73fdb6cca8837627f33e880173f6.jpg

915099013_Preigroei2.jpg.fbe866a29e4ba54317e4478c8b9b38c8.jpg

Nog een 3 tal weken en dan kunnen ze worden uitgeplant.

Geplaatst:

Looking good!

Bij mij zijn ze pas aan opkomen van het kiemen.

Vraagje over roest, ik wil ze beschermen tegen preivlieg dmv gaas, en ze in een soort ophoogrand voor pallets zetten. Vorig jaar zonder gaas en had ik veel roest, kan dat komen door de rand hout, die iets misschien wind tegenhoudt of boeit dat niet?

Is er iets te doen tegen roest?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst: (aangepast)

Ik zaai minstens 6 keer gespreid over het jaar ...

Roest is een schimmel die vooral floreert in warme vochtige omstandigheden in de maanden augustus/september.

Geen idee of hout dit mee in de hand werkt? Bij mij staat veel ook in verhoogde bakken (Azobé) en ik heb er weinig tot geen last van.

Wind is net wat je nodig hebt want die droogt de planten vlug(ger) op en werkt roest tegen.

Bestuiven met gesteentemeel helpt ook, zorgen dat het perceel niet overwoekert met onkruid (opnieuw ifv opdrogen gewassen oa) is een must.

Verder kan je nog sproeien met planten aftreksels zoals bvb heermoesthee wat ineens zorgt voor extra voeding ook die prei wel kan smaken.

Het overwintert op prei en plantenresten dus ik composteer delen die zijn aangetast niet, mss overbodig maar ik neem het risico niet.

Preimotpreivlieg of preimineervlieg hebben volgens mij niets te maken met roest.

Maken het natuurlijk makkelijker voor schimmels en bacteriën omdat deze vrij spel hebben door de 'verwondingen'.

De preimot tast de bladeren aan - licht groene maden/rupsjes vreten bleke gangen in de donkergroene bladeren tot diep in preiwit  = +/- 8 mm groot

De preivlieg (eigenlijk uienvlieg) legt eerst eitjes aan de voet en later ook in het hart van de prei - witte maden vreten aan de voet of het hart waardoor de prei afsterft = +/- 6 mm groot

De preimineervlieg is een groter probleem, is een exoot en deze vreet zelfs tijdens de winter door zolang het niet echt vriest

Insectengaas met mazen 0.8 * 0.8 mm is een afdoende bescherming.

Edialux 'Conserve' (actieve stof Spinosad) is doeltreffend en mag worden gebruikt in de biologische landbouw en spaart nuttige insecten (lieveheersbeestjes, roofwantsen ed) maar is daarentegen wel dodelijk voor sluipwespen en bijen dus beter niet gebruiken en al zeker niet in de buurt van vijvers, beken, poelen noch bloeiende planten.   (= info oa Velt)

aangepast door TomP
toevoeging
Geplaatst:

Even een onvolledige aanvulling op je mooie verhaal:

Bij composteren verdwijnt de roest bijna volledig, zeker bij goede compostering, met als kanttekening dat dat met een kleine tuin moeilijker is omdat je dan toch een redelijke hoop moet hebben. Werken met omzetten van de mest en broei in de compost werkt ten gunste van de kwaliteit van compost.

Mijn ervaring is dat de dierlijke aantasting vooral in de zomer en nazomer plaatsvind. Voor mij een reden om alleen winterprei te telen. Vroege prei kent ook weinig aantasting maar dan heb ik genoeg andere groenten en ui-achtige.

Zelf ben ik bezig aan de laatste maaltjes prei, van de koude grond en van  onder glas vandaan waar ik in de herfst de kleinste plantje zet zodat ze een langer groeiseizoen hebben.

Roest komt wel eens voor maar door de prei schoon en droog te telen geeft dit nooit een grote druk op het gewas.

302656361_20200303_134031(2).jpg.fdd47fcd67c60599a7af21b43549bd18.jpg

Geplaatst:

Thanks voor de aanvulling Patrijs!

Aangetaste planten mogen bij mij dus wel op de composthopen, weeral iets geleerd.

Zijn +/- 1.2 m³ groot, afval allerlei (bladeren, snoei, plantenresten etc) genoeg.

Geplaatst:

Ik composteer in een compostvat, wat aanzienlijk sneller gaat dan op een hoop voor mijn gevoel.

Ik roer het ook af en toe om. De helft is denk ik konijnenmest met stro, de rest groente fruit schillen en wat bladeren/haag resten, soms wat stukjes karton en oja genoeg koffiedrap. En dus ook prei resten met roest en aardappelschillen. (geen loof ook geen tomatenloof) 

Onkruidmanager 1.0

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Even een statusupdate van mijn preizaailingen. 22 februari heb ik wat zomerprei geplant binnenshuis op kamertemperatuur. 21 maart heb ik wat winterprei gezaaid. Nu had ik verwacht dat de zomerprei wat dikker begon te worden, maar die lijkt ijzig dezelfde vorm te behouden. De winterprei lijkt daarin al sneller dikker te worden. Ze staan beide nu 2 weken buiten. Nu heb ik vandaag beide opnieuw verpot, wortels waren wat vochtig, dus zal wat minder water geven. Enig idee hoe lang het duurt voordat prei dikker word en of ze nog hulp nodig hebben?

(links zomerprei, rechts winterprei)

IMG_20200501_134348.jpg

Geplaatst:

Als je plaats hebt ...  uitplanten die handel

Eens op hun plekje in de volle grond zal je zien dat ze een spurt maken.

Hou enkele planten over als reserve zodat je uitval kan opvullen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...