Karinuitdrenthe Posted January 18, 2020 Share Posted January 18, 2020 Voor de nieuwe kas kwam, is er door een grondwerkbedrijf de grond ontgonnen, struiken weg en tuinaarde erop. Die tuinaarde is raar spul, althans voor iemand die zandgrond gewend is. Zit veel klei door lijkt het want regenwater blijft erop staan in poeltjes. Ook in de kas ligt deze grond. Ik dacht t luchtiger te maken met wat compost. Iemand nog goede tips? Tuinaarde van zo’n grondwerkbedrijf zal onbemeste tuinaarde zijn toch, wat denken jullie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 18, 2020 Share Posted January 18, 2020 ja, onbemest denk ik ooktuinaarde is een ruim begrip, je zou even kunnen bellen? poeltjes kunnen ook door verdichting ontstaan, dan losmaken met frees of spitvorkof anders wat zand doorspittencompost is altijd goed maar wel belangrijk welke, bijvoorbeeld biohier hebben we gemeentecompost die ik niet gebruik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted January 18, 2020 Share Posted January 18, 2020 Zit er onder die opgebrachte grond dan een originele, betere laag? Misschien kun je het wat omgooien met een spitvork dan om de originele laag weer boven te krijgen.Wateropnemend vermogen is een kwaliteit van grond, als water blijft staan is dat geen goed teken, en ik denk niet dat je het tuingrond mag noemen dan. Om op te zaaien of zaailingen op te laten beginnen zal lastig zijn als het op klei lijkt. Als bestanddeel van je grond kan het verder best goed zijn. Kun je er haast mee boetseren? Dan zal het wel klei zijn.Als het dichte klei is kun je ook gedurende de winter het bedekken met herfstblad. Terwijl wormen en andere organismen dat verteren verrijkt je grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 19, 2020 Share Posted January 19, 2020 Ik zou sowieso aan het bedrijf vragen wat voor aarde ze hebben gebruikt gezien het water wat blijft staan nu. Kunnen ze zo achterhalen lijkt me. Succes in elk geval! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veldjesgraaf Posted January 19, 2020 Share Posted January 19, 2020 Vorig jaar heb ik mijn tuin ook opgehoogd. Het loonbedrijf wat de grond aanleverde, had op mijn verzoek de grond gemengd met compost. Gedurende het jaar heb ik veel compost met paardenmest aangebracht. Gisteren was het een plezier om te spitten. De grond is heerlijk los geworden. Nog even glad harken en de tuin is zaaiklaar. Kortom, je hebt compost nodig en wat geduld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karinuitdrenthe Posted January 19, 2020 Author Share Posted January 19, 2020 Dank allen voor de goede tips! Vandaag al lekker bezig geweest met compost en halfverteerde bladeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted January 23, 2020 Share Posted January 23, 2020 Water blijft staan dus het is klei ? Er is een betere gemakkelijke betrouwbare test voor te bepalen welke soort grond het is (klei zand) wat nemen en samen drukken en in hoe ver het uit elkaar valt bepaald samenstelling . Hoe het juist zit weet ik niet . Maar zullen wel mensen hier zijn die er meer over weten of via google . Hier is het ook zandgrond en begin dat huidige buren hier woonde bleef het water ook langdurig staan op gazon . Oorzaak de vorige buren die hier maar een jaar hebben gewoond hadden een verwilderde tuin aangetroffen . Ze hadden een grote bandenkraan en ander zwaar materiaal tot hun beschikking (landbouwers) dus hadden ze de tuin "omgespit" met de kraan , meer bepaald begroeiing en dergelijk stuk weggetrokken dan in afgetrokken aarde een put gegraven en wat ze afgetrokken hadden in de put en aarde verspreid zo verder tot volledige tuin gedaan was . Dan gras gezaaid en onder meer nog eens over met tractor met soort van rol er achter . Dus eerste tijd kon het water niet weg door verdichting van de grond . Hoe zwaar zijn de grondwerken bij u geweest ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karinuitdrenthe Posted January 23, 2020 Author Share Posted January 23, 2020 Valt mee hoor. Ik heb de samenstelling nog even nagevraagd en daar zitten idd watervasthoudende delen in zoals klei. Inmiddels alweer lekker los en rul gemaakt met compost en aanverwante zaken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts