Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gaten in blad radijs

freggel

Recommended Posts

Afgelopen seizoen heb ik radijs geplant. Helaas vertoonden alle bladeren al vroeg flinke gaten (aangevreten door koolvlieg?). Als ik dichtbij de planten kwam vlogen er een hoop kleine beestjes vanaf. Het komende jaar wil ik weer radijs gaan zaaien, maar ik ben bang dat hetzelfde gaat gebeuren. Hoe kan ik dit het beste voorkomen of is er niets tegen te doen? En ook belangrijk: tasten deze beestjes ook ander knolplanten aan?

Ik denk niet dat het de koolvlieg is, deze tast voornamelijk de ondergrondse delen aan.

Ik denk dat de rupsen van het koolwitje de schuldige zijn, omdat je spreekt over flinke gaten.

Als het kleine gaatjes zijn kunnen het ook aardvlooien zijn geweest. Deze maken kleine ronde gaatjes in het blad maar leveren geen grote schade op.

Oei, dat klinkt inderdaad akelig veel als het koolwitje. Nou moet ik ook zeggen dat ik er deze zomer ook erg veel gezien heb, veel meer als voorgaande jaren. Ik ben er vrij zeker van dat het inderdaad de rupsjes zijn geweest, alhoewel ik er nauwelijks gezien heb, maar heb er dan ook niet echt bewust naar gezocht. De radijs zelf was prima, het waren alleen de bladeren die grote gaten vertoonden.

Is dit op de een of andere manier te voorkomen volgend jaar buiten meteen drastisch alles te gaan bespuiten?

De rupsjes van het koolwitje zijn groen van kleur dus het is inderdaad wat lastig om ze te 'spotten'.

Voorkomen kan door de kolen onder anti insecten gaas te telen. Dit doe ik al jaren en ik moet dus niet spuiten.

Overlaatst zag ik van een collegatuinder die gewoon simpele 100% polyester gordijnen (vitrages) gebruikt.

Zelf gebruik ik professioneel gaas wat ze bij de zaadhandels en groothandels verkopen.

Wel even prijzen vergelijken, in tuincentra durven ze nog wel eens wat meer te vragen dan hoort.