Jump to content

Welke aardappel / ui?

freggel

Recommended Posts

Ik denk erover om volgend jaar ook ui en aardappel te gaan zetten. Uien lijkt me vrij moeilijk met zaaien en men raadde me aan om plantjes te kopen en die te zetten. Maar kun je ook een hele ui in de grond doen net zoals je een knoflookteen kunt planten?

Dan aardappel. Ik heb me laten vertellen dat dit een gemakkelijk gewas is met weinig onderhoud en je zou er lang plezier van hebben. Kun je gewone huis- tuin- en keukenaardappels planten die je in de supermarkt koopt voor consumptie of moet ik ze bij een speciaalzaak (tuincentrum o.i.d.) halen?

Tja, ik heb een hoop vragen, maar ben dan ook erg enthousiast!

Bij de zaadhandels en tuincentra verkopen ze plantuitjes. Rond maart april kunnen die de grond in. De uitjes worden in de grond geduwd totdat de bovenkant gelijk komt met de grond. Het bovenste deel van het plantuitje moet dan net zichtbaar blijven.

Het is beter om (goedgekeurd) pootgoed te kopen. Soms zijn de aardapelen uit de suppermarkt behandeld om het kiemen te remmen. En met het planten van supermarkt aardappelen loop je het risico dat je ziekten in de tuin brengt. Nieuw pootgoed is als het goed is vrij van ziekten. Ik koop mijn pootgoed op de markt, kan je precies het aantal (gewicht) meenemen dat je nodig denkt te hebben.

Bij het tuincentrum hebben ze in het voorjaar altijd een boel groente en fruit plantjes, en ook zakken met pootaardappelen en plantuitjes. Ook bij de welkoop hebben ze altijd van alles liggen.

Ik vond dit jaar de rode ui echt een succes! Die kosten ook aardig wat in de supermarkt, dus is het het waard om ze te telen.

Gewone aardappelen en gewone ui vind ik zelf altijd wat zonde om te telen (zeker met weinig ruimte), omdat ze bijna niets kosten in de supermarkt

Dit jaar had ik een roze aardappel, Desiree. Volgend jaar ga ik wat meer poten, en dan verschillende soorten (met verschillende oogsttijden).

op www.vreeken.nl hebben ze ongelooflijk veel keus op aardappel gebied. Misschien wat teveel. Ik heb er een dag voor genomen om elke beschrijving te lezen, en een wenslijstje te maken.

Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem!

www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

hoi ,

ik had dit jaar een vroege aardappel Anais staan, bij de tuincentra vandaan.

helaas zaten er een aantal zieke tussen maar de aardappels deden het erg goed en supper lekker en heel groot lekker makkelijk met schillen !!

uien plant ik als uitje zoals eerder aangegeven in het boven staand bericht, je kunt ze veel dichter op elkaar zetten als de verpakking vermeld, teminste dat doe ik al jaren....wel steeds een ander vers stuk grond geven ieder jaar !

en lekker veel!! succes!!

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Ik ben er mee op gehouden om uien te planten, de kosten van het bespuiten tegen de uien vlieg waren vele malen duurde dan de uien in de winkel kosten..

Voor aardappel plant ik voor de vroege soort Gloria en of Frieslande en voor de late ras plant ik Biltstar, en die doen het bij mij op het land geweldig goed..

Mijn tuin is zanderige grond, en als wat zwaardere grond heb zal je ook vele andere soorten kunnen gebruiken,

En dan lukt de uien teelt misschien ook wel weer goed..

Gr Willem

Aardappelen is 1 van de weinig planten die ik niet teel, is het enige wat ik echt niet lust. Ja en bananen en kokos ook niet, maar die kunnen we hier toch niet telen

Ik teel op klei grond en daar is het voor de uien inderdaad een stuk beter Willem, geen last van de uienvlieg en gigantisch grote en lekkere uien waren dit jaar het resultaat.

Even a broken clock is right twice a day

Ik heb nog nooit gehoord dat een Nederlander geen aardappels lust! Maar zo zie je maar weer, het is niet zo dat iedereen gek op aardappels is.

En inderdaad op de klei grond is het ideaal om uien te telen.

Een jaar of negen/tien geleden had ik ook een groenten tuin op de klei grond, de bewerking was een verschrikking.Maar eenmaal zaai klaar , het groeide veel beter dan op het zand.

Maar goede het bewerken gaat wel heel gemakkelijk.

Gr Willem

Er zijn wel meer mensen die geen gekookte piepers eten, maar de rest; friet, chips etc. dat blief ik ook niet en ben inderdaad nog nooit iemand tegengekomen die geen friet lust

Even a broken clock is right twice a day