Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Winterbloemkool

maarten_1987

Recommended Posts

Vorig jaar oktober heb ik 4 plantjes gekocht van winterbloemkool. Gewoon als experiment. Nu beginnen de kolen te vormen (wat sneller waarschijnlijk door het warme weer). Alleen zien ze er niet goed uit. Eigenlijk hetzelfde als sommige zomerbloemkolen bij mij ook al lieten zien vorig jaar. Weet iemand wat hier aan de hand is? Ze staan op klei. 

jjbY9JZWabHhtYRRKeVAbScZPHwrrd5NwhWzpnNYEGFs0q9mfnIt7I-3zohNoJaArgbd6i3XlsQQgLQX3USHgHQSMn4EZI7unLxhQvj_mo-QVcBja628f-i9MTyYXQXRdHrIOTjG5jxvkB6g1k4_AsWD9FR4j9kLHK4JhYHp0J3llS9tNt0toFu2K-Xfl7-t1Ak0EWSChgeiH_ntI-TXRIGxViRB3wL8bQLEW7gni9AAFsgJoRAbLomTD2vjzWYabrGgmAyP4m-nPiZEAkZvEF0k1z9gFxkKS9Q7HwsnQEeoB9UtbCSzZsTqwIWJIqNw-K2ihVjqyMTNGNKHLKwsagXlP1OHW_jn4MJZlDwI7smjHBBfMODoNrrVVnp-uf_gI8B2m0SVLzCh_MD3u3LaY3DN5n0b2Tbw380EowOg28c9Ft5K5mU2_gSCWoQA-KazIrXDtTNJtiV_Qqw5bma6Fi0oCBn4N5vNCSkYX6ncCq42_Lhwu8sd40gFqTqLRO82R0w79kwKVunho-peUjrd2svc0B_ZbtxpeMhvbtA5eDKStikMysvWOJkU3rgZ-WhKxRr2wbF1IcfWxsQhsiOtIaGM-him_y1ST7WFta6bPR19UXVufw4rnXTQaC69TfnfgsF9qFuvupsGInqwiX5V-YIXYRBOp0jxyoAz-e7vFdS7qJozs6yD-o4I=w255-h452-no

YmOj5ln5vXHPAJY89KRbqE6cq9i1ZFt_fT057cjygKsBhOe-PtVwwRb666t6vw-Cjh0LcXpfUZ3Cz-869yA9fwGNbvuq27CXiBjJZZII-ZMIHYHHBMDr9qYjx4dQ5VtgeN5jKZZziXyx8_i3B3Q9GeYl3QS7NrTn-EuzCalYVoHXAZbd5jPYW9Zx25w34BtJ-OBZ_RnbYIqfnx2UBQcxs95Hr8yHyPAzBpUTQZMGU129Tv_mqBhdDILOhbiIQiJw9jTDgd0Nc2G_URVOszQvF2G2qpEuNBW1GnCku0_DNmxisX1dGFSzmfG0boNv_BI6XmUGMEkomF2Sc8Ec3zN6d4-8zuK8lF9KP-ofXuqCQYtTu39aqrAw_5q3YohQwKu2ntZge82X13_GgNMNb2RFc6CHHCYw3hhY9sBXDbiu4zeTEGlQQ3Do59UKYSsDnjYkiESApeG8rD_13eo1bYYyItfFUwJjeplxHhNfazCTisMIdu9l-5kCpdDYB2lOpu8lJJKzAsQj4voxe7dDP35eKwrrRRjeiN_dYG_GaN6XuZ1rzvaL6zx9EVMQfXDGfdf0D0mTZ0CeaTPr4YoA0qJn1m_BrCrFMsCWgxmSpw88VvT1eCoJ9Rvh64Te9mOWmakhsSAKMpQ0lEBJhZEXI1N_9VsWxAjUY0x832InZVKnPjR5qGCU13yKvUF9=w546-h969-no

Welkom Maarten,

De normale teelt van winterbloemkool is zaaien in juni en planten in begin augustus.

Oktober is voor winterbloemkool laat. Je hebt het over teelt op de volle grond en niet onder glas. Welke soort bloemkool heb je gebruikt?

Ook heeft dit kooltje het moeilijk gehad, misschien droogte, knolvoet, onder bemesting en/of andere problemen.

Dat is hier vandaan niet te zien. Wil je (slakken) vraat voorkomen dan zou kunnen schoffelen bij mij zijn de slakjes al weer actief door de warmte.

Edited by Patrijs

Dank! Ik heb 4 plantjes gekocht bij een kwekerij en die in de grond gezet. Dit is de eerste die groter is en vorige week was de bloem nog wit, nu bruinig. Van droogte of knolvoet heeft het geen last gehad gok ik. Bemesting weet ik niet, maar staat op kleigrond. Het rare is dat mijn zomerbloemkolen dus hetzelfde vertoonden. Dus die ik vorige lente geplant had en in juli kon oogsten. Misschien dat het dan toch aan de bemesting ligt?

Slakken is dweilen met de kranen open, die heb ik al geaccepteerd.. 

Je oogst wanneer de bloemkool nog gesloten en wit is. die van jou hebben te lang gestaan en worden er niet mooier op.

Bloemkolen zijn gulzige eters en raken ze gestrest dan maken ze een kooltje aan ook al zijn de planten nog klein. Ze willen graag zaad maken voor ze afsterven.

Een goede bloemkoolplant wordt bijna 1m2 groot.

Als ik je goed begrijp is er een stressfactor wat de kolen hindert te groeien en daardoor zo klein een kool vormen. Wel fijn om te weten dat op een naastgelegen bed de bloemkolen inderdaad 1m2 werden en die wel goed lukte. Dit was echter een hele vroege oogst. De latere oogst in datzelfde jaar mislukte, net als deze (dreigt). 

Ik ga even op onderzoek uit in de literatuur. Gezien het een plaatselijke omstandigheden kan liggen. Dank voor je hulp :)