Geplaatst: 23 augustus23 Aug Hoi, Heeft er iemand ervaring met het succesvol uitgraven en overwinteren van een chayote? Hoe heb je het aangepakt?
Geplaatst: 9 oktober9 Okt On 8/19/2025 at 11:41 PM, Tanja65 said:Inmiddels ruim over de helft van augustus. Nog geen bloem te zien aan mijn gestaag groeiende chayote, laat staan een vrucht. Ik begin te vrezen dat het er niet meer in zit.Nu al 2 jaar op rij de gladde versie geprobeerd.Bij mij begonnen de bloemetjes pas deze week zichtbaar te worden.Verleden jaar werd het ook niks,want toen raakte ie 'verstikt' onder de bladeren van mijn pompoenen en kwijnde gewoon weg.Misschien volgend jaar de stekelige eens proberen,misschien dat die beter gaat.
Geplaatst: 9 oktober9 Okt De onze - een stekelige - is nu toch nog vruchten aan het maken. Ze zijn momenteel kastanje- tot ei-groot. Ik hoop dat de echte kou nog even op zich laat wachten, en dat de vruchten nog verder uitgroeien de komende weken. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Momenteel is de gladde weer te koop bij Vreeken,zijn er al meerdere succesvolle teelten geweest bij moestuinforum leden?
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Bij mij in de serre neemt ie te veel plaats al in maar zie ik nu pas de eerste bloemen. Te laat dus om iets te worden.
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Bij mij hadden de pompoenen verticaal nóg veel meer plaats nodig dan de chayote......die kwijnde gewoon weg tussen 2 pompoenplanten......
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Auteur De vrucht die ik van @Goldfish had gekregen begon al aan een nieuwe start ik zag dat het pieletje er al uit kwam schuiven, teken van groei ! Mijn Franse tuinvriend haalt de kiem dan uit de vrucht en pot die op en zet hem koud weg. Of dat lukt dat heb ik twijfels over maar hij heeft in het voorjaar mijn Chayote die aan t rotten was tot een goede plant gekregen dus🤷🏼♀️ Ik heb voorzichtig geprobeerd die kiem te sparen bij het snijden maar had die toch geraakt met mijn scherpe mesje.De vrucht geschild en gestoofd, heerlijk gegeten ! 28 oktober28 Okt aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Prachtige foto’s @appelvrouw ! Mooi om te zien hoe de nieuwe plant zich al aan het ontwikkelen is. En de sappigheid spat van de foto’s af.Deze staat al een tijdje op mijn verlanglijstje, maar of hij buiten tot vruchten komt weet ik eigenlijk niet. Dit topic maar eens goed doorlezen denk ik.
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Ik ben echt zo superblij! Onze chayote die twee weken geleden heel voorzichtig was begonnen met ienie-mini vruchtjes explodeert nu. We hebben al 12 vruchten geoogst, en er hangen er nog minstens een stuk of 10 in wording aan, die waarschijnlijk deze of komende week er af kunnen. Wat een beloning, na drie jaar ploeteren! Maar om eerlijk te zijn vond ik de smaak rauw maar matig (schreef ik ook al elders), maar ach dat is courgette ook. Op zoek naar lekkere recepten. Met stip bovenaan staat een poging er brownies van te maken. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Ps als je er dan opeens zo veel hebt, ligt wel de hele koelkast gelijk vol. Klein zijn ze niet. Maar we hebben geen plek in huis waar ze goed koel maar niet koud kunnen liggen. Misschien de kruipruimte, we hebben een min-max thermometer gekocht om te kijken of dat een optie is. En anders: dooreten!! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Dit lijkt me een leuke vrucht om ook een keer te proberen. Tegen de schutting in de volle grond ofzo. Daar hebben ze ookde meeste zon. Maar de teelt is dan wel buiten en dat weerhoudt me ervan om ze te telen. Natuurlijk genoeg andere groentes om te laten groeien, dus we komen niks te kort.
Geplaatst: 28 oktober28 Okt @appelvrouw Kun jij misschien iets zeggen over eventueel smaakverschil tussen de gladde en de stekelige variant? Heb jij ze beiden misschien ooit geproefd?
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Auteur Dat heb ik met GF afgesproken Dahli. De stekelige ga ik straks op dezelfde manier klaarmaken..zo gestoofd beviel ons erg goed en het vergelijken is dan ook simpel. Ik begrijp dat de stekelige variant beter te kweken is in onze streken dan de gladde. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Ok! Leuke test. Dan hoop ik stiekem dat de stekelige minstens zo lekker is als de gladde 😃. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Geplaatst: 28 oktober28 Okt @Dahli en @Gitta over de smaak kan ik niets zeggen, maar ik heb ook gehoord dat de stekelige in ons klimaat het beste groeit. En wij hebben er evengoed drie jaar over gedaan voordat het daadwerkelijk nu is gelukt. De gladde moet wel heel veel lekkerder zijn om dat te willen proberen.Gitta hij is hier gewoon middenin de moestuin behoorlijk in de open wind gegroeid. Het kán wel dus. 28 oktober28 Okt aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 november3 Nov Waar kun je de stekelige chayotte eigenlijk kopen? Ik twijfel of ik die wil proberen. Maar ik begrijp eruit hier dat het wel 2 of 3 jaar kan duren voordat hij vruchten geeft? In alle websites zie ik alleen de gladde staan. Ik vond 1 winkel, maar dan is de verzendkosten heel hoog vanuit Belgie.
Geplaatst: 3 november3 Nov Ik heb ze nooit in de winkel gezien, maar Vreeken in Dordrecht verkoopt ze wel. Maar dan moet je beter langsgaan, anders zijn ze al rot voordat ze aankomen.Maar het zijn tropische planten, hier worden ze als eenjarigen gekweekt. Bloeitijd is zo rond augustus of later, volgroeide vruchten heb je dan op z'n vroegst eind september. Maar je kunt de vruchten ook onrijp oogsten, zo als komkommers. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 november3 Nov Vreeken heeft alleen gladde zag ik. Langsgaan is geen mogelijkheid, ook niet als ik in Nederland ben. Veel te ver weg voor mij.
Geplaatst: 3 november3 Nov In Duitsland heten ze Stachelgurke. Dan zie ik deze, maar die zien er toch heel anders uit? In groen en geel.beetfreunde ShopStachelgurke Kiwano | RS3533Die Früchte haben eine ovale Form wie eine kurze Gurke.
Geplaatst: 3 november3 Nov Ja, dat is wat anders.Eerder stonden ze wel in de nieuwsbrief van Vreeken, maar wellicht zijn ze al uitverkocht. Al vind ik ze daar wel erg duur. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 november3 Nov 53 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Waar kun je de stekelige chayotte eigenlijk kopen? Ik twijfel of ik die wil proberen. Maar ik begrijp eruit hier dat het wel 2 of 3 jaar kan duren voordat hij vruchten geeft? In alle websites zie ik alleen de gladde staan. Ik vond 1 winkel, maar dan is de verzendkosten heel hoog vanuit Belgie.Omdat de gestekelde minder warmte nodig heeft dan de gladde zodat je ook in een hele matige zomer op oogst mag rekenen. Ik kan overigens met een beetje geluk wel aan die gestekelde chayotes komen (namelijk een deel van de opbrengst van de oogst van iemand op de volkstuin die van mij een chayote kreeg in het voorjaar). De gestekelde schijnt bovendien iets meer smaak te hebben dan de gladde. Ik heb dit jaar beide soorten ter beschikking maar moet een gladde nog een keer zien op te eten.
Geplaatst: Zaterdag om 15:414 d De chayote’s die ik gisteren van @Tanja65 had gekregen, had ik in de groentelade van de ijskast gelegd, maar na het doorlezen van dit topic, gaan ze daar zo uit. Ik had ze ook nog deels ingepakt 😳. Niet goed begrijp ik nu. Ze gaan nu in een dichte doos (vanwege donker) naar de slaapkamer. Daar is het altijd koel. Als het wat minder koud wordt misschien tijdelijk naar de schuur of in de koele kelder. Uit dit topic begrijp ik ook dat de ranken meterslang worden, mooi! Als het allemaal lukt met ontkiemen (in maart hoop ik), komen ze in de volle grond in de voortuin, kunnen ze mooi langs het hek groeien. Benieuwd!
Geplaatst: Zaterdag om 15:494 d Ja, ze worden heel erg lang! Hier zeker een meter of vijf, zes gehaald. Onze chayote (van dit jaar) had wel in de koelkast overwinterd. Ging prima. Maar wij hebben geen “koele, droge plek’ in huis. Ik geloof dat het vooral om de pit gaat, en minder om de vrucht. Als de vrucht een beetje last heeft gehad van de kou doet de pit het evengoed prima. Zaterdag om 15:514 d aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 20:304 d De koelkast zorgt voor stilstand in de ontwikkeling van de pit, zodat die nog niet kiemt. Bewaren voor consumptie kan goed in de koelkast. Als je die nu uit de koelkast haalt, dan zul je die al in januari op moeten potten. De voor-eerste keer dat ik chayote teelde, waren het vruchten uit de supermarkt. Ze lagen voor onbekende tijd in de koelkast, en vrouw vond ze te oud en wilde ze geloof ik weggooien. In ieder geval uit de koelkast. Ik deed ze in de kast in de hal, en na een tijdje begonnen ze uit te lopen. Onervaren als ik was, had ik de vruchten opengesneden en de kiem eruit gehaald. 2 van de 4 of 5 hadden het toen overleefd, en groeiden. Later had ik ze in de tuin geplant, maar veel ervaring had ik toen nog niet en ze kregen zonnebrand en verdorden. Ik had toen ook nog geen moestuin en weinig ervaring. Inmiddels weet ik gelukkig wel beter. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.