Geplaatst: Zaterdag om 20:323 d NB chayote is een kortedag plant, bloemvorming begint pas na de langste dag. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Zaterdag om 21:523 d 1 hour ago, acpronk said:NB chayote is een kortedag plant, bloemvorming begint pas na de langste dag.Alleen jammer dat de chayote soms denkt dat de langste dag in september valt......😉Toen begon ie pas bloemetjes te vormen bij mij,terwijl 'm na de ijsheiligen al op een plaats gezet werd waar vele uren zonlicht beschikbaar was.Ik heb nu een gladde en een stekelige klaarliggen voor volgend jaar,maar als het dán nog niet lukt met 1 van de 2,gooi ik de handdoek in de ring en maak ik plaats voor andere groenten die wél gek zijn op de omstandigheden van mijn tuin....😉
Geplaatst: Zaterdag om 21:573 d @Bernaar die van ons begon ook pas eind september tempo te maken. Maar toen ontplofte hij ook zowat. Behoorlijk wat vruchten nog van af kunnen halen, ik denk wel een stuk of 20, waarvan de laatste paar wel erg klein. Hij groeide gewoon open en bloot in de wind aan een rek. Ik heb er een aantal weggegeven, eentje opgegeten om te proberen, en de rest hangt in een emmer (anti-muis) in de schuur te wachten op wat komen gaat. Maar zoals gezegd, dit was ook mijn derde poging al, voor het eerst gelukt. Zaterdag om 21:583 d aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 22:003 d @Tanja65,de vruchtjes zijn voorlopig nog niet groter dan 4 -5 cm,dus ik verwacht er niks meer van.........
Geplaatst: Zaterdag om 22:173 d Ja bij mij ook op z'n vroegst augustus, en anders september.Maar de gladde is een moeilijke, en na 4 jaar proberen doe ik het niet meer (in Boskoop, in Bodegraven wil ik het misschien nog proberen als er een goede windluwe plek is). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Zaterdag om 22:453 d Dit jaar (na een eerdere mislukte poging) in Gouda, open standplaats (klimmend in een Uiensoepboom), 5 gladde vruchten geoogst. Een gestekelde elders op het complex leverde zeker 8x zo veel vrucht op.
Geplaatst: Zondag om 00:173 d 3 uren geleden, acpronk zei:Als je die nu uit de koelkast haalt, dan zul je die al in januari op moeten pottenOk, als ik je goed begrijp is het dus wél het beste om ze in de ijskast te bewaren om oppotten uit te stellen? Ik heb ze nu in een dicht doosje in de schuur liggen. De min max thermometer gaf einde middag aan dat het daar de afgelopen dagen niet onder de 6 graden is geweest. Dat zal iets opgelopen zijn gedurende de dag, maar dat mag geen naam hebben.Dan gaan ze morgen weer terug in de groentelade van de ijskast 😃. Dank voor de tip @acpronk ! Ik wil in geen geval in januari gaan oppotten 😉.
Geplaatst: Zondag om 09:122 d Ik bewaar ze droog en donker op een koele zolder (12-15graden), dan lopen exemplaren die geplukt zijn in november begin februari spontaan uit. Maar de ene chayote is de andere niet, dus wie plek heeft in zijn/haar koelkast speelt op veilig. Om te voorkomen dat je een plant met ranken van 2 meter moet gaan afharden, zou ik die (ook) pas in februari gaan oppotten. Afharden moet je, is mijn ervaring, iets voorzichtig(er) aanpakken als tomaten. Dus niet maar 2 of 3x een ochtendje zon en een keertje een nacht buiten blijven, en dan alles in volle grond gooien.
Geplaatst: Zondag om 10:182 d 49 minuten geleden, Goldfish zei:in november begin februari spontaan uit.Ik heb nadat jij zei dat je ze op een koele zolder had liggen ze in een doos met stro in de werkplaats gelegd. Ik ben net wezen kijken, daar is het 3 graden. Dus ik hoef ze niet in de koelkast te leggen. Zondag om 11:502 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Zondag om 11:382 d 3 graden is prima, zolang t maar niet vriest. Ik zou ze ook in mijn schuur doen, ware het niet dat dat schuurtje bij mij vochtig is en een broeinest van schimmels.
Geplaatst: Zondag om 11:502 d 6 minuten geleden, Goldfish zei:vriest. Dat denk ik niet zo snel. Ook de doos en het stro (ik schreef zaagsel, maar is stro) geeft nog net een beetje warmte, in de werkplaats is het altijd een paar graden hoger dan buiten. Als het erg gaat vriezen buiten, kan ik er ook altijd nog een deken erom heen doen.Echt droog is het er niet, maar het gereedschap wat er ligt blijft ook goed en verroest niet, dus zal wel meevallen.
Geplaatst: Zondag om 11:512 d Auteur Ik heb de ene stekelige ( ik weet dat ik heb beloofd die te gebruiken @Goldfish voor een proefvergelijk met de gladde maar ja, mijn enige gestekelde🤷🏼♀️) in twee lagen krantenpapier en dan in een dicht kartonnen doosje en dan in het koudste hoekje van onze onverwarmde hal tegen de buitenmuur. Ik ga daar niet tempen en zege de greep🤞 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zondag om 12:192 d Goeie Appelvrouw! Dat krantenpapier. Vanochtend was het in de schuur 3 graden. Ze liggen in kartonnen doosje dus, met daar omheen wat bubbeltjesplastic. 1 kant vrijgehouden voor het ‘ademen’. Maar isoleert nog beter met eerst wat krantenpapier om de vruchten denk ik. We zijn er maar druk mee 😉.
Geplaatst: Zondag om 13:592 d Auteur Ja inderdaad! En ik denk dat ik niet eens in mijn bosje ga planten als ik zo hoor hoelaat de planten beginnen. Maar de plant weer eens opkweken vind ik al superleuk en ik weet dat mijn Franse tuin vrienden azen op gestekelde vruchten die zijn daar bijna niet of niet te krijgen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Maandag om 21:291 d Ehm, sja…. Had hem eigenlijk willen opeten. Maar is uitgelopen 😳 gewoon op de fruitschaal in de warmte. Sufferd…
Geplaatst: Maandag om 21:591 d Opeten kan nog steeds. Of oppotten en elke week snoeien😁 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Maandag om 22:161 d Auteur Ik denk ook wel dat je hem nu nog kan eten. Maar niet lang wachten. Je kunt proberen de pit er heel voorzichtig uit te halen ( zie mijn eerdere foto’s in dit topic) onbeschadigd kan je die ook planten en proberen over te houden. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.