Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heb deze plant gekocht, omdat het een eetbare plant is. Hij heeft qua vruchten wel iets weg van de chocoladewingerd vind ik.

Wat zijn jullie ervaringen qua smaak? De plant groeit zo'n 30 cm per jaar en kan een meter of 4 hoog worden. Ook staat er dat de plant het beste tegen een huiswand geplaatst kan worden, hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Ik wilde de plant eigenlijk op de erfgrens als tuinafscheiding planten, maar misschien is dat wat te vrijgestelt aan de elementen? Kortom, wat zijn jullie ervaringen?

Posted

We hebben deze ook staan en de vruchten al gehad. 
Ze zien er super bijzonder uit en de struik is 'ornamentaal' te noemen en ziet er mooi uit!

Maar... Het proeven en eten was voor ons wel een deceptie omdat er ontzettend veel pit in zit en je letterlijk elk zaadje moet afsabbelen om iets aan vruchtvlees  te proeven.

De smaak is bijzonder, tropisch en beetje flauw maar wel lekker.

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Posted

Jonge planten kunnen sterk invriezen in een strenge winter. Daarom beschut planten op een zonnige standplaats zodat het hout goed kan afrijpen. Oudere planten zijn behoorlijk winterhard. Decaisnea fargesii is ook gevoelig voor late nachtvorst (vorst eind april/begin mei). De bloei stelt weinig voor omdat die tamelijk onopvallend is (groen-geel van kleur). De blauwe vruchten zijn wel opvallend en zijn het meest intens van kleur op een zonnige standplaats.

Posted

Super bedankt voor jullie informatie. De plant moet dus op een andere plek komen dan dat ik oorspronkelijk gedacht had, dat wordt nog even puzzelen. Ik las ook ergens dat het wel 10 jaar kon duren voordat de eerste vruchten zich vormen. Dus voorlopig hoef ik niet te proeven, al ben ik wel benieuwd nu. Gezien de nachtvorst die wij hier nu nog hebben (-10 elke nacht toch wel helaas), blijft de plant nog even binnen.

Posted

Als sierstruik,en als trouvaille zeer zeker een aanwinst. Maar als eetbare struik, totaal nutteloos. Ik heb er een nu drie jaar staan, en daar zie ik nog geen bloemetje aan. Verleden jaar, uit gehaaste nieuwsgierigheid, een met vruchten gekocht bij "Eetbaar Goed" . Zelfs goed afgerijpt, vond ik de smaak niets bijzonders. En van enige kwantiteit is al helemaal geen sprake. Gelukkig mocht ik de plant ruilen, bij mijn volgende aankoopronde. 

Als het exemplaar in mijn voortuin vruchten gaat opleveren, laat ik hem als sierplant wel staan, denk ik. Het is wel een bijzonder gezicht, de plant maakt zijn Engelse bijnaam, "deadmans fingers" inderdaad wel waar.

• 3 years later...
Posted

Mijn augurkenstruik staat er ruim 3 jaar. De bloei is zeer rijk, maar er komen geen vruchten aan. Hoe lang duurt het voor dat de struik vruchten draagt?