Mister w Posted March 24, 2020 Posted March 24, 2020 Hoi, ik heb een grote bloembak met olijfboom , 3x3 meter. is het een goed idee om daar straks wormen als bodemverbeteraar bij te doen? Quote
weknow Posted March 24, 2020 Posted March 24, 2020 Nee. Je weet niet welke soort wormen* en als er geen eetbare omgeving is voor de specifieke soort wormen zijn ze snel weg. Als er een omgeving is, waarin een bepaald soort worm zich thuisvoelt, dan komen ze vanzelf. (Mits er een opening is tussen bodem en bloembak). Het is wel nuttig om verteerd organisch materiaal in je grondmengsel te voorzien omdat daar allerlei gunstige bodemorganismen zich in principe kunnen vestigen.... Dat is in natuurlijk tuinieren intussen gewoon en de standaard en alle planten varen daar wel bij. Ook je olijf. * Er zijn tientalle soorten aardwormen of regenwormen. Globaal kun je ze in 3 groepen onderscheiden. 1. Compostwormen...die zijn actief in het omzettingsproces van vers organisch materiaal naar compost...is niet meer in een bloempot. 2. Oppervlaktegravers....sommige van deze groep vind je ook wel in bloempotten waarin het vochtig is en er ver of geheel verteerd organisch materiaal is. 3. Diepgravers die andere omstandigheden zoeken en tot een meter diep kunnen graven. De eerste groep geeft mest, maar zal niet lang in een pot blijven want is niet hun leefomgeving. Composteren in de pot waarin je ook kweekt is niet aanbevolen, want werkt groei eerst tegen. De 2e en 3e groep zijn opruimers en essentieel in de tuin, vooral ook voor de bodem te verluchten en in allerlei processen. Zijn zeer nuttig maar zullen geen essentieel verschil maken voor voeding van je plant, want een druppeltje op gloeiende plaat. Maar: voor een echt gezond bodemleven (en ik denk dat je dit wilt) zijn er vele tientalle andere soms zichtbare en vooral niet-zichtbare organismen nodig die met elkaar samenwerken. Wormen zijn een klein onderdeel van veel meer. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Recommended Posts