Essie28 Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Ik heb net mijn ontsap pan gekregen maar weet buiten appelmoes/sap maken niet zo goed wat ik er nou verder nog ik kan doen. Ik heb geen enorme moestuin/fruitbomen tuin om wat uit te plukken om erin te doen. Wat kan ik nou nog meer er in doen wat niet zoveel kost om in de supermarkt/op de markt te kopen. Bramen zijn hier vlak bij mijn woonplaats (vlak bij rotterdam) ook niet zoveel om te plukken. Alleen vlak langs de snelweg en die pluk ik toch liever niet. Vlierbessen heb ik hier in de omgeving maar twee bomen van gezien maar daar zaten nog veels te veel groene bessen tussen.Is hier al een bericht over geopend? Ik lees af en toe wel wat recepten van andere mensen maar zou graag nog wat meer tips krijgen.Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Je kunt nu alvast wat ruimte vinden voor aardbeien plantjes en wat rabarber...? Dan kan je komend voorjaar lekker sap maken! Verder kan je zo ongeveer overal sap van maken, wat je maar lekker lijkt! Misschien moet je eens met een grote plastic zak wat rond gaan rijden, op zoek naar bramen, vlierbessen, sleepruimen, etc. etc. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 11, 2011 Author Share Posted August 11, 2011 Je kunt nu alvast wat ruimte vinden voor aardbeien plantjes en wat rabarber...? Dan kan je komend voorjaar lekker sap maken! Verder kan je zo ongeveer overal sap van maken, wat je maar lekker lijkt! Misschien moet je eens met een grote plastic zak wat rond gaan rijden, op zoek naar bramen, vlierbessen, sleepruimen, etc. etc. Ja ik ga het zeker proberen. Zometeen als zoonlief wakker is op pad. Ik heb echt nog nooit sleepruimen gezien. Net even opgezocht op internet. Herken ze ook gewoon niet. Geen idee of die hier in zuid holland ook te vinden zijn in het wild. Aardbeienplantjes heb ik wel maar dan in pot. Mijn achtertuin is maar iets van 9 bij 5 en staat altijd al vol met groente. Wel sinds een paar jaar twee vijgenboompjes met lekkere vruchten. Nog niet zoveel maar het is een begin. Kan ik daar wat mee? Onze voortuin is op het moment een grote zandvlakte die kunnen we binnenkort opknappen maar die is maar iets van 2,5 bij 5. Ik wil daar naast een zitplek ook een stuk aarde met een kruidenspiraal in maken (kleintje) en een fruit boompje. Liefst appel of pruim. Kunnen jullie er eentje aanraden die snel veel vruchten geeft? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 11, 2011 Author Share Posted August 11, 2011 Net twee kistjes vol appels voor moes/sap/gelei en appelstroop langs de weg gekocht. Ik kan mijn lol op vanavond met schillen:) Zo even de recepten voor de gelei en appelstroop er bij pakken en uitprinten. Ik heb er zin in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Leuk! Lekker veel potjes schoonmaken en klaar zetten, kan je straks zo door! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludo Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Maak er eens een daguitstap van en kom maar een koffer vol halen. Ben je gelijk voorzien voor een heel jaar ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 17, 2011 Author Share Posted August 17, 2011 Maak er eens een daguitstap van en kom maar een koffer vol halen. Ben je gelijk voorzien voor een heel jaar ! Bedankt voor het aanbod. Heel lief. Ik heb er helaas geen tijd voor. Ik ga over drie weken trouwen en tot die tijd zitten we al vol met verplichtingen. Erna gaan we gelijk op huwelijksreis en zijn pas begin oktober terug. Vrees dat het dan te laat is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Ik zit ineens ook met jouw 'probleem'... een sappan en nog geen idee wat ik ermee ga doen...Ik mag twee weken de pan van Jootje uitproberen, hardstikke lief... ik zal eens een rondje natuur maken, maar beter langs de markt, denk ik... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 18, 2011 Author Share Posted August 18, 2011 Lastig hè! Ondertussen al veel appelmoes,appelsap, appelgelei gemaakt en dat werkt echt super maar je moet wel flink wat appels hebben. Gelukkig is dat hier in de buurt geen probleem. Ik vraag me af of je er ook vlierbessen in kan gooien( met takjes en al )of zouden de pitjes door de gaatjes heen vallen? Ineens zie ik namelijk overal vlierbessen hangen. Ik vind alleen het eraf halen van de bessen zo'n enorm werkje. Heb met zoonlief van twee en een baan niet altijd zoveel tijd namelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Als je het sap nog even zeeft, kan alles er met pit en stok en al in. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 18, 2011 Author Share Posted August 18, 2011 Kijk daar wordt ik blij van!Eens even zoeken of ik ergens reception met vlierbessen kan vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Heb je al appelstroop gemaakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 18, 2011 Author Share Posted August 18, 2011 Ja al twee keer maar dat vind ik nog best lastig. Ik krijg het niet goed dik. Het is meer schenk stroop geworden. Van mijn vier liter vocht hou ik echt een klein laagje over en dan doe ik het maar in een potje anders is zowat alles weg gekookt. Lekker is het wel hoor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Die van mij werd gisteren ook niet dik... grr. Zit nu te dubben of ik het gebruik als schenkstroop (maar het zit in potjes ) of nog even ga koken met meer suiker. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Mijn eerste appelstroop werd gelijk goed dik. van het weekend weer appelstroop gemaakt, maar na afkoeling, ook meer schenkstroop. had 3 potjes. Potjes leeg gegoten in de pan, en opnieuw een poos laten in koken. Hij is nu een heel stuk dikker ( zonder nieuwe suikertoevoeging) alleen zijn het nu nog maar 2 potjes. Volgens mij had ik het dus niet lang genoeg ingekookt! Dus.....terug gooien in die pan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Denk dat ik het even verhit, en dan in schone kleine flesjes doe. Dat schenkt iig handiger. Schenkstroop komt wel van pas, we eten best vaak pannekoeken (zeker straks met home-made bacon (waarom is er geen kwijl-smilie?)). Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts