Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb een tuinfreesje met een 5PK Briggs Stratton motor, onbekend welk bouwjaar. Ook onbekend wat voor benzine er in zit, maar de tank begint leeg te raken.

Ik weet dat er beter geen euro95 / E10 in kan ivm de ethanol die de keerringen weg kan vreten of de motor temperatuur kan laten stijgen. 

Kan ik er veilig Aspen 4t in doen, of moet ik op zoek naar iets van euro98 ofzo?

IMG_20190709_163304.jpg.a28a226ae4e49280af50b9507f14b1e2.jpg

Onkruidmanager 1.0

Posted (edited)

Ik vermoed dat dit er een is uit de jaren '70, zijn fijne dingen. Als het goed is staat er ergens een serienummer met jaartal.

Zelf gebruik ik gewoon Euro 95 in mijn frees (Husqvarna),maar zorg dat er voor ik hem wegzet de tank bijna leeg is en laat hem een tijdje lopen op aspen blauw.

Ik gebruik mijn frees niet zo vaak en dan verouderd de benzine praktisch niet en vergomt niet zodat je in het voorjaar weer makkelijk start.

Voor die paar uur per jaar dat ik hem gebruik maak ik me niet druk over keerringen of motortemperatuur.

Edited by Patrijs
Posted

Gewoon Super 98 halen Tango, TinQ, Firezone en nog wat zijn zelfs alcoholvrij. De dichtsbijzijnde Tango vraagt nu 1,55 en Tinq een cent meer. Jazeker kan Aspen erin. Alleen zit je meestal op 5 Euro per liter. Er zijn antieke brommer liefhebbers die hier Aspen 2T voor halen.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Posted

Even voor de zekerheid:

Weet je zeker dat de motor 4-takt is?

2-takt was vroeger normaal voor brommers. Als je daar geen mengsmering voor gebruikt, is je motortje heel erg snel stuk.

Is er geen olie-carter, dan is het zeker mengsmering, dus 2-takt.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Posted (edited)

Als het een 2-takt is (en dat weet ik zo goed als zeker)

5 liter euro 95
8 cl 2-takt mengsmering olie

5 cl loodvervanger

Dit gebruik ik voor mijn 2-takt sparta-metje en die loopt als een zonnetje, ook de bladblazer en de kettingzaag gaan er probleemloos op.

de producten die ik gebruik:

https://www.mcculloch.com/nl/parts-accessories/2-stroke-oil/2-takt-olie-ls/577616402/

https://www.wynns.nl/product/loodvervanger/

en wellicht helpt dit je verder

https://www.briggsandstratton.com/na/en_us/support/need-help/other-engines.html

In geval van twijfel zou ik naar een bedrijf gaan die dit soort van werktuigen onderhoud en daar mijn vragen stellen. Zo sluit je alle risico uit.

Edited by paddestoelengek

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Posted

Zeker weten 4 takt, heb jarenlang aan 2 takten gesleuteld, viertakten nauwelijks, omdat ik dat met kleppen stellen etc lastig vind. 

Om kracht bij te zetten, ja er zit een olie vul punt op het carter, er zit olie in, alleen hoeveel, of het genoeg is, geen idee. Kan helaas niet zoveel vinden hoeveel CC olie er in zou moeten, anders liet ik het weglopen en vervang is het. Er zit ook geen peilstok aan het het olieplugje.

image.png.cd1c7c9a6e9217aea5387aa14ff42952.png

Inmiddels Aspen erin gedaan en hij werkte verder prima vooralsnog, alleen is de klei wat nat en is het behoorlijk rennen en trekken aan dat ding, dat voel je in de rug. Stuur is me ook te laag.

Onkruidmanager 1.0

Posted

Ja dat zijn 4 takts, vandaar dat ze zo fijn zijn!

Als hij te laag is, is de makkelijkste oplossing vaak je partner of ander klein persoon het werk laten doen.😉

Zo heb ik het een paar jaar opgelost.

Vaak kan je de hoogte instellen of van een buis een nieuw hoger stuur buigen. Heb je geluk dan passen er bar-ends op van een fiets en kan je het stuur rechter op zetten en ze daar aan vast maken (eventueel met vulstukjes).

Aspen loopt goed, maar is duur. Hier gebruik ik dan alleen een beetje voor opslag en makkelijke start. Maar je zal geen grote vlakken frezen dan maken de kosten ook niet uit.

Als er maar een plugje voor de olie is zet je de machine recht en vul je tot hij vol is tot aan het plugje. Aftappen doe je door de olie er daar uit te gieten.

Maar zoals gezegd, hij zal niet veel uren gedraaid hebben.

Die motoren zijn vaak in meerdere apparaten gebruikt, zo heb ik voor een frees een reserve motor liggen van een oude grasmaaier.

Ook zijn er veel liefhebbers die graag aan oude techniek sleutelen. 

Op internet kan je veel vinden, vooral als je in andere talen gaat zoeken. (Engels: roto tiller, Duits : gartenfräse )

Hier is een leuk YouTube filmpje over jouw model waar een en ander duidelijk gemaakt wordt.

Posted

Dat filmpje heb ik eerder gezien, tnx.

Stuur kan nog 1 standje omhoog zag ik, en ik kan misschien wel iets fabriceren waardoor het nog hoger komt. Ga er me bezig goeie tip.

Onkruidmanager 1.0

Posted

Stuur kun je zo te zien omhoog draaien, dat zal aliets schelen. Loodvervanger daar had ik niet aan gedacht. Verder gewoon Acoholvrije Super 98 erbij. Pompprijs 1.549 EUR/L bij de Tango. Rest zal niet veel duurder zijn zolang je niet naar BP Ultimate, of Shell V-Power ofzo grijpt.

Mustie1 krijgt praktisch alles lopend en die paar dingen die hij niet lopend krijgt wordt vervangen van 'tha hoard'. Naast VW ook heel veel Briggs&Stratton. Laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat een Brits merk was, vanwege gebruik op die kooimaaiers.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 2 weeks later...
Posted

Patrijs, ik weet niet wat voor olie er nu in zit, en ik heb nog wel ergens motorfietsolie en volgens mij ook grasmaaier olie. 
Kan ik bijvullen of beter eerst alle olie eruit laten halen en dan opvullen?

En zit er geen oliefilter ergens dat je misschien weet?

Onkruidmanager 1.0

Posted

Meestal wordt er 4takt olie gebruikt, 5W40 of 10W40.

Ik dacht dat ik die gewoon bij de action kocht.

Er gaat maar weinig olie in. een halve liter ofzo.

Bij de grasmaaier vervang ik de olie een keer per jaar, maar die werd heel veel gebruikt.

Bij mijn frees zat er nieuwe olie in toen ik hem gebruikt kocht, sindsdien niet vervangen en ook niet bij hoeven vullen na 4 seizoenen gebruik.

Misschien bij elkaar 15-20 uur bij elkaar.

• Like 1
Posted

tnx, zal eens kijken. Zelfs een nieuwe uitlaat kunnen scoren. Ik heb al een tuin van een buurman gefreesd met aspen, gaat prima voor zover. Stukje eigen tuin ook ff gedaan, wel wat paardebloemen en kweekgras vermalen maar ach, die zie ik vanzelf wel weer boven komen. Wel erg lekker los nu, vorig jaar nog een laag koffiedrap opgebracht.

Onkruidmanager 1.0

Posted

Mooi dat je nog wat kan krijgen voor zo'n ouwetje.

Ik ga er na een tijdje nog een keer met een handcultivator door om onder gefreesde paardenbloemen en ander spul uit te krijgen.

Als het los ligt kan je de kweek er ook vaak zo uittrekken als die weer boven komt.

Het enigste nadeel is droogte bij losse grond en geen regen, daarom probeer ik nu eind februari klaar te zijn.

Posted

klopt me kweek-akker is bikkelhard, klonten. Met moeite aardappels poten. Grond is boetseerklei als het nat is, hopelijk wordt het wat dit jaar en volgens jaar meer geluk.

Kweek baart me overigens enorm zorgen, het is zoveel. Zie het als een voetbalveld met kweekgras in ondoordringbare grond. 

Onkruidmanager 1.0

Posted (edited)

Ik lees het verhaal net even terug en zie op jouw foto van de sticker de olie instructie staan.

In de zomer SAE 30 in de winter SAE 5-20.  👍

Om de kweek te onderdrukken zou je ook nog alleen het perceel kunnen schoffelen tot het uitgeput is.

Dan moet je wel regelmatig er met de schoffel over of met de frees in de ondiepste stand bij drogend weer zodat de toplaag uitdroogt.

Edited by Patrijs