Flup Posted April 2, 2020 Posted April 2, 2020 Even een snelle vraag tussendoor, ik heb peulen voorgezaaid en die moeten hoogstnodig uitgeplant worden. Overdag is is het warm (ongeveer 15 graden), maar 's nachts vriest het nog best aardig. -8 graden is normaal. Kunnen peulen dit aan? Mijn peulen staan overdag buiten en zodra de temperatuur 's avonds gezakt is tot ongeveer het vriespunt, haal ik ze binnen. Heb het antwoord zo snel nergens kunnen vinden, vandaar de vraag. Alvast bedankt voor het antwoord! Quote
Grork Posted April 2, 2020 Posted April 2, 2020 Flup, bij mij staan ze al enkele weken buiten. De nachten brengen ze onder het dak van een kas door. Dit gaat heel goed. Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Patrijs Posted April 2, 2020 Posted April 2, 2020 (edited) Peulen kunnen een hoop hebben. Je moet ze natuurlijk wel afharden voor je ze een koude nacht instuurt. Zelf zet ik ze achter bescherming tegen de droge oostenwind. Je kan ze ook afdekken met vliesdoek ofzo. Foto van een paar weken terug, ik heb afgeharde gefileerde plantjes gezet, met tijdelijke glasbescherming tegen de schrale wind en om de temperatuur wat op te jagen. Inmiddels zijn ze al flink aan de groei. Hier is de nachtvorst nu verdwenen, dat zal bij jou misschien ook snel het geval zijn? Edited April 2, 2020 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Flup Posted April 2, 2020 Author Posted April 2, 2020 Dank voor de antwoorden! De schrale wind is hier gelukkig minder aan het worden en ook de nachten worden iets minder koud. De voorspelling is voor de komende nacht iets boven de 0 graden, dus dan durf ik het wel aan. Daarna wordt het weer iets kouder. De voorspelde temperatuur voor mijn gehucht is altijd wat lager. Afgelopen nacht had men voor deze regio ongeveer -2 tot -4 voorspeld, maar op de termometer in onze tuin stond toch echt -8 (helaas). Ik ga ze planten en beschermen tegen wind. De bodem hou ik voor de zekerheid ook natter dan normaal, dan koelt het 's nachts minder af bij de peulen. Ze komen op een beschutte plek te staan, maar niet in de kas. Quote
Grork Posted April 2, 2020 Posted April 2, 2020 Werkse! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Mikki Posted April 2, 2020 Posted April 2, 2020 Ik heb ze nu een twee weken buiten staan en dat gaat goed. Quote
roeier Posted April 2, 2020 Posted April 2, 2020 Ik heb op 10 Maart de eerste peulen gepoot, die lichting ben ik kwijt geraakt. Tegen mijn zuidelijke muur aan staat het meestal een beetje beschut, maar ik geloof dat de wind uit de verkeerde hoek kwam. Mogelijk dat het hier de gehele winter niet eens tot matige vorst is gekomen, maar het is voortdúúúrend storm geweest, ondanks de weersvooruitzichten, en dan temperaturen die wat rond het vriespunt fluctueren... nee, dan gaat het niet. Beschermen met doek of zoiets wat op en neer gaat klapperen, dan worden de zaailingetjes lekker tegen de grond aan geklapt, dus dat werkt dan ook niet. Bescherming onder glas, zoals ik bij Patrijs en Grork meen te zien, was wel goed gekomen. Ik heb wel 3 verschillende rassen peulen die ik dit jaar wil doen, dus dan was het niet zo gek dat ik met de eerste partij een risico met het weer nam. Ik denk dat ik op dit moment de volgende lichting al ga zaaien, want begin April beleeft de temperatuur altijd even een piek, dus ik ben van plan om vrij veel dingen nú te zaaien. Quote
Patrijs Posted April 2, 2020 Posted April 2, 2020 dat kan prima, de oogst ontloopt elkaar meestal toch niet veel. De peulen gaan pas echt aan de groei als de temperatuur wat hoger is. Hier heb ik net de eerste lichting Herault peulen in de volle grond gezet. Weer met bescherming want het waait hier nog flink. Ook is het gelijk bescherming tegen vraat, want de erwtjes zitten nog aan de plantjes. De lege bak neem ik weer mee voor de volgende lichting. Quote De moestuin van Patrijs
rorror Posted April 2, 2020 Posted April 2, 2020 4 uren geleden, Mikki zei: Ik heb ze nu een twee weken buiten staan en dat gaat goed. Moet je deze nog uitplanten? of laat je ze zo staan? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Flup Posted April 2, 2020 Author Posted April 2, 2020 De peulen staan in de tuin. Heb de peulen wel extra beschermd door ze aan de kant waar de wind waait een kleine verhoging te knutselen. Ze staan verder aardig beschut, dus hopelijk lukt het zo. Nogmaals dank voor het meedenken. De eerste lichting peulen was hier voor de vogels. Die hebben mijn voorzaaisels en peulen opgevroten. Nu zijn ze groter en hopelijk een stuk minder aantrekkelijk voor de vogels. Heb verder ook andere groentes gezaaid in de tuin, van deze temperatuurspiek moet even geprofiteerd worden. Hopelijk kiemt het snel. Quote
Flup Posted April 3, 2020 Author Posted April 3, 2020 Het heeft de afgelopen nacht ook weer gevroren (was niet voorspeld) en wel -5 graden. De peulen zien er goed uit en hebben dat gered, gelukkig! Quote
Recommended Posts