Twoink Geplaatst: 8 april 2020 Geplaatst: 8 april 2020 Hallo allemaal, Momenteel is mijn nieuwe moestuin nog in de maak aangezien we verhuisd zijn. Maar het voorzaaien is begonnen. Nu heb ik zaden van de Erwt Kevedon Wonder en de vraag is, kan ik deze binnen voorzaaien? En moet ik deze warm wegzetten voor het kiemen? Quote
Flup Geplaatst: 8 april 2020 Geplaatst: 8 april 2020 Dat zou ik zeker doen. Juist als ze klein zijn, vinden vogels en muizen de erwten + miniplanten enorm lekker, dus de kans dat je dan weinig overhoudt is groot. Door ze binnen voor te zaaien heb je dat probleem niet. Na het kiemen voor een raam zetten is voldoende, niet extra warm, want erwten doen het ook prima op normale temperaturen. Je kan de erwten ook een dagje in water laten weken en dan voorzaaien. Alle erwten die drijven kun je weggooien, de rest planten. Succes! Quote
Frans Geplaatst: 8 april 2020 Geplaatst: 8 april 2020 (aangepast) Ik zou de zaden in potjes leggen. Hoeveelheid per potje is uiteraard afhankelijk van de potgrootte. Ter indicatie, ongeveer 5 erwten in een p9 potje. Warm wegzetten hoeft niet. De huidige dag/nacht temperaturen zijn uitstekend voor het kiemen van erwten die het juist graag niet al te warm hebben. Pas per potje als 'struikje' in de vollegrond zetten als de potjes geheel doorworteld zijn zodat bij het uitplanten de aanhangende grond zoveel mogelijk intact blijft.. Op deze manier voorkom je een groeistilstand . 8 april 2020 aangepast door Frans Potmaat gecorrigeerd Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Patrijs Geplaatst: 8 april 2020 Geplaatst: 8 april 2020 Ook ik zaai de erwten en peulen voor vanwege vraat. De eerste lichtingen kiem ik binnen voor maar nu met het warme weer gaat alles gelijk naar buiten. Vooral deze planten willen door hun snelle groei en behoefte aan koel weer snel te hard groeien en uit hun krachten groeien. Je wil juist korte gedrongen planten hebben. Laat ze ook niet te lang staan maar plant ze snel zodat de wortels niet te veel in elkaar groeien. Quote De moestuin van Patrijs
Twoink Geplaatst: 8 april 2020 Auteur Geplaatst: 8 april 2020 Wouw bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties! Ik ga er mee aan de slag👍 Quote
Claudia69 Geplaatst: 8 april 2020 Geplaatst: 8 april 2020 Ik heb net een tweede lading sugar snaps gezaaid (voor de moestuin in de voorziening waar ik werk). De erwten 1 dag geweekt in koud water, gezaaid in deep root trays (12 cm diep) in licht vochtige grond, 1 nachtje binnen laten staan en ze komen al piepen. Staan nu in de schaduw buiten, en blijven daar ook staan tot ze groot genoeg zijn om uit te planten. Quote
Twoink Geplaatst: 8 april 2020 Auteur Geplaatst: 8 april 2020 Hoe diep heb je de zaden in de grond gestopt? Hoeveel zaden heb je in een potje? Ik neem aan dat deze ook 9cm is? Waarom in de schaduw en niet deels in de zon? Quote
Claudia69 Geplaatst: 8 april 2020 Geplaatst: 8 april 2020 Ik heb in de trays putjes van ongeveer 1 cm diep geprikt en daarin de erwtjes gezaaid (vrij ondiep dus), 3 erwten per vakje (5 x 5 cm groot). Bij uitplanten buiten zorg ik er wel voor dat ze diep genoeg geplant worden. Ik zet ze in de schaduw omdat de zon momenteel wel heel erg brandt op ons terras en dat geeft snel een kurkdroog, hard laagje op potgrond, waar opkomende kiemplantjes soms moeilijk doorheen geraken. In de schaduw geeft dat minder problemen. Als ze meer blad hebben, schuif ik ze door naar een plekje met meer zon, als die niet te fel brandt. Want zoveel plantjes in een klein beetje grond, geeft rap watertekort in volle zon. Ik kan ze niet de hele dag door opvolgen en tussendoor begieten. Dus kies ik een plekje dat niet continu in de zon staat. Quote
TomP Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Ik zaai veelal in diepe trays (15 à 16 cm), gemiddeld 3 zaden per vakje De pluggen zet ik gewoon in de grond van zodra de plantjes groot genoeg zijn, het voorzaaien ook vanwege last muizen ea Ik plant dus als ik alles goed lees net als Frans meerdere plantjes (Frans +/-5, ik +/- 3) tezamen op dezelfde plek uit, bij mij staan ze +/- 10 cm uit elkaar, bij jou Frans? Patrijs jij plant plantje per plantje met wat? 5 cm tsn ruimte? Quote
Patrijs Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Ik plant ze net zoals het uitkomt. Tijdens het voorzaaien staan ze ongeveer 2 cm uit elkaar, zo plant ik ze ook of soms op een klein kluitje. Ik zet ze wel iets dieper in een voortje, tegen de wind en om dichter bij het grondwater te zijn. Dat voortje slibt zo dicht. Ik zet aan weerszijde van een gaas rek. Dat staat Noord -Zuid zodat beide zijden zon krijgen. Vorig jaar heb ik van Monty Don geleerd dat je ook nog de toppen uit de jonge planten kan knijpen ( en opeten). De plant vertakt zich dan en je krijgt meer opbrengst. Heb weer drie bakken klaar om te planten, hoop dat morgen te doen. Quote De moestuin van Patrijs
TomP Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Duidelijk thanks! Ga dat toppen ook eens proberen bij de helft van mijn planten dan zie ik het verschil, heb +/- 5 lopende meter in totaal Quote
Claudia69 Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 Ik heb vorige week een tweede lading gezaaid voor de voorziening waar ik werk. Die staan nu boven. Beetje dicht gezaaid, maar 'k had wat veel erwten laten weken. Ze moeten ze maar wat verder uit elkaar planten dan. Quote
Vastone Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 Goede opkomst zeg! Waar heb je ze nu staan? Hier blijven de erwten achter qua opkomst (paar dagen geleden maar opnieuw gezaaid) terwijl de keuken wel allemaal netjes zij opgekomen. Quote
Grork Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 Hier zijn ze 15 tot 20 cm hoog. Binnen voorgetrokken en staan al langer buiten. Dat van die toppen eruit halen ga ik morgen doen. I loooooove erwten! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.