Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dag, 

Wij hebben sinds kort (een week geleden geplant) drie oude conference-perenbomen. Ze zijn tussen de 15 en 20 jaren oud. Twee van de bomen hebben veel opstaande scheuten. Kan ik die nu snoeien, of moet ik wachten tot ze beter geworteld zijn? 

Alvast mijn dank!

Klaas

Posted

Kan allemaal. Moeilijk om vanaf hier te beoordelen welk evenwicht het beste is.

1. Als de bomen sterk gesnoeid zijn i.v.m. verplanten e.d. kun je beter wachten. Vuistregel is max. 30% van het takvolume in 1 jaar. Door het verplanten zijn ze nog niet aangeslagen...er moet een herstel van onzichtbare haarwortels en jonge en actieve wortels ontstaan. Dat zal eerst een jaar moeten gebeuren. Minder takken betekent minder energie naar het groeien...meer voor beworteling. Anderzijds is snoeien hetzelfde als tegen een boom zeggen: ga harder groeien. Je kunt dus twee kanten op redeneren.

2. Je kunt ook wachten tot de zomer. Met wat ik nu weet neig ik daartoe. Als je de (water-)loten dan wegknipt, krijg je de minste hergroei. Lijkt me in dit geval gunstig, aangezien snoei ook weer groeireactie oproept en je nu vooral een seizoen wortel-zetting wenst.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Dag Weknow,

Fijn dat u reageert. Misschien is even geduld hebben wel het beste, inderdaad. Dat van die 30% wist ik niet. Weer wat geleerd.

Dank u.

Posted

Wintersnoei geeft versterkte groei als het wortelvolume onveranderd is. De boom herstelt de wortel/blad verhouding. In dit geval is er waarschijnlijk een juiste verhouding  tussen wortels en kroon; beide zijn immers gesnoeid.

Ik zou waterloten niet afknippen maar tijdig afscheuren. De genezing verloopt zeer snel in juni en de adventiefknoppen aan de basis van het waterlot zijn dan ook verwijderd of nog niet gevormd. Het doel is vorming van vruchthout aan de zijkant van de tak en niet aan de rugzijde (bovenop).

Posted

Dank voor uw reactie. Ik denk dat veel van de loten te groot zijn om af te scheuren. Ik wacht in ieder geval tot juni. 

Vriendelijke groet,

Klaas