Ga naar inhoud

N00b met praktische vragen over komkommer

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi Moestuinmensen!

TLDR: social tech nerd gaat ook eens een poging doen tot serieuzer moestuinen en heeft praktische vragen. Sla "korte introductie" over en ga door naar "Vraag".

Korte introductie
Ik heb besloten om dit jaar weer eens wat nieuws te leren en het leek me super gaaf om eens op een meer serieuze manier komkommer, paprika & pepers te kweken. Normaal zitten mijn hobbies vooral in de technische hoek (zelfbouw drones, cnc's, 3d printers, allerhande diy elektronica projecten), dus dit is weer eens totaal wat anders. Een paar jaar terug hebben we dankzij de albert heyn moestuintjes al eens een en ander gekweekt, maar dat was niet allemaal even succesvol. Het wordt een mini moestuin op het balkon :) 

Ik heb me al behoorlijk ingelezen, maar merk dat ik nog veel praktische ervaring tekort kom. Ik hoop dat jullie mij zo nu en dan met wat vragen kunnen helpen. 

Vraag

Op 4-4 heb ik:

- 4 Wood fibre pots van 4x4cm

- gevuld met Cocos Stek/Zaai potgrond

- gezaaid met Marketmore 76 komkommers

- 1 zaadje per fibre potje.

Potjes hebben in een ikea propagator gestaan op de vensterbank. Na 2 dagen kiemde het eerste zaadje al, en vervolgens groeide ze al snel. 3 zaadjes zijn mooi uitgekomen, 1 niet. Ik ben er nog steeds verbaasd over hoe snel dat gaat en hoe snel ze groeien!

Op o.a. http://www.gardening.cornell.edu/homegardening/scenef65b.html heb ik de temperaturen gevonden waarbij komkommer goed ontkiemt. Verder heb ik veel gelezen over goede standplaats, welke/hoeveel voeding ze moeten hebben, over het "harden", etc. Maar ik kom er niet precies achter wat ik nu met mijn zaailingen aan moet. 

In de geupload afbeelding kan je zien hoe de zaailingen er nu bij staan, 8 dagen na zaaien. (met als bonus een tomaten zaailing). 

Wat ik mij afvraag, is wat ik nu met de zaailingen aan moet:
1) Moeten ze al verpot worden in p9 potjes? 
2) Zo ja, moet ik dan al potgrond gebruiken of nog zaaigrond?

3) Verpot ik ze dan zo diep dat de kiemblaadjes net boven de grond uitsteken?
4) Ik las dat het nu zaak is de zaailingen niet te hard te laten groeien, dus temperatuur niet te hoog (20 - 23 graden oid?) maar wel veel licht (anders groeien ze dun en hoog). Klopt dit?

5) nog steeds in de vensterbank - maar niet in de propagator - laten staan? Of beter ergens anders?

Allemaal alvast bedankt voor de hulp! 

komkommer_zaailing.jpg

Geplaatst:

De vragen nummeren werkt makkelijk, hierbij hoe ik het zou doen:

1] Ja, beter is ze gelijk in P9 te zaaien. Gezien de groeisnelheid van de wortels zullen ze nu al tegen de onderkant van het potje zitten. 

2] Potgrond, ze gaan nu echt voeding nodig hebben. Dat kunnen ze halen uit potgrond, zaai- en stekgrond is te schraal

3] 1 cm er boven is netjes

4 + 5] Ik las dat je een balkon hebt, dus afharden en eerste paar dagen overdag op balkon. Ze voorspellen dinsdag en woensdag nog koude nachten, daarna kunnen ze fulltime op het balkon staan. Persoonlijk heb ik ze al een week in de kas staan. Daar zijn ze ingegaan op het formaat dat die van jou nu hebben.

En houd ons ook zeker op de hoogte van het verloop!

Geplaatst:

Komkommer groeit snel, maar houdt niet van verpotten. Daarom zaai ik die altijd voor in grote potten (p9). De komkommers die jij hebt gezaaid kun je ook het best overpotten. Wel even de omhulling openscheuren en voorzichtig de plant met aarde eruithalen, niet alle wortels groeien daar goed doorheen.

Overpotten in potgrond en minder warm zetten. Overdag, als de temperatuur zo'n 15 graden is, kun je ze ook al buiten zetten, dan krijgen ze meer licht dan binnen.

Lees ik goed dat je 76 komkommerzaden hebt gezaaid? Daar kun je de hele straat mee voorzien en meer ook, als die allemaal uitgroeien tot goede planten.

Geplaatst:
1 uur terug, Flup zei:

Lees ik goed dat je 76 komkommerzaden hebt gezaaid?

Haha ik dacht het ook even, nee dat is de variëteit 🤗 marketmore 76

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

welkom hier!

leuk verhaal, hier ook van electronicahobby naar moestuinhobby verhuisd , ook geprobeerd te combineren met sensor/pomp/watergefsysteem op accu, heb ontdekt dat het alleen met zwaartekracht ook prima gaat 😉

komkommers kunnen slecht tegen vorst, je moet ze denk ik binnen houden tot ijsheiligen minimaal, daarom zaaien we hier wat later

Geplaatst: (aangepast)
14 uren geleden, geert h zei:

En houd ons ook zeker op de hoogte van het verloop!

Bedankt voor je hulp! Zeer verhelderend dit! De wortels zitten inderdaad al tot onderin, bij 1 van de potjes zelfs al erdoorheen. Potjes ga ik er inderdaad afknippen. Ik heb zojuist wat potgrond gehaald en in p9 potjes gestopt. Staat nu op te warmen in de woonkamer en de komkommers gaan erin zodra de aarde even warm is:)

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden en zal absoluut met nog wel wat meer vragen komen! 

14 uren geleden, Flup zei:

Lees ik goed dat je 76 komkommerzaden hebt gezaaid?

Haha! Ik snap de verwarring....maar nee, is inderdaad het soort: "marketmore 76". Ik heb er 4 gezaaid, waarvan er 3 goed gekiemd zijn en 1 na kiemen het loodje gelegd heeft. Ik wilde er 1 of 2 in een moestuinbak op het balkon gaan zetten.

7 uren geleden, RobO zei:

heb ontdekt dat het alleen met zwaartekracht ook prima gaat

haha! Heel herkenbaar dit. Ik heb al met een esp8266, dht11 & ldr sensor zitten spelen in de propagator....kon het niet laten. Tegelijkertijd ook wel al gelijk in de gaten gekregen dat het niet super nuttig is.....:) Maar wel leuk! :D 

Het plan is inderdaad om pas half mei de planten te gaan harden en buiten te zetten. Heb dit hier en daar gelezen en klonk voor deze beginneling heel plausibel. Sowieso moet ik de moestuinbak nog gaan maken; heb wat oud steigerhout gevonden (een hele zooi gloednieuwe planken in een afvalcontainer) en zal daar wat mee knutselen. Lagen ook mooie ongebruikte metalen buizen bij (nog in het plastic), die zullen gaan dienen als klimrek Voor de komkommer (ik wil aan de achterkant van de moestuinbak de buizen zetten en ertussen kippengaas spannen). 

aangepast door netraam
Geplaatst:

Gelukkig, 76 komkommerplanten is echt wel heel erg veel. Zeker voor op het balkon. Succes met het overpotten en verdere opkweek. Let er wel op dat ze, zoals Rob0 al heeft gezegd, niet tegen vorst kunnen. Ook hele lage temperaturen zou ik nu nog vermijden, 15 graden is koel zat. Dus pas na IJsheiligen buiten zetten.

Geplaatst:

Ik heb ze vanmiddag verpot naar een p9 potje met potgrond. Ging allemaal goed en ik heb de wortels minimaal beschadigd. Ze zijn nu verplaatst van de vensterbank, waar ze vol in de zon staan en het erg warm wordt, naar een koeler plekje in de woonkamer. Daar krijgen ze wel ook gelijk wat minder licht denk ik, ik zou alleen niet weten waar ik én veel licht heb, maar het toch nog ook wat minder warm wordt. Misschien verplaats ik ze gewoon rond het middaguur steeds even van de vensterbank naar een koeler plekje en zet ik ze daarna weer terug.

WhatsApp Image 2020-04-13 at 15.46.25.jpeg

WhatsApp Image 2020-04-13 at 15.51.11.jpeg

WhatsApp Image 2020-04-13 at 17.17.49.jpeg

• 2 weeks later...

12 dagen geleden heb ik de zaailingen verspeend, inmiddels staan ze er zo bij. Gaat volgens mij super goed! 

Zijn er nog speciale dingen waar ik nu op moet letten? 

20200425_143346.jpg

20200425_143406.jpg

aangepast door netraam
  • Like 1
Geplaatst:

Aangezien hij tot 9 mei temperaturen ruim boven 0 voorspeld in de nacht, heb ik het aangedurfd om mijn courgettes vandaag in de volle grond te zetten. Zoals ik jouw planten inschat zou ik dat met jouw planten ook aandurven. Waarschijnlijk zie je namelijk aan de onderkant al de wortels uit het potje komen. Wanneer je ze nog een tijdje binnen wilt houden zou ik ze in een stuk ruimere pot zetten, anders zal de plant nu vrij vlug energie gaan steken in het maken van bloemen.

Geplaatst:

Hoi Geert,

Bedankt voor je bericht! Ik zie het nu pas. k heb de komkommers inderdaad vd week al verpot aangezien ik de wortels inderdaad uit de bodem van het potje zag komen. Grappig dat tijdens het verpotten opeens heel duidelijk de geur van komkommer te ruiken was, terwijl het blad en de stam er niet naar ruiken. Ze staan nu in mooi grote potten zodat ze weer even kunnen doorgroeien. 

Zou je mij wat meer informatie kunnen geven over het maken van bloemen en vruchten globaal werkt bij een komkommerplant en waar ik nu op moet gaan letten om een zo groot mogelijke komkommer  opbrengst te krijgen? 

WhatsApp Image 2020-05-02 at 16.30.55.jpeg

Geplaatst:

Dit beantwoord zoveel van mijn vragen over komkommers. Ik merk dat bij de mijne in P7 potjes de groei lijkt stil te staan, ik vermoed nu omdat de potjes dus te klein zijn. Kan ik P9 ook overslaan en direct naar een 1 liter pot gaan? 

Geplaatst:

Hoi Jessica,

Dat lijkt mij geen enkel probleem nee. Bij mij staan ze nu gewoon in grote potten op de vensterbank, zodat ze nog mooi even door kunnen groeien tot na ijsheiligen. Ik weet niet precies hoe groot de potten zijn die ik gepakt heb, maar ter referentie zie je op de foto zie je op de achtergrond een 7x7 potje staan (vierkant). 

WhatsApp Image 2020-05-02 at 17.34.43.jpeg

Op 26-4-2020 om 19:45, geert h zei:

Wanneer je ze nog een tijdje binnen wilt houden zou ik ze in een stuk ruimere pot zetten, anders zal de plant nu vrij vlug energie gaan steken in het maken van bloemen

Hoi Geert,

Ik heb even goed gekeken naar mijn komkommers en ik denk dat ze al bloemen aan het maken zijn in de oksels. Worden dit inderdaad bloemen? 

Na een lange internet speurtocht zonder echt eenduidig antwoord, nog wat bijkomende n00b vragen:

1) In hoeverre is het erg dat de komkommer al bloemen maakt?

2) Groeit de komkommer plant dan nog wel of stopt de groei ook? 

3) Als het erg is, kan ik hier dan nu nog iets mee (bloemen wegplukken oid?) of ben ik dan al te laat?

4) Moet een komkommer ook gediefd worden? Ik lees hier ook heel wisselende verhalen over.

Ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen!

WhatsApp Image 2020-05-02 at 21.27.04 (1).jpeg

WhatsApp Image 2020-05-02 at 21.27.04.jpeg

aangepast door netraam
Geplaatst:

Bij mij staan ze dus buiten, en maken ook bloemen de mannelijke haal ik sowieso weg.en de vrouwelijke waar een vruchtje aan komt haal ik soms ook weg .krijg er zoveel op elkaar en dat is te veel voor de plant.

Geplaatst:

Het belangrijkste heb je al gedaan, dat is een grotere pot geven. Binnen een paar weken zullen de wortels er weer onder uit komen, na de volle grond is dan het beste. Zorg voor voldoende voeding en water, beide hebben komkommers graag 

Geplaatst:

Jammer Jeanne! Te koud geweest buiten denk ik? 

Bij mij, in het raamkozijn, gaat het tot nu toe heel goed! De komkommers groeien super! Ik ga deze week de moestuinbak maken voor op het balkon zodat ze daar in kunnen, samen met wat tomatensoorten die je ook in pot kan laten groeien. 

WhatsApp Image 2020-05-10 at 17.12.06.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...