Ga naar inhoud

dringend advies gevraagd ivm late start....

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen, 

Ik was hier vorig jaar al met de beste intenties om een moestuin op te zetten. Genoten van jullie verhalen en foto’s maar bij mij liep het helaas even anders. Inmiddels verhuisd en gelukkig een tuin die groot genoeg is om een redelijke moestuin aan huis op te zetten. 

De komende 1,5/2 weken heb ik ingepland om eindelijk de zo gewenste moestuin aan te leggen en kas op te bouwen. Vanwege gezondheidsproblemen en daarbovenop ook nog eens Corona ben ik nu al weer 2 maanden verder dan mijn bedoeling was en ik vraag me af wat nu nog het beste plan van aanpak is. 

De tweede foto is de plek waar de kas (2.00x3.75) moet komen. De plek zelf is 2,30 breed. 

De rest van het deel waar de moestuin moet komen is ongeveer nog nog een 12 meter tegen dezelfde breedte.

Wat kan ik nu eigenlijk heb beste doen? Ik ben geheel nieuw in deze grotere opzet, ik was eerder kleinschalig bezig (lees de appie moestuintoes) met een minikasje en metertuintje bezig maar dit nu zo op bestaande grond en op deze schaal is een heel ander verhaal. 

Eerder dacht ik aan onkruid weghalen, grond flink insteken, compost er op en vandaar verder, maar dat is misschien niet handig nu de enkele plantjes die ik heb gezaaid uit de potjes barsten.

Ik heb ook wel eens gehoord dat men een soort van QuickStart maakt op karton. 

Elk advies is welkom terwijl ik mij opnieuw inlees.

BD44BF11-4149-40DB-99CF-3F4DF56C48B6.jpeg

10FAF289-9E94-4211-89DD-C692B5362DA5.jpeg

Groetjes Peggy

Geplaatst:

wat een fijn plekje daar! Voor mij is de moestuin 'rustig aan' maar het lijkt uit jouw verhaal alsof de organisatie ervan je stress geeft. laat me dan 1 ding voorop stellen: niets is verkeerd en dingen gaan zoals ze gaan en als je daar wat aan wilt bijsturen, dan doe je dat waar jij het nodig vindt.

Je idee om onkruid te verwijderen is altijd een goed idee gezien de foto's. Daarbij moet je je grond ook te vriend houden, dus compost inwerken is ook altijd een goed idee. Als je planten je in de weg zitten en je vind het nog geen tijd om ze in die grond te zetten, dan haal je wat grotere potjes, en stop je ze gewoon in een grotere pot. Dan ben je daar weer even vanaf. Maar je kunt ook een vierkante meter vrijmaken en ze daar gewoon inzetten en kun je ook door met de rest. Je zou iedere dag een klein stukje kunnen doen. Dan heb je voldoening dat je een doel bereikt hebt en leg je je ook niet zoveel stress op dat het allemaal in 1 keer af moet. Een kas is sowieso veel werk om die fatsoenlijk te zetten, dus neem daar de tijd voor. Heel veel succes! Stapje voor stapje.

Geplaatst:

Dank je wel voor je reactie Liekie. Ja om eerlijk te zijn voelt het Voor nu idd even als een druk omdat het door diverse dingen continue werd uitgesteld. Een beetje een nu of nooit gevoel omdat ik ook anderhalve week niets op de agenda heb staan. Maar je hebt helemaal gelijk dat het iets om bij te relaxen moet zijn. Hopelijk bij fase 2. Geniet wel van de plantjes die uitkomen/groeien. Vanuit de zaaitrays zijn sommige plantjes al in 10cm potten gegaan. Is dat nog even groot genoeg denk je?

Groetjes Peggy

Geplaatst:

Ik zou rustig beginnen omspitten. Als je een stukje gedaan hebt kan je daar je huidige plantjes al in zetten, en dan kan je verder spitten zonder je te veel te moeten haasten. Compost is zeker een goed idee, maar kan je ook na het planten doen, gewoon dun laagje op de huidige grond. 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Ik zou zeker het eerste jaar een goede laag compost gebruiken, minimum 5 cm.
Je kunt karton leggen en daarop 5 cm compost. Moet je wel voorzaaien zodat je plantjes hebt en dan maak je een gaatje in het karton waar je het plantje in zet.
Andere optie is alle onkruid verwijderen en spitten. Daarna planten zetten of compost. Ik zou de compost niet inwerken maar op de grond leggen.
We zijn nog maar midden april, dus nog tijdig genoeg voor de meeste zaken (behalve paprika's en pepers vanuit zaad). Je kunt ook altijd plantjes aankopen, dit werkt gemakkelijker.

Voor de serre zou ik zeker rekenen op 2 volle dagen en doe dat met 2 personen of meer.

aangepast door simonvb
Geplaatst:

Idd tuinieren moet rustgevend zijn zonder stress ...

Geen stress en toch nog een mooie moestuin maken is zeker nog mogelijk nu.

Kan je makkelijk aan veel compost geraken dan idd zoals Simonvb zegt, al dan niet karton leggen (tegenhouden gras en (on)kruiden en een dikke laag compost aanbrengen. 5 of 10 cm, zelfs 15 cm als je er aan genoeg kan komen.

Pompoenen, courgettes, mais, tomaat enz. er is nog heel veel mogelijk, gewoon plantjes uitplanten - niet zaaien tenzij je zeker weet dat de compost volledig is uitgewerkt.

+/- 25 m² is ook nog goed te bewerken mocht je dit willen, als ik adhv de foto's goed zie dan lijkt het zandgrond dus niet zo zwaar om te bewerken.

Zelf ben ik nu een echte no-dig fan maar omspitten, compost inbrengen en dan opnieuw een laagje compost bovenaan aanbrengen kan ook nog perfect.

Geplaatst:

Wat fijn, Dank je wel voor de snelle reacties. Ik ben nu alles goed aan het omspitten tot een 40/50 cm en Ik kom ontzettend veel wortels tegen van de oude heg die ik hier in t voorjaar er al uit heb gehaald. Die heg was inmiddels ruim 1,5 meter breed. Ik had al voor ong een halve kub compost verzameld maar dat lijkt mij nu niet voldoende dan. Nu heb ik geen Idee waar ik dit kan halen in de buurt (fiets gebonden) Is er iets te koop wat een gelijke functie heeft bijv. gedroogde mestkorrels? 

Groetjes Peggy

Geplaatst:

Helaas ben ik enkel met mijn dochter dus dat worden mogelijk 3/4 dagen haha, maar ze geven gelukkig goed weer af. We hebben een polycarbonaat broeikas met fundament van 375x195x185. 

Groetjes Peggy

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Inmiddels ben ik al een stuk verder. De kas staat. Het meeste onkruid is er uit (kliko moet nu eerst leeggemaakt worden haha. Verder is er een goede 15cm afgehaald, heb ik 3 kuub compost laten komen. Pfffff wat een werk. Maar .... ik word er wel heel erg blij van.  Ik heb ook nog het een en ander bijgezaaid, o.a. vaste planten/struikjes/boompjes om straks ook de siertuin te vullen. Nu eerst eens kijken waar ik de overgebleven grond laat terwijl ik wacht op de frees/cultivator. 

0FB4FB71-5AFB-480E-BF4F-20A8CFD4301B.jpeg

5247B9FE-2A22-4D4B-9A87-4514089E33B7.jpeg

611543C0-7410-4D3F-BCD2-2FC1892DF01C.jpeg

91CEB023-AC97-4A42-ABC3-C3E0834A7175.jpeg

028F4D74-03F3-41F8-A27F-6EAF24170AC2.jpeg

Groetjes Peggy

Geplaatst:

Zoow daar is hard gewerkt zeg!! Wat zul jij lekker vooruit kunnen zeg!! Niet vergeten ook te genieten van je werk hè! Ik voorzie een heel mooi tuinseizoen! Die verticale rekken zijn ook echt een goede vondst. Ziet er prima uit!

Geplaatst:

Ja volgende stap is de compost erin, plantjes er in en dan alles groeiend kijken ;) wel veel tegenslag gehad. Zeker tot 60/70 cm diep moeten graven omdat er enorm veel stenen, ijzer en wit zand ingegraven was, maar goed de basis is goed nu. Deze winter pakken we het wel goed in en er is ruimte voor een extra laag nu. De verticale rekken komen van de action 9euro per stuk. Geteedschapskasten. Het fijne is dat het water door de plankjes heen gaat. En je kunt ze aan elkaar vastmaken. En 5 van die kasten is mooi gelijk aan de kas van 3,75. Ik heb nog niet zo veel ervaring in moestuinen en heb alles in 3 aangepakt ontkiemen op filter, in de kas en buiten de kas. Buiten geeft nog wel t beste resultaat eigenlijk hoewel de zaadjes ontkiemt op filter ook heel rap gaan. 

Groetjes Peggy

Geplaatst: (aangepast)

Een plaatje!

Top!

Idd serieus werk maar wel goed dat je het ineens aanpakte zoals het eigenlijk hoort, bespaard je achteraf werk dus zeker niet verloren.

De compost is een perfecte keuze.

Je spreekt van een frees?

Als je toch gaat frezen ... mss volgend idee?

Eerst een 3e deel compost in je vrijgemaakte strook mengen

Dan kan je mss de berg grond (voorlaatste foto) al dan niet deels mengen met opnieuw een 3e deel compost als de grond tenminste voldoende puin vrij is)

De gemengde grond kan daarna gewoon opnieuw op de voorbereide strook worden gelegd en ten slotte worden afgedekt - gewoon bovenop - met het laatste 3e deel compost  >  deze laatste laag onderdrukt dan de opkomst van veel, niet allemaal, (on)kruiden.

= je strook wordt dan een 'verhoogd' bed maar dit klinkt na verloop van tijd toch weer deels in

Opnieuw een pak werk 😄maar aan de andere kant is je probleem van de berg grond dan toch opgelost

Na dit alles gewoon elk jaar opnieuw een nieuw laagje compost van +/- 3 à 5 cm voorzien, gewoon bovenop, het onderwerken wordt voor jou gedaan

Ziet er alvast allemaal héél mooi uit!

Nog even en het is alleen nog maar genieten...

aangepast door TomP
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat
Kán
Jíj
Hard
Werken!

Petje af. Ziet er top uit. Heel vakkundig allemaal. Ik hoop dat inmiddels de stress er af is en je ook toekomt aan lekker genieten en oogsten.

Groene groetjes en geniet ze!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...