Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tamme kastanje loopt niet uit


tom700

Aanbevolen berichten

Heb sinds 2016 een tamme kastanje geplant in mijn tuin. Heeft elk jaar netjes gebloeid en enkele kastanjes gegeven.

Echter is deze boom dit jaar nog niet uitgelopen. Heb als test gedaan om te kijken of de boom nog leeft, een takje open gekrabd. Dit takje was bruin en niet groen. 

Heb daarna een kleine opening gedaan in de bast, de kleur was een klein beetje groen maar overduidelijk bruin. De knoppen zien er ook verdroogd uit.

 

Zijn bij jullie de tamme kastanjes al uitgelopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste kastanje park hier in Alphen zijn al uitgelopen, bomen van 70jaar oud.
De geplante kastanje voor mijn deur, gaan de knoppen nu pas van open.


Heb je wel gezien dat de knoppen aan het zwellen zijn? Of is dat ook nog niet gebeurd.

 

 

Heb je een foto van de boom, en eventueel close up van de knoppen, en takken.
Als een boom dood gaat kan je vaak een soort van rimpels zien in de takken(dat komt door uitdroging).

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tamme kastanjes (Castanea sativa) zijn gevoelig voor verwelkingsziekte (verticillium) ,  en kastanjekanker (Cryphonectria parasitica)  is aan een opmars bezig. Scheuren in de schors kan wijzen op kastanjekanker. Verwelkingsziekte leidt tot verstopping van de watervaten waardoor geen of beperkt watertransport naar het gedeelte boven de verstopping kan plaatsvinden. Als je een afgestorven tak doorzaagt of doorknipt en er is daar een hoefijzervormige donkerbruine tot bruine verkleuring te zien dan gaat het om verwelkingsziekte. Tegen zowel verwelkingsziekte als kastanjekanker is niets te doen. Boom rooien en niet opnieuw een tamme kastanje planten (of een plant die gevoelig is voor verwelkingsziekte zoals Japanse esdoorn, Cotinus, Cercis, vlier etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: even 2 foto's voor een duidelijker beeld. Ik weet niet of dit is wat Rorror bedoeld, maar er zitten in de bovenste helft van de boom van die verticale strepen. Lijkt inderdaad of ze daar uitgedroogd zijn oid. Is dit vergelijkaar met wat jij hebt Tom700?

WhatsApp Image 2020-04-20 at 15.20.59.jpeg

WhatsApp Image 2020-04-20 at 15.21.17.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castanea Sativa inderdaad. De boom is jammer genoeg nog altijd niet uitgelopen. Geen teken van gezwollen knoppen. Zal eens kijken of ik een foto kan uploaden. 

 

 

@Liesje: je takken zien er levendig uit. Bij mijn zien ze er rood en donkerbruin uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...