Ga naar inhoud

Aardappelen moeten op (en recept voor aardappelbrood)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste allemaal,

We hebben aardappelen over hiero.

Echt veel. En nu de uitlopers echt richting de 20 cm gaan, en ze een beetje zacht worden, ben ik aan het bedenken wat ik er allemaal nog meer mee kan. Zodat ze wat sneller op gaan en ik ze makkelijker kan bewaren.

Want aan de varkens opvoeren, vind ik echt te jammer (wel gedaan hoor, maar ik stond t met pijn in t hart te doen. En twee van de drie varkens balkten nog steeds in groot verdriet, omdat ze liever brood hadden dan mijn mooie piepers. Nou jaaaaaaa)

Eerste receptje vandaag is voor potato flatbread. Je hebt daar verschillende soorten van. De gemakkelijkste is de Noorse varriant: gelijke delen bloem en aardappelpuree en dan bakken. Is meer burrito achtig.

Ik wilde een iets fluffier recept proberen. En kwam uit op Irish potato flatbread. Met bakpoeder ipv gist ook trouwens. Dus das mooi.

Recept:

Ik heb uiteindelijk geen olie gebruikt en dat beviel prima.

f1fe8aa326bc4f9f3d1de95a1eda8021.jpg

57dba817ceded1ca9069753b26438d29.jpg

Het smaakt een beetje naar een kruising tussen een pannenkoek en lahmacun (Turkse pizzabrood). Best lekker!

Vanavond wil ik deze gaan maken:

Een overnight-bread. Gaat alleen niet bijster veel aardappel in. Maar ziet er wel goed uit!

Oh en de Duitse variant wil ik ook gaan proberen.

Want brood kan na bakken in de vriezer, is mijn theorie. En dus kan ik dan mijn piepers langer bewaren op deze manier. Plus - hopelijk - lekker brood.

Heb ook nog 3 pompoenen trouwens die akelig op moeten. Dus ik sluit een pompoenbrood ook niet uit. Heb ik ook al linkjes voor gevonden. Maar als dat wat wordt, zal ik daar in een ander topic op doorgaan :)

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst: (aangepast)

Je zou ook puree kunnen maken en die invriezen.  Eventueel gemengd met beetje pompoen, of pastinaak of knolselderij.

Doe ik ook als er teveel aardappels zijn. 

Of frites, een keer bakken, en dan invriezen.

Pompoensoep ? In vriezer.

aangepast door Amrutten
Geplaatst:

Ah. Kan je puree straffeloos invriezen? Dat wist ik niet. Dank voor de tip! Goed idee. Heb ook nog steeds wat pastinaken inderdaad icon_e_smile.gif.7c1dcfe198e47ff038664eaa67c55068.gif

Friet invriezen klinkt niet lekker. Wordt dat daarna nog knapperig?

Pompoensoep heb ik nog in de vriezer. Ik merk alleen dat ik stiekem toch steeds andere soepjes de voorkeur geef als ik in de vriezer grijp.

Geplaatst:

Ja wat Amrutten zegt wij bakken veel frites voor in tijden van veel aardappels. Dat is hier nu ook het geval. Aardappels die al zacht zijn geworden laten we een nacht in het water staan. Dat aardappel brood lijkt me lollig en misschien ook wat rotipannekoeken maken😄

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ga zo aardappelwafels maken (en daarna invriezen), en ook puree. Dat laatste doe ik elk jaar wel met een gedeelte. En daarna (na ontdooien) maak ik er stamppot van, met de raapstelen die we straks kunnen oogsten. Op die manier red ik het nog net om dat samen te kunnen eten. Ontdooide puree is niet 100% geweldig, het gerecht wordt er iets natter van... het bindt minder. Maar wij zijn gauw tevreden hoor!

Ik ga jouw recepten eens even bekijken :) 

Geplaatst:

Klopt Jorieke, dat ontdooide puree iets natter kan zijn.

Daarom maak ik hem voor het invriezer wat droger.

Na ontdooien kan er altijd nog melk of boter bij.

Geplaatst:

Hier ook nog veel aardappels, we delen ze uit, maken friet, en ook wel puree met pastinaak/knolselderij als gerecht dat zo uit de vriezer gegeten kan worden (nouja even ontdooien dan natuurlijk).

Wij bakken friet altijd twee keer. Eerst voorbakken op lage temperatuur, dan even laten afkoelen. Daarna kort afbakken op 180gr om ze knapperig en goudbruin te krijgen. Na het voorbakken zou je het ook in kunnen vriezen.

@Jorieke123 Aardappelwafels? Heb je een recept?

Geplaatst:

Ik heb nu gewoon wat aardappelpuree in het wafelijzer gedaan, dat kwam ik tegen in meerdere youtube filmpjes. Dat werd niet echt wat, al waren het ook de 1e wafels en die worden wel vaker minder goed. Zo misschien nog 1 proberen.

Daarna heb ik dit recept gemaakt: https://www.allrecipes.com/recipe/220890/potato-waffles/  (zonder de uitjes en knoflook enz. dat vond ik even teveel werk voor een probeersel.)

en die worden erg mooi :thumbup: En lekker ook, al zouden er nog wat meer kruiden/specerijen in kunnen wel. Maar als basis is het top.

Nu nog de kunst om er precies genoeg puree-mix in te doen voor mooie vierkante wafels. En niet zoveel dat het er uit wordt gedrukt :roll:

Edit: ik heb nog een keer een wafel gebakken met alleen 100% puree, en dat is best te eten maar ze blijven heel plat (die met ei en bloem zetten lekker op en worden dus fluffiger, daar heb je dat woord weer :D ) en zullen na afkoelen en invriezen niet echt mooi/lekker blijven denk ik. En dat is in dit geval wel mijn doel. 

IMG_0672.JPGIMG_0673.JPG

Geplaatst:

Wat ook helpt om de aardappels langer goed te houden is tussentijds ( bij een paar cm) de uitlopers er iedere keer af te wrijven.

Wel een werkje maar ik controleer dan gelijk op slechte aardappels.

Wel een luxe probleem, hier zijn door de droogte de laatste jaren de oogsten( en vaak ook de aardappels)  toch een stuk kleiner.

Geplaatst:

Hahaha. Je hebt helemaal gelijk, Patrijs. Het is een luxe probleem. Overigens, als je oogst zoals Jorieke het doet, dus pas opgraven wanneer je ze nodig hebt (of in ons geval: wanneer de ratten eraan beginnen) worden ze wel een stuk groter dan als je ze op het volgens de boekjes aangegeven aantal dagen oogst, was onze ervaring.

Dank ook alle anderen voor de tips! Dat met die frieten ga ik proberen.

Ik zit zelf ff (als een zak aardappelen ) op de bank. Uit te blazen.

Heb na dat flat bread ook dat overnight bread voorbereid en het Duitse brood gaat over 3 kwartier de oven in.

Daarnaast wat roasted potatoes gemaakt à la Jamie met laurier en tijm als avondeten en tot slot de rest gepureerd en in de vriezer gegooid.

Nog een dag of 5 dit soort acties, en dan zijn we er wel doorheen

Helaas gaan de aardappelwafels er niet in zitten, heb geen ijzer. Ze zien er wel heel puik uit hoor!

Doet me denken... Zou rösti ook in te vriezen zijn? Dat vind ik ook erg lekker nl.

Dat van die vroege uitlopers eraf wrijven wist ik niet trouwens. Nog weer wat geleerd!

• Like 1

Geplaatst:

Hahahhaha. Ja goeie. Maar dan met meer piepers en maar 1 iemand om ze op te eten. 😋

Inmiddels het Duitse brood uit de oven...

Ik wist niet dat dit ook een flatbread zou gaan worden :lol:

IMG_5100.JPG

Is echt een loei van een brood!

Heb het deeg te nat gelaten, denk ik.

Bij de laatste keer kneden stond er in de beschrijving: tot 4 cups meel toevoegen, nav de droogte van de aardappels. Het deeg moet wel zacht/nat blijven.

Ik ben duidelijk te voorzichtig geweest met het toevoegen van meel.

Nou ja. Het smaakt lekker en ik heb weer voor tijden brood!

IMG_5101.JPG

Oh wacht, die andere variant, ook van dik een kg meel en ong 500 gram piepers, staat nog in de vensterbank te rijzen. 😬

Nou ja. Lang leve de vriezer!

Geplaatst:

0ae767a988cdcd4872365be27292fb16.jpg

0e072442525442b4a77072f99b7d20d6.jpg

En ook de laatste broden zijn klaar!

Grappig hoe anders dat Duitse brood is, dan dat overnight.

Eerste is zachter kwa korst, wat natter en zuriger en dat tweede is enorm knapperig met meer fluf van binnen.

Bij beide proef ik trouwens nix van de aardappel, maar dat Duitse brood, waar dus verhoudingsgewijs een derde aardappel in zit, is wel enorm machtig!

Ik ga ze in plakken snijden en invriezen.

De rest van de piepers worden puree en friet denk ik hoor. Heb wel weer genoeg brood gebakken.

Zo dan, die broden van jou nemen mijn hele scherm over :lol:

Dat Duitse brood bevat weinig water als ik het zo snel zie. Dat kneden in het filmpje is echt meer deeg aaien, terwijl het gekneed moet worden voor het ontwikkelen van een glutennetwerk.

aangepast door Anna3

Ik weck een gedeelte van mijn aardappels altijd, kun je een pot opentrekken en opbakken wanneer er even snel iets in elkaar geflanst moet worden. Vind het erg handig.

broden zien er super en smakelijk uit, knap werk☺️

aangepast door Ciska
Geplaatst:

Jeetje Charly wat een prachtige broden allemaal! Je kunt nog bij mijn turkse Gözleme recept kijken als je nog de puf hebt. Ook heerlijk met aardappelvulling met pepers en peterselie en/of andere kruiden die je lekker vindt en een slok zonnebloemolie.

Bon appetit in elk geval. Zien er verrrrrruuukkelijk uit! Tis dat ik een luie dag heb. Alhoewel lui... 4 kinderen.

Geplaatst:

Leuk! Nieuwe tips icon_e_smile.gif.7c1dcfe198e47ff038664eaa67c55068.gif

Wecken, dat is met gaar gekookte aardappelen?

En die gozleme. Goed idee. Kan je die invriezen denk je?

Kwa brood en wat ik nog es zou maken.

Nou. Het doel was om piepers te verwerken. En om brood te verkrijgen. Want van t ene te veel en t andere niets meer op voorraad.

Dat flatbread is heel makkelijk te maken en lekker. Vooral vers. Daarna krijgt het toch wat van een pannenkoek. Denk zeker dat ik het nog es maak, als ik weer wat puré over heb.

Dat Duitse brood is godsliederlijk machtig. Maar ik vind de consistentie fijn. Doet haast aan iets van roggebrood denken. Kwa elasticiteit. Wel veel luchtiger. Maar nou ja. Het is niet heel zacht en wattig. Erg lekker.

Ik zou het de volgende keer dus wat droger willen maken. (Ging best veel vocht in hoor. 0,75 liter op 1 kg meel en 0,5 puré - die andere ging maar 0,45 liter in op 1 kg meel en 0.3 kg piepers. Wel nauwelijks kneden idd)

Deze zet ook zoden aan de dijk mbt de hoeveelheid aardappelen die je erin kwijt kunt.

Dat overnight bread zal ik niet snel meer maken. De consistentie is heel prettig. Droge harde korst en zeer veel floof aan de binnenkant. Maar ik vind het te veel naar fermentatie / gist smaken. Ik rook het al toen ik in de ochtend de deksel van het deeg haalde: een indringende lucht. Deed me sterk aan bier-bezinksel denken. Die lucht is ook na het bakken niet helemaal weggegaan. Net te overheersend. Is dat gangbaar bij die ‘overnight’ broden? Ik las juist dat er dan iets met de gist gebeurde waardoor je het beter kon verteren (oid, kan me niet meer precies herinneren) Of misschien heb ik wat te veel gist gebruikt? Nou ja. Prima verder. Maar er gaan ook niet heel veel piepers in.

Tot zover mijn juryrapport icon_e_smile.gif.7c1dcfe198e47ff038664eaa67c55068.gif

Geplaatst:
Leuk! Nieuwe tips
En die gozleme. Goed idee. Kan je die invriezen denk je?

Ja, kan. Wordt erna wel altijd wat droger en zeker de variant met aardappel. Andere groente vullingen veel minder erg. Je moet hem dan in een heel hete koekenpan of zo’n platte tosti-ijzer opwarmen en dan weer wat roomboter op smeren. Anders is het echt zonde van je werk, maar goed. Dat is dan de food snob in mij. De man hier eet het ook gewoon zo op. Dat zou ik dus nooit doen.
Geplaatst:

Bedankt voor het recept voor dat flatbread Charly! :thumbup: We hebben ze net (gemaakt en) gegeten. Direct uit de pan, met hummus en tomatenchutney als smeersel/dip. 

Er bleef er eentje over, we zaten echt vol. Morgen eens opbakken/warmen om dan nog eens te proeven. 

IMG_0703.JPG

En gisteren en de dag daarvoor dus wafels gemaakt, en ingevroren. Samen met een heel stel 'eggos' want ik had dat gevaarte van een wafelijzer toch staan.

IMG_0693.JPG

Geplaatst:

He leuk!

Ja machtig he. Hahaahah.

Goeie combinatie trouwens. Met hartig.

Ik heb vooral met zoet gecombineerd. (Wat ook lekker was)

Jaloers op je mooie eggo’s en wafels.

Zien er geweldig lekker uit!

Ik ben bezig met ‘hash browns’ zoals röstirondjes schijnen te heten in de VS.

Je hebt allemaal ingewikkelde recepten met voorkoken en ijswater.

Ik zag deze wel zitten

Ga ze zo eten!

d0d462fb71e09ec8214df9715151666c.jpg

Geplaatst:

De hash browns waren erg lekker. Ik had ze kleiner moeten maken. Ga ik morgen in een batch doen. En dan in de vriezer.

Oh. Qua bewaarbaarheid valt het flatbread af hiero hoor.
Ik vond het de dag erna al minder van smaak (meer richting pannenkoek) en nu slaan ze ook nog zwart uit:

f0f0e9b8f3ba5849e964a4fab6148042.jpg

Dus vooral lekker op t moment zelf. Ik zou dan dus de helft van de portie maken die aangegeven wordt in het recept, want het is machtig en snel teveel.

Verder enorme bak frieten voorgebakken en in de vriezer gedaan. Erg benieuwd hoe dat gaat werken!

• 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...