Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zou graag een lijstje maken, voor welk materiaal handig is waarbij te mulchen

Wat kan je het beste gebruiken bij:

- uien zaailingen

- bietjes

- kolen

- stokbonen

- stambonen

- wortels

Ik heb namelijk wel compost maar niet in overvloed. Stro lijkt me niet zo geschikt voor opkomende uien en wortels. Ik bezit geen grasveld of afgemaaid gras....

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Wat je hebt, zinvol gebruiken. Ik zie het nut niet van dat precies per soort plant te gaan uitsplitsen.

- Planten met een wat grotere vochtbehoefte zou ik eerder mulchen dan die beter tegen wat droogte kunnen.

- Zolang plantjes zeer klein zijn, geef ze de ruimte en werk met klein materiaal.

- Als planten wat steviger zijn, kun je ook wat grover spul gebruiken.

- Denk er aan dat onverteerd bruin materiaal (hout, stro enz.) tijdelijk stikstof uit de bodem onttrekt als het onder de grond komt.

- Slakken zijn vooral gek op half verteerd groen materiaal. Met die uitgangspunten zou ik mijn plan trekken en het verder niet te moeilijk maken. 😉

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik mulch op al mijn groentebedden met hetzelfde materiaal. (blad (80%) +houtsnippers (20%))
Afhankelijk van de grote  van de planten maak ik de laag dikker of dunner.

Onder mijn fuitstruiken/bomen mulch ik ook wel met 100% houtsnippers.

Geplaatst:

Wij mulchen vooral met gras, en ook met bijvoorbeeld het snoeisel van de haag, als we die vroeg genoeg knippen zodat het nog dun spul is. Maar ook met (goed gedroogd) onkruid dat soms iets te hard groeit.

Hier gaat het vooral tussen de kolen, maar dat is bij ons al een flink veld en meestal hebben we daar net genoeg materiaal voor, en komt het er niet van om meer gewassen te mulchen.

Rob

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...