Gerwin Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 In mijn koolvak heb ik de volgende kolen staan:Rode kool, boerenkoolspruitkool, savooiekool en koolraap. De eerste twee doen het prima. Echter de andere drie kregen allemaal rode bladeren. Zelfs na het toevoegen van Kali bleef het blad rood. (alleen de koolraap is weer mooi van kleur.) Weet iemand wat ik er nog tegen kan doen?Zelfs bij mijn net geplante brocoli begint er 1 op rode kool te lijken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Ik heb er ook last van bij de broccoli. Zelf heb ik het vermoeden dat het komt door de vele regen die gevallen is. Staan je planten buiten? Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerwin Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 ja, ze staan in de moestuin. Er heeft wel veel water gestaan. Inderdaad staan de rode en boerenkool 20 cm hoger in houten bakken. Misschien moet ik wat meer compost geven aan de rood wordende kooltjes als het water alle voedingstoffen uit de grond heeft gespoeld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Dat ligt volgens mij nooit aan de vele regen!Ik koop wel eens via via een flinke bos koolplanten en dan zit er af en toe ook wel eens een rooie tussen, die redden het uiteindelijk nooit, maar wat het precies is? Als ik er nu een tussen heb zitten gaat ie gelijk de kliko in. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Ik zou zelf eerder aan een bepaald voedingstekort denken, maar het kan natuurlijk ook dat door de vele regen de opname van voedingstoffen wat bemoeilijkt is (bijv door wortelrot).Een aantasting van knolvoet of koolvlieg resulteert ook in een andere kleur bladeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Rood of paars blad is stikstoftekort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Mijn rode koolplanten met aantasting van de koolvlieg, kregen een hele vreemde kleur en bleven ook flink achter in groei. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerwin Posted August 26, 2011 Author Share Posted August 26, 2011 Mijn rode kool doet het gelukkig heel goed. Maar die staat ook op een verhoogd bed. De spruiten, savooiekool en koolraap lijken na het bij strooien van kali en het losmaken van de grond weer hun normale kleur terug te krijgen. De rode bladeren vallen af en verder lijken ze in orde. Gisteren nog maar een keer de grond losgemaakt en gelijk kali met compost vermengt erom heen gestrooid. Jammer genoeg verwachten ze vandaag weer een hoop regen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts