Michiel911 Posted May 3, 2020 Posted May 3, 2020 Beste Lezer, Ik heb vorig jaar een abrikozenboompje (Prunus Armeniaca) en een pruimenboompje gekocht en geplant. Na de winter kwamen er mooie bloemetjes in de abrikoos maar sinds die tijd is het boompje helemaal kaal terwijl de pruim als een speer gaat. Ik heb ze in het voorjaar bemest (niet teveel) met wat koeienmest en vorig week er nog maar wat langdurige mest voor fruitbomen bijgedaan. Het enige wat me opvalt is dat de stam er wat raar uitziet maar als leek geen idee of dit normaal is en als tweede viel mij op dat om de knoppen veel spinsel zat. Hij heeft regelmatig water gehad dus lijkt me niet dat hij uitgedroogd is. Graag advies. Quote
weknow Posted May 3, 2020 Posted May 3, 2020 Als een takje breekt bij buigen weet je dat het dood is. Je kunt ook et een nagel wrijven over een twijg...zie je vers groen of wit onder de bast dan is er leven....zo niet..helaas. In de top lijken verdroogde knoppen. Ik zie bij mijn abrikozen dat sommige zeer laat uitliepen. Maar zou nu toch wel moeten. Ik vrees het ergste...maar zou toch even controleren. Geen ongekend verschijnsel van abrikozen (perzik, kers, pruim hebben het ook soms) dat af en toe een boompje dat het goed lijkt te doen uitvalt. Ik heb wel eens een percentage gelezen van 3 a 5 % per jaar. Ik dacht bij Fruit-Lent op website. Er is een naam voor: Bacterie-kanker ofwel Pseudomonas syringea. Het patroon op de stam is overigens niet echt afwijkend...het verraderlijke van deze - niet te vermijden - ziekte is dat het nagenoeg onzichtbaar gebeurt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Michiel911 Posted May 3, 2020 Author Posted May 3, 2020 19 minuten geleden, weknow zei: zie je vers groen of wit onder de bast dan is er leven Bedankt voor je reactie. zojuist getest op meerdere takjes en overal komt meteen groen onder de bast. Op de hoofdstam is dit wat meer bruinig... weet niet of het de bedoeling is dat ik het daar ook doe, dus dat maar even zo gelaten Quote
Yuras Posted May 3, 2020 Posted May 3, 2020 Ik zou dit gelijk onder vertakking wegsnoeien en kijken of dit nog levend is, zou ja, dan wachten op slapende ogen, anders (bruin onder de bast) het boompje weg doen... Quote
Jorieke123 Posted May 3, 2020 Posted May 3, 2020 Ik zie een soort spinsel bij de knoppen, misschien zitten er kleine rupsjes aan de knoppen te vreten? Dat heb ik hier bij de walnoten en pecannoten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Yuras Posted May 3, 2020 Posted May 3, 2020 Nee, Jorieke, dat is monilia en niet te bestrijden, helaas. Hopen dat het niet de hele boompje ziek is, anders gewoon weg doen, in kliko.... Quote
weknow Posted May 3, 2020 Posted May 3, 2020 Yuras. Ik denk geen Monilia, maar Bacterie-kanker ofwel Pseudomonas. Monillia is ook een lastige , maar minder erg, vooral rottende vruchten...hoewel het naar het hout kan overslaan, en dan twijgen en zelf takken kan aantasten en geleidelijk het boompje slopen. maar die dan niet zo gaaf uitziet als dit boompje. Dat het zo snel gaat en het boompje er nog best goed uitziet wijst voor mij op bacteriekanker. Wat denk je? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Michiel911 Posted May 3, 2020 Author Posted May 3, 2020 Bedankt voor de info allen. Het beste is dus het boompje te vervangen door een nieuwe :( moet ik me nog zorgen maken voor besmetting voor mijn pruimenboom en olijfboom? Quote
Yuras Posted May 4, 2020 Posted May 4, 2020 @weknow Ik denk toch monillia. Zelf heb ik dit ook meemaken. Die komt door de bloemen van abrikozen-perziken in en slaat eerst takken, dan met jonge boompjes kan helemaal doordringen. Dit virusjaar was ideale weer voor monillia - veel regen en kou tijdens bloeien.... Quote
tielse flipje Posted May 4, 2020 Posted May 4, 2020 Microscopisch onderzoek geeft het bewijs. Ken je iemand die preparaten kan kleuren en het verschil kan zien tussen een schimmel (Monilia) en een bacterie (Pseudomonas)? Ik wil het ook wel doen, maar dan moet je versturen. Denk dat het Monilia is, maar in beide gevallen is het niet best. Quote
Michiel911 Posted May 4, 2020 Author Posted May 4, 2020 Haha, om het nou helemaal te laten onderzoeken is ook weer zoiets Ik heb hem inmiddels verwijderd en er een quiscy boompje voor in de plaats gezet. Wat wel opviel was dat de binnenkant van de stam erg nat was en in het midden zwart... misschien gewoon te nat gestaan en gaan rotten? Quote
Michiel911 Posted May 12, 2020 Author Posted May 12, 2020 (edited) Zucht, boompje vervangen voor een "Kweepeer" boompje en nu begint het blad ineens overal bruin te verkleuren. Is dit weer een of andere ziekte of gebrek aan Kali? Ik begin toch wel een beetje moedeloos te worden van dit gedoe. Edited May 12, 2020 by Michiel911 Quote
weknow Posted May 12, 2020 Posted May 12, 2020 Ik weet niet hoe je bodem is en hoe je tuin er verder uitziet. Nu al aan gebrek denken...onzin!!! Of staat alles in een steriele stenige omgeving??? Pas aangeplant boompje moet eerst een jaar settelen. 1e jaar of jaren NIET bemesten. Fruitbomen willen gezonde bodem...organisch materiaal (compost, blad, hakselhout bovenop...zoiets) , nauwelijks of geen bemesting!!! Kan 100en dingen zijn: kou schok, windschade...... Geduld is een schone zaak. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Recommended Posts