Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vruchtboomkanker in de Mirabelle de Nancy?


Merel

Aanbevolen berichten

Beste mensen, eind 2018 hebben we een Mirabelle de Nancy in onze tuin gezet. Ik was er zo blij mee. 
En vorig jaar aten we de eerste pruimpjes. Echt leuk.

Gister zag ik verontrustende onregelmatigheden op twee takken en de stam. Ik ben bang voor vruchtboomkanker. Weet iemand of dit inderdaad kanker is? 
En zo ja, wat te doen? Die twee takken kunnen we eruit halen. Volgens mij is dit het goede moment en zou de boom dat moeten kunnen hebben. Maar die stam? Hoe moeten we dat aanpakken? Enerzijds wil ik het graag even aankijken omdat ik hoop dat het weggaat of stopt, maar aan de andere kant hebben we meerdere fruitbomen en ik wil niet dat dit boompje andere bomen besmet. 

Wie heeft er raad?

 

 

IMG_2270.JPG

IMG_2271.JPG

IMG_2272.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben verre van een expert maar lijkt dit niet meer op vorstscheuren?

Hier bij ons was het weer daarvoor alvast ideaal, vorst 's nachts en heel veel zon en sterk stijgende temperaturen overdag.

 

Boomkanker zijn toch meer een soort van bulten/gezwellen/knobbels?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben bang van wel.

Vruchtboomkanker ziet er ook zo uit. Mijn appelboom heeft dat ook en daar zitten geen knobbels / gezwellen of bulten op. Alleen mijn appelboom is al heel oud en draagt nog goed. Maar met een jonge boom zou ik de boom weghalen.

 

aangepast door Flup
Link naar reactie
Delen op andere sites

@TomP, @Flup en @Yuras, dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik hoop zo dat Tom en Yuras gelijk hebben ;-). Ik durf het in ieder geval nog even aan te kijken. Dan ga ik kijken hoe het zich ontwikkelt en of er nog knobbels/gezwellen/bulten verschijnen.

 

Yuras, ik las al iets over dat je de stam van een fruitboom kan kalken. Is dat wat je bedoelt met lakbalsem? En hoe schoon je een wond op? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afwitmiddel kan je makkelijk en goedkoop zelf maken (ik dacht dat ik dit van fruit abc had?)

 

Voor het maken en uitstrijken kan je best handschoenen aandoen.

Eerst de schors afschuren met een een harde borstel om schuilplaatsen van insecten en mijten op te ruimen.

 

Afwitmiddel: 125 gr gedroogde koemest, 250 gr leem of klei, 1250 gr zeewierkalk en water. Alles goed mengen tot een goede consistentie en smeren maar ...

Het versterkt de stam en beschermd tegen zonnebrand en vorstscheuren.

 

1e keer behandelen in oktober/november, 2e keer (herhaling) in februari omdat er dan al veel zon kan zijn overdag.

 

Ik hoop idd dat Yuras en ik gelijk hebben zodat je boom gered kan worden...

 

 

Lakbalsem = wondpasta

Gebruik er van is volgens sommigen af te raden omdat het onder de pasta vochtig blijft (referentie = 'De Boomdokter')

 

Heb echter gen alternatief hiervoor... ook geen idee of het witten voldoende (wel iets) bescherming geeft op reeds beschadigde delen...

Takken die eventueel weg mogen/kunnen idd snoeien, de wonden kunnen een entry worden voor schimmels, houtkevers, wormen, kankers ea.

Anderzijds ... in de natuur smeren ze ook geen wonden dicht

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...