Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

wisteria bloeit ( nog?) niet.


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Een vraag voor iemand die in het midden van het land woont en een wisteria heeft voor het derde jaar. En geen bloei. Is het mogelijk dat er wisterias zijn die niet bloeien? Deze staat behoorlijk zonnig en groeit goed.

 

Vraag twee kan je een wisteria planten op een plek met alleen ochtend zon? Of op een plek met wat meer zon maar waar een grote stronk in de grond zit? 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een Wisteria wilt aanschraffen, doe je dit in de periode dat ze bloeien, zodat je zeker weet dat je een volwassen plant hebt die bloeit. Op een jonge wisteria wordt een bloeiende wisteria genent. Gaat de ent dood, dan bloeid deze waarschijlijk de eerste 10a15 jaar niet. 

Wisteria's zouden 2maanden terug al in bloei moeten komen. 

Bloemknoppen, zijn groter dan blad knoppen, dus je kan in de winter als deze kaal is, al de bloemknoppen herkennen. 

 

Wisteria's hier in de buurt staan allemaal op oost kanten van huizen. Extreme volle zon vinden ze niet fijn, klappen dan bladeren dicht en verbranden half, of laten blad vallen. 

Ze willen graag in een vochtige waterige omgeving staan. 

 

Wat bedoel je met de laaste vraag over die dikke stronk? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dank Je wel. Het zou dus zo kunnen zijn dat deze wisteria zijn bloeiende ent verloren heeft en langdurig géén bloemen zal geven.

met de stronk bedoel ik dat daar een afgezaagde boom in de grond zit die er niet uit kan. Links ervan kan wel geplant worden.

kijk op de foto zie je de stronk half onder het rekje, het rekje gaat weg en tegen deze muur zou de wisteria dan kunnen komen.image.thumb.jpg.4f49563ea69f7f57678e0254aa9fb46e.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wisteria die niet geënt zijn, dus zaailingen, kunnen er meer dan 20 jaar over doen. Lijkt me, ook bij een gekochte en veredelde, al verrassend vroeg als ze na 3 jaar al rijkelijk zouden bloeien. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n 5 jaar geleden wisteriastekken van de buurvrouw gehad. Die heeft vorig jaar voor het eerst gebloeit. Nu bloeit die nog niet, maar de bloemaanzetten zijn wel zichtbaar.

Het is een wilde variant, de bloemen zijn niet zo rijkelijk en dicht opelkaar als bij een gekochte, al kan dat ook aan mijn gebrek aan snoeien liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf dus ook een Wisteria staan, destijds ook fout gekocht...Zonder bloemen dus, vandaar dat ik dat wist. En die bloeit helaas ook nog steeds niet, maar vind hem groen in het blad ook erg mooi. Dus die mocht blijven. Bij mij staat deze op de zuid kant van terras, maar al met deze zon heeft hij best wel wat te verduren. Verbranding uitdroging blad. 

 

Heb je een foto van de Wisteria trouwens? 

 

Ik kocht hem in Boskoop toen der tijd, zijn niet heel duur, 5a7euro voor 1van 1,20m hoog. 

15euro voor een groter modelletje. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal een foto vragen van de wisteria. Ik begrijp dus dat de plant nog steeds kan gaan bloeien. En dat hij in principe in de volle zon niet op zijn beste plek staat..hij groeit er geloof ik wel erg goed.  
wat betreft de tweede vraag het zou dus heel goed mogelijk zijn wat zon betreft om een wisteria naast de stronk te planten. 
Dank tot zover voor jullie antwoorden!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn wisteria staat wel in de volle zon. Heb er twee overigens (allebei van de buren). De wisteria die op het westen staat groeit een stuk slechter dan de wisteria die op het zuiden staat.  Staan tegen de pergola in de volle grond. Ik doe er verder niks aan, qua verzorging. Moet wel beter geleid worden en ook wat gesnoeid, maar dat heb ik dus nog nooit gedaan, beken ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn wisteria bloeit elk jaar dik een maand later dan de rest van de wisterias hier in de buurt. Is gekocht met bloemen jaar of 3/4 ?geleden. Daarna altijd late bloeier. Als de bloemknoppen er zijn, gaat ie nog wel bloeien. Ze zijn hier in de omgeving overigens niet al 2 maanden aan het bloeien. Eerder max een maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie plant is dat al geworden @appelvrouw! Mooi compact en weinig uitlopers zo te zien. Die van mij groeit niet zo hard en heeft veel lange uitlopers, waardoor de plant kaal oogt. Zie je al bloemknoppen in jouw boomstruik?

Nu staat de wisteria bij mij in bloei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, het is niet mijn wisteria, zie vraag in eerste bericht, maar de wisteria van @Appelzaadje.

En nee dus geen bloemknoppen. Mijn Wisteria hier voor de deur in Frankrijk heeft dit jaar mager gebloeid nadat twee jaar op een rij de bloei was bevroren. Geen idee of het er iets mee te maken heeft.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...
  • 5 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...