Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi allemaal, 

Tegen de zuidmuur van mijn tuin (ca 12 m lang, 4m hoog) staan 3 kiwiplanten. 

Door mijzelf daar geplant, 4 jaar geleden. Volgens de etiketjes een zelfbestuivende Jenny en 2 planten met zowel een mannelijke als vrouwelijke ent.

4 jaar later is er nog steeds slechts 1 hoofdstam die bloeit, vorig jaar voor de eerste keer. Hier groeit slechts 1 soort bloemen aan, dus vruchten zijn er nog niet geweest. Ik wist ook dat de bloei langer op zich zou kunnen wachten dus dat is op zich niet zo'n probleem. Nu zou ik alleen de hoofdstammen willen gaan labelen zodat ik uiteindelijk beter zicht heb op mijn kans op vruchten. Ik heb opgezocht dat mannelijke bloemen kleine stampers hebben en grote stuifmeeldraden, maar ik heb geen vergelijk en ik twijfel... Wat is dit; mannetje of vrouwtje? En is er nog een bepaalde snoeitechniek waarmee ik bloei kan bevorderen?

Alvast bedankt.

20200523_161646.jpg

Posted

Volgende keer kun je dat zelf zien, Hij/Zijbegint begintbijzichzelf. 😉

Op jouw foto zie je allemaal meeldraadjes. Daarin zit stuifmeel. Dan is het een mannelijke bloem.

Onderstaande foto komt van het Blog Fruit ABC van Guy de Kinder. Daar zie je de mannelijke en vrouwelijke kiwibloemen naast elkaar. 

Actinidia_deliciosa_bloemen.jpg

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Mijn gok was inderdaad goed. Maar omdat ik maar één soort heb en geen vergelijkingsmateriaal, bleef ik twijfelen. Ik hoop dat er volgend jaar meer bloei te zien is, en dan ook vrouwelijke bloemen!

Posted

update van een weekje later: de bloemen zijn nu veel verder open, meeldraadjes staan wijder uiteen waardoor ze veel makkelijker te herkennen zijn. Volgende keer bij twijfels is mijn advies aan mezelf dus: even wachten en na een paar dagen nog een keer kijken :-)