Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal, 

Tegen de zuidmuur van mijn tuin (ca 12 m lang, 4m hoog) staan 3 kiwiplanten. 

Door mijzelf daar geplant, 4 jaar geleden. Volgens de etiketjes een zelfbestuivende Jenny en 2 planten met zowel een mannelijke als vrouwelijke ent.

4 jaar later is er nog steeds slechts 1 hoofdstam die bloeit, vorig jaar voor de eerste keer. Hier groeit slechts 1 soort bloemen aan, dus vruchten zijn er nog niet geweest. Ik wist ook dat de bloei langer op zich zou kunnen wachten dus dat is op zich niet zo'n probleem. Nu zou ik alleen de hoofdstammen willen gaan labelen zodat ik uiteindelijk beter zicht heb op mijn kans op vruchten. Ik heb opgezocht dat mannelijke bloemen kleine stampers hebben en grote stuifmeeldraden, maar ik heb geen vergelijk en ik twijfel... Wat is dit; mannetje of vrouwtje? En is er nog een bepaalde snoeitechniek waarmee ik bloei kan bevorderen?

Alvast bedankt.

20200523_161646.jpg

Geplaatst:

Volgende keer kun je dat zelf zien, Hij/Zijbegint begintbijzichzelf. 😉

Op jouw foto zie je allemaal meeldraadjes. Daarin zit stuifmeel. Dan is het een mannelijke bloem.

Onderstaande foto komt van het Blog Fruit ABC van Guy de Kinder. Daar zie je de mannelijke en vrouwelijke kiwibloemen naast elkaar. 

Actinidia_deliciosa_bloemen.jpg

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

update van een weekje later: de bloemen zijn nu veel verder open, meeldraadjes staan wijder uiteen waardoor ze veel makkelijker te herkennen zijn. Volgende keer bij twijfels is mijn advies aan mezelf dus: even wachten en na een paar dagen nog een keer kijken :-)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...