Tnetsiser Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Hoi allemaal, Phytophthora is inderdaad kl*te, daar ben ik vorig jaar ook achter gekomen. Bijna alles weg kunnen gooien. Toen dacht ik, is daar nu echt niets tegen te doen? Jawel, dus. Na veel rondgooglen, blijkt dat er soorten bestaan die zeer hoge resistentie tegen deze ziekte hebben. Zo kwam ik o.a. op deze Oostenrijkse website. Voor degenen die geen Duits kunnen, gebruik Google translate, dan is het redelijk te begrijpen. Op deze site staat een lijst van enkele van de meest resistente soorten. Van dat lijstje heb ik afgelopen winter de zaadjes besteld van 8 verschillende soorten, om te testen (o.a. van die website). Bij mij in mijn tuin en bij mijn oma (die heeft een grote tuin), staan nu bij elkaar ruim 90 tomatenplantjes. In mijn tuin heb ik tevens een afdak gemaakt, waar er ca. 30 onder staan (de rest staat dus open en bloot). Het resultaat tot nu toe is enorm bevredigend, we kunnen de bergen tomaten nauwelijks op (maar veel uitdelen is ook leuk!). Tot op heden, heb ik 2 planten gerooid, waarvan ik vrij zeker ben dat ze Phytophthora hadden, en niet meer te redden waren. Gezien de vele regen die we gehad hebben, denk ik dat dit niet slecht is. De rest van de plantjes vertonen her en der ook sporen van de ziekte, maar nog niet zo dramatisch dat ik ze weg moet halen. Van de 8 soorten, zijn er 2 die absoluut nog geen enkel spoor van de ziekte bevatten (en deze staan niet onder het afdak). Daarnaast zijn er 1 of 2 soorten die vrij goed resistent lijken (her en der wel aantastingen maar over het algemeen nog niets dramatisch), of deze het ook zullen houden als het nog door blijft regenen, is natuurlijk de vraag. Voor de tomaten die onder het afdakje staan (enkele vleestomatensoorten), geldt een beetje hetzelfde. Doordat deze goed droog staan is er nog bijna geen aantasting, heb wel her en der wat blaadjes/steeltjes weggeknipt. De vraag is of het hier bij blijft, maar dat ga ik uitvinden komende weken/maanden. Ik las hier zoveel verhalen over mensen die alles weg hebben moeten gooien dat ik dacht, kom laat ik ook eens een redelijk positief verhaal toevoegen... ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 bedankt voor je info Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Ik las hier zoveel verhalen over mensen die alles weg hebben moeten gooien dat ik dacht, kom laat ik ook eens een redelijk positief verhaal toevoegen... ik hoop dat jullie er iets aan hebben.Absoluut! Bedankt voor de link naar die website. Reken maar dat ik dat eens goed ga doorlezen en mijn tomatensoort selectie van volgend jaar (voor een deel) hierop zal gaan aanpassen! Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Van dat lijstje heb ik afgelopen winter de zaadjes besteld van 8 verschillende soorten, om te testen (o.a. van die website). Bij mij in mijn tuin en bij mijn oma (die heeft een grote tuin), staan nu bij elkaar ruim 90 tomatenplantjes. I Kun je van die rassen zelf het zaad nemen voor volgend jaar of zijn het zgn F1 zaden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Ik was net bezig met het uitpluizen van de lijst met resistente tomaten... blijkt dat ze bij Vreeken een tomaten-zaden-pakket hebben met verschillende resisente soorten. Dat gaan we maar eens proberen, volgend jaar. Mislukkende oogsten door eigen stomme schuld kan ik nog verwerken, een medogenloze 'schimmel' (of wat het dan ook alweer was ) waar amper tot niets tegen valt te doen..... Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Tnetsiser, Dank voor het delen. Wat vind je van de smaak, opbrengst en formaat van die tomaten?Van dat lijstje heb ik afgelopen winter de zaadjes besteld van 8 verschillende soorten, om te testen (o.a. van die website).Tot op heden, heb ik 2 planten gerooid, waarvan ik vrij zeker ben dat ze Phytophthora hadden, en niet meer te redden waren. Van de 8 soorten, zijn er 2 die absoluut nog geen enkel spoor van de ziekte bevatten (en deze staan niet onder het afdak). Daarnaast zijn er 1 of 2 soorten die vrij goed resistent lijken (her en der wel aantastingen maar over het algemeen nog niets dramatisch)[...]Welke 8 en welke van die soorten houden zich tot nu toe goed? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 gevonden op de site van de avvn omdat ik meende me te herinneren dat ik zaden bij vreeken had gekocht die werden verkocht als resistent......even kopie plak...ikzelf heb dus bij vreeken een vleestomaat en een kerstomaat gekocht (zaden) maar zou moeten kijken welke precies....en of het klopt wat k dacht maar mijn tomaten zijn weliswaar nog redelijk al rijpt er helemaal niets, en zeker wel symptomen van phytophtora....geen ernstige dus nog niet alles gerooid (nog 3 planten) Geheel Phytophthora-resistent zaad bestaat (nog) niet. Wel is er zaad te koop van tomatenrassen die redelijk tot goed ziektebestendig zijn. Vreeken’s Zaden uit Dordrecht (https://www.vreeken.nl/) heeft een tomaat van het Roma-type in het assortiment die een goede ziektebestendigheid moet hebben: ‘San Marzano’. Ook een tomaat met lichtgele schil ‘Garden Peach’ wordt aangeprezen als Phytophthora-ongevoelig. Als meest geschikte vleestomaat ten slotte wordt ‘Fandango’ een F1-hybride genoemd, een tomaat die geschikt is voor de volle grond en daarbij zeer resistent tegen meerdere ziektes. Kers- en dwergtomaatjes zijn over het algemeen ook redelijk bestand tegen schimmelziektes zoals Phytophthora. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 hier een lijstje met resistente rassen met daarbij een cijfer, hoe lager het cijfer hoe beter resistent: Opmerking 1 = heel goed, geen of zeer lage besmetting, kan hier en daar tijden fruit of een blad Opmerking 2 lage oogst verlies = goed, dat wil zeggen na het verwijderen van zieke vruchten of bladeren Gewaardeerd 3 = bevredigend, dat wil zeggen de plant doet niet sterft uit en opbrengst zelfs (Verwijder de besmette delen) Gewaardeerd 4 = voldoende, dat wil zeggen een gewas is mogelijk, de plant meer is beschadigd * T-613 'Resi goud' Obsttomate, prachtige, glanzende rode, ronde, ongeveer 3 cm, 2,4 m hoog, laat, gt. kruidig, zie sappige. Opmerking 1. * T 370 'celsior' langwerpige tropfenförm. Red Obsttomate, ongeveer 12 g, ruimte-bewijs, halfhoge (ongeveer 2,2 m), mild. aantekening 2-3. * T 691 'Cubaanse pink' ei-vormige, roze zalm, mild, 3-4 x 2.5 cm, 2 meter hoog, ongebruikelijk in de verf. Merk op 2-3. * T 811 'Thaise pink' pruim-vormige en zware (25 g) tomaat van mooie kleur en ovale vorm. Mild. Opmerking 3. * T 682 'God Love', ei-vormige, zalm, 4.5 x 3.5 cm. 2 m hoog, ongebruikelijke kleur. 5-6 Fruit/tr. merk op 2-3. * T 062 'De berao' ('deberao') rood, hoge circulaire/ovaal, 6 x 4 cm, tot 2.6 m, milde, ommuurde. Ketchup-T. Aantekening 2. * T 409 'Berao de geript', rood, chunky ei-vormige, ongeveer 70 g, massale opbrengst. Moeten worden droog. Tot 3 m merk op 2 +. * 912 'Rich oogst' T rood, ca. 50 g, 5 tot 8 fruit per wikkel rond. Goede opbrengst. Hoogte ongeveer 2,1 m gewaardeerd 3-4. * T 1427 'de berao yellow' gele type 'De berao'. Mooie eivormige vruchten, ommuurde. Mild. maximaal 2,5 m merk op 2-3. * T 891 'rode egg' rood, ovaal, 70-80 g, meestal 6 fruit per omslag, als ongeveer 2,4 m 'De berao' is. Ketchup type. Merk op 2-3. * T 617 'Australische rozen' ronde, ca. 2, 5-3 cm, 6-9 fruit/tr. Herrlich donkere lachsrosa. Sappig, zoet. Tot 3 m merk op 2-3. * 1386 '' Paprikaförmige' ' T rood roze, lichtjes geribde vlees tomaat. Heel leuk. Sappige. Maximaal 7 cm middelhoge,-2 m. Opmerking 3. * T 692 'Matt's wild cherry' Weinig over wilde tomaat. 1, 5-2 cm,-3 m. kruidig, sappige. Rood. Sterke tak. Opmerking 1-2. * T 627 'humboldtii' Großfrüchtigere wilde tomaat (-3 cm) met rd, zalm-rood, sappig, kruidig, platzf. Fruit. Opmerking 1. * Niet 'T 709 vlees tomaat, aardappel-gebladerde Tiefgefurchte' Huge fruit tot 800 g. 3 meter hoog! Massa opbrengst. Aantekening 2. * T 398 'resista' Rood, 3 ronde, 5-4 cm. 6-9 fruit/druiven. 2.4 m. Saftig. Gezonde, krachtige groei. Gt. opbrengst. Opmerking 3. * T 618 'resi' donker roze zalm, uiterst krachtige groei tot 3 m, 4-8 fruit/druiven. Lage opbrengst. Opmerking 1-2. * T 1016 'Canaan' Gezonde groeiende wilde soorten met rode, ronde vruchten van ongeveer 6 g. hoge groei. Opmerking 1-2. * T 1418 'rood marmer' kleine rode wilde tomaat, 7-8 SFR/omslag, tot 3 m, kruidig zoet, laat. Lage opbrengst. Opmerking 1 +. * Normale-grootte T 1416 ' Cerise rood, rood, s.th... ovaal, 3 cm, 12-14 g, 2.4 m. 6-7 fruit/wrap. Goede opbrengst. Aantekening 2. * T 1385 'Cerise rood, grote vruchten' rood, ongeveer 35 gram, 4 cm. 8-14 fruit/omslag. 2.4 m. bulkcarrier. Opmerking 1-2. * T 1012 'Cerise gele' geel, sappig, zoet, 11-19 g, 8 tot en met 14 fruit/omslag. 2.5 m. goed en lager inkomen. Gewaardeerd 2 +. * T 1387 'quadro' rood, ovaal, ongeveer 6 x 4.5 cm, 60 g. ketchup tomaat. Weinig zuur. Naar opslag. 2 m. aantekening 2. * s 022a 'Golden BES' gele wilde tomaat, 6 g, 7-12 vruchten. Smakelijke, vroege!, tot 3 m. Voor Trelly. Gewaardeerd 1-. * T 040 'Brede Ripple gele bessen' kleine gele Wildform, 6 g, ronde, tot 3 m, sappige. 12 Fruit/omslag. Opmerking 1. * 031 'Oranje wilde tomaat' S rotorange, hoge ronde., omhoog tot 4 cm, maximaal 25 fruit/omslag tot 3 meter hoog! Mild. merk op 2-3. * T 224 'Gele Pear' birnförmige geel Obsttomate, ongeveer 12 g, sterkere groei tot 2,5 m, milde zoet. Aantekening 3-4. * 130 T 'hybride-2 Krajcik' rode omhoog tot 130 g, ronde gevormde tip. weelderige druiven. Bulkcarrier! Opmerking 3. * T 164 "licht" hochwachsend (2-2, 3 m), geel, ei-vormige, 60-80 g, bitunicate, mild. Heel leuk. Opmerking 3. * T 330 'Gele Plum' gele, vat Obsttomate, 16-17 g, hochwachsend, mild en zoet. Mooi. Merk op 2-3. * T 1148 'Chadwicks Cherry' rood, zoet en sappig cherry tomaat, 20-25 g, 35 mm. 6-10 fruit/omslag. -3 m merk op 2-3. * T 660 'Hek rij Cherry' rood, 4 cm, 25-35 g. 8-12 fruit/wraps, zeer hoge opbrengst, 2.7 m! Opmerking 3. * T 250 'ribesoides' ronde rood wild, winstgevend, 2.3 cm, 2.1 m, 10-12 fruit/omslag, sappig, kruidig. Aantekening 2. * T 1145 'Bianca Cherry' bleke gele wilde soorten, ongeveer, zoet, 1.8 cm, 7-8 fruit/omslag, 2,4 m, zacht pikant. Opmerking 1-2. * T 083 'fablonelystnyi' plaat geel Obsttomate, 6-10 fruit/omslag, 18-20 g, maximaal 2,5 m, sappige. Aantekening 3-4. * T 1126 'Mexico midget' kleine rode Wildform, 1,5 cm, 6-8 fruit/omslag, 1,8 m. Opmerking 2.ronde, kruidig, * T 726 'Z 21' nieuw! wig-vormige vruchten hängendes langwerpige over 8-10 x 5 cm, 2,5 m hoog, rood, gebladerte. Opmerking 3. * S 027 'Roze wilde tomaat' de rode, ronde, roze wilde tomaat enz. 'Rood marmer'. Tot 3 m Opmerking 1-2. * T-271 'santa cruz kada', hoge ronde, ruimte-proof ketchup tomaat, ongeveer 70 g, tot 2,5 m 5-6 fruit/druiven. Aantekening 2. Niet geweldig vertaald door google translate natuurlijk, hier de originele pagina:http://jo.tomatenundanderes.at/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=32 Verder mij ook vaak geadviseerd is de tolstoi F1, daarnaast ook een plant die uberhaupt goed tegen slechte/koude weersomstandigheden kan. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tnetsiser Posted August 19, 2011 Author Share Posted August 19, 2011 Kun je van die rassen zelf het zaad nemen voor volgend jaar of zijn het zgn F1 zaden?Jep, die lijst bevat geen “F1” hybrides voor zover ik gezien heb. Tnetsiser, Dank voor het delen. Wat vind je van de smaak, opbrengst en formaat van die tomaten?Van dat lijstje heb ik afgelopen winter de zaadjes besteld van 8 verschillende soorten, om te testen (o.a. van die website).Tot op heden, heb ik 2 planten gerooid, waarvan ik vrij zeker ben dat ze Phytophthora hadden, en niet meer te redden waren. Van de 8 soorten, zijn er 2 die absoluut nog geen enkel spoor van de ziekte bevatten (en deze staan niet onder het afdak). Daarnaast zijn er 1 of 2 soorten die vrij goed resistent lijken (her en der wel aantastingen maar over het algemeen nog niets dramatisch)[...]Welke 8 en welke van die soorten houden zich tot nu toe goed? De soorten die ik heb, van klein naar groot (zie lijst op die Oostenrijkse website, die is hier door Koert vertaald maar dan kloppen de namen helaas dus niet meer): Rote Murmel: Klein tomaatje maar de beste smaak van alle tomaten die ik heb staan! Is een van de meest resistente soorten. Ik heb er 4 staan op een plek waar continu wind en regen op valt (en extra regen doordat een ze net buiten een afdak vallen!), en deze beginnen pas nu de onderste bladeren te verliezen aan phytophthora. De rest staat op wat betere plekken (wel zonder afdak), en verliezen slechts her en der nu pas een blad. Een soort die ik zeker volgende jaren nog ga groeien! Bianca cherry: Klein geel tomaatje, beetje zoetzuur en fris, maar niet echt diepgaand (ik vind rote murmel veel beter!). Gevoeligheid voor phytophthora is gering te noemen. Ik heb er 5 op een vrij slechte plek staan met veel wind en regen, en die hebben het nu toch wel wat moeilijk. Verliezen al redelijk blad, heb er 1 moeten rooien, misschien binnenkort een 2e. Maar nog altijd wel opbrengst, de tomaatjes zijn niet aangetast. De rest staat op betere plekken (wel zonder afdak), en doen het vrij goed, her en der wat blaadjes weghalen is tot nu toe alles. Resi gold: Tomaatje met een milde enigszins romige zurige smaak. Best ok maar hier vonden we hem niet echt bijzonder. Resistentie is vrij goed te noemen, her en der een blad aan de onderkant weggehaald, meer niet (staat niet onder afdak). Humboldtii: Smaakt als goede winkeltomaat. Dus best goed maar niet speciaal (wat je soms wel hebt of verwacht van je eigen geteelde tomaten). De resistentie is vrij aardig, maar niet zo goed als van murmel en bianca cherry. Op een slechte natte plek, zitten er nu bruine vlekken op de stengels, naar ik aanneem is dat phytophthora. De tomaatjes gaan echter niet verloren. Op een wat betere plek (maar niet onder afdak), doen ze het eigenlijk best goed. Her en der wat blad weggeknipt. Chadwicks cherry: Plant met zeer hoge opbrengst (maakt veel trossen), tomaten zijn ook aan de dikke kant voor een cherry. Hier heb ik er een stuk of 10 van onder een afdak staan, die zijn bijna niet aangetast, alleen van onder door wat spatwater, heb ik een aantal blaadjes weggehaald. Een 4-tal staan er ook zonder afdak op een slechte plek, en die zijn nu toch best wel aangetast, enkele bruine stroken op de stengels, en veel blad weggeknipt tot halverwege. Tomaten zijn echter nog altijd wel te oogsten, dus dat is dan weer niet zo slecht. De smaak vinden we echter niet zo mega, wel “tomatig”, maar dan de meligere vorm ervan. Lijkt goed voor in soepen en sauzen. Lampschen: Geeft eigrote gele tomaten, waarvan we de smaak echter de minste vinden van de 8 geplante soorten. Beetje melig en semi onrijp door elkaar (misschien moeten ze nog wat dieper oranje worden?). Kan je wel in de soep mikken… maar deze gaan we niet herplanten volgend jaar. De opbrengst is wel goed. Resistentie tegen phytophthora: die onder het afdak hebben nog bijna geen spoor van de ziekte. Die zonder een afdak hebben het heel wat moeilijker, op een redelijk goeie plek staan ze nog heel goed, met ongeveer ¼ van het blad vanonder weggeknipt. Die op de beruchte slechte plek vertonen veel bruine plekken op de stengels, hebben het blad tot halverwege verloren, en verliezen ook reeds her en der wat vruchten. De meeste tomaten zijn echter nog wel te oogsten. Tarasenko: middelgrote vleestomaat, de smaak is goed, vooral het sappige gedeelte. Ze moeten echter nog roder worden, want dit is een beetje een laatbloeier, zo gezegd. Ik heb er 7 onder een afdak staan, eentje heb ik moeten weghalen omdat de stengel van onder weggerot was. Vermoedelijk door het lek wat er daar in het dak zit … De rest heeft weinig last nog van phytophthora, ik heb her en der van onder voor de zekerheid wat blad weggeknipt. Deze wil ik zeker volgend jaar weer groeien. Aardappelbladvormige diepgevorkte vleestomaat (wie verzint er nu zo’n naam, op de Oostenrijkse site is het nummer T 130): Ondanks de wazige naam, voor mij de absolute winnaar van de soorten die ik nu heb. Opbrengst is enorm: aan elke plant komen verschillende tomaten met gewicht tussen de 200 (en die zijn echt klein) tot 600 gram. De smaak is mild met een romige zachte tomatensmaak, ze zijn iets melig en zeer vlezig, een beetje “aards”. Zeer goed voor in de soep maar ook zo goed te eten (alleen Rote murmel en de hieronder volgende tomaat vonden we tot nu toe beter). Ik heb er 7 onder het afdak staan, deze hebben her en der wel al wat blad verloren aan de ziekte, maar erg gering. Wel hebben ze een andere milde ziekte die de bladranden doet bruinen (vooral van het onderste loof), maar dat gaat zo langzaam dat het de opbrengst en groei niet echt in gevaar brengt (is ook al enkele weken zo). De tomaten zelf tast het niet aan. Ik denk niet dat je deze soort makkelijk zonder afdak kan kweken trouwens, dus dat is wel een voorwaarde, tenzij je een mega goeie zomer hebt (maar het valt te testen natuurlijk). Een absolute aanrader die we zeker in volgende jaren ook willen telen! Dan heb ik nog 1 soort die per ongeluk tussen de Lampschens zat. Deze lijkt op Lampschen, maar geeft rode vruchten, die 10x beter smaken als de Lampschens. Hoe dit kan is mij een raadsel. Ik ga het zaad in ieder geval winnen en het spul volgend jaar verder uitgroeien (heb er nu dus maar 1 van). De smaak begint fris zuur, met een goeie zoetheid, daarna een zachte typische tomatensmaak. Alleen Rote murmel smaakt voor ons nog ietsje beter. Conclusie: welke ga ik zeker volgend jaar groeien: Rote murmel, Tarasenko, Aardappelbladvormige en de per ongeluk gevonden rode Lampschen. Welke zeker niet: de normale Lampschen. De rest, misschien (vast wel een aantal), ligt er aan hoeveel plek ik heb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Wauw! Dit verhaal ga ik straks even rustig doorlezen. Heel erg bedankt voor je mening en ervaringen! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Das toeval! Zie net pas dat jij die lijst/site al had geplaatst Tnetsiser! Tof dat jij al jouw persoonlijke ervaringen nu ook vermeld hebt! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Bedankt resistenT, klinkt goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 op plantaardig.com staan ook suggesties voor resistente types EN op de site van vreeken (zaden van thompson en morgan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts