Jump to content

Echinacea; welke delen oogsten voor thee?

Dennis29

Recommended Posts

• 5 months later...

Blijkbaar is dit een vraag die de medische wetenschap ook heeft gebezigd. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30222488/

Het volledige artikel kost iets meer dan 50 dollar. Ik zal je je geld en tijd besparen, want ik heb alle 7 pagina's doorgenomen.

(Geen dank hoor, als je erop staat kun je wat bijzondere echinacea zaden met me delen haha)

Kort samengevat:

De immuunbevorderende bestanddelen zitten in alle plantdelen (zaden, blad, bloem, stengel, wortel). Alleen 3 vd 9 soorten worden medicinaal gebruikt (E. purpurea;
Echinacea pallida; en Echinacea angustifolia). In het onderzoek hebben ze gefocust op e.purpurea. De beste oogsttijd is wanneer de plant vol in bloei staat (dan meeste bestanddelen). Bij voorkeur drogen tussen 30 en 50 graden C.

Het is niet 1 dezelfde stof, maar meerdere stofjes, die in verschillende plantdelen in verschillende verhoudingen voorkomen (in blad meer caftaric acid, in bloemen meeste chicoric acid).

Het blad bevat veruit het meeste vermeend goede stofjes, de bloemen iets minder (wel meer divers), de wortels twee keer zo weinig. Mogelijk dat in de winter er meer stofjes in de wortels zitten, maar dat is nu niet onderzocht.

Overigens lossen de (meeste) stofjes (gelukkig) beter op in water alleen dan in alcohol alleen.

Na het lezen van bovenstaand artikel zou ik zeggen: blad én bloem in de zomer oogsten en drogen.

Wel is goed om te noemen dat van deze verschillende stofjes wordt aangenomen dat ze allemaal heilzaam zijn, de precieze werking of aandeel in de werking is niet bekend. In medicinale middelen wordt vaak de hoeveelheid chicoric acid gebruikt als marker voor mate van middelactiviteit/sterkte. (De vraag is of dat terecht is.) Hoedanook zou ik daarom thee zetten van blad EN bloem, en niet alleen van blad.

Sommige van bovenstaande vragen zou ik misschien beter kunnen beantwoorden als ik meer studies induik, maar gezien het tijdgebrek neem ik hier voorlopig genoegen mee.

• Like 3

Op 12-10-2021 om 12:29, appelvrouw zei:

Ik droog de bloemen en het blad in de zomer als ze op het mooist zijn en de wortel later in het jaar als de plant verdord is

Dit is dus waarschijnlijk heel adequaat. Appelvrouw, is dit pure intuitie geweest? 

En neem je dan de hele bloemhoofden?

Edited by EdelSpint