Dennis29 Geplaatst: 20 augustus 2011 Share Geplaatst: 20 augustus 2011 De Echinacea bloeit nu prachtig maar ik wil er ook thee van zetten. Alleen is het me niet duidelijk welk deel ik van de plant daarvoor moet gebruiken. Op google kon ik alleen vinden:- De wortel en wortelstok bij Echinacea angustifilia. De wortels worden geoogst in de late herfst.- De gehele plant bij de Echinacea purpurea . De oogst van de bovengrondse delen vindt plaats tijdens de bloeiperiode. Met bovengrondse delen, bedoelen ze daarmee dat ik de stengels met bladeren en bloem moet drogen en vermalen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 20 augustus 2011 Share Geplaatst: 20 augustus 2011 Ik vond op inet het volgende: Hoe kan je zelf tintuur maken van Echinacea?Overgiet 50 gram fijngesneden (wortel), blad, stengel en bloem met ¼ liter graanjenever van 38 tot 40 graden. Laat twee weken trekken. Zeef het kruid eruit en bewaar de tinctuur in donkere flesjes. Als je de tinctuur aanvult met water kan je er ook mee gorgelen.Gebruik de rode zonnehoed liefst preventief. Daarvoor zijn drie keer per dag 20 druppels voldoende. Hebben de vijandelijke ziekteverwekkers onvoorzien toegeslagen neem dan onmiddellijk 50 druppels tinctuur. Nadien neem je ieder uur 10 druppels. Doe dat zo nodig, drie dagen lang, tot de symptomen verbeterd zijn. Verminder dan de dosis en neem drie keer per dag 20 druppels tot de infectie overwonnen is. Er zijn geen nevenverschijnselen bekend maar als je echt overdrijft zou het kunnen dat je misselijk en duizelig wordt. Overdrijven is nooit goed en dan nog even iets. Als het om een ernstige kwaal gaat vergeet dan je huisarts niet te verwittigen. Ik neem aan dat je dan voor thee dezelfde bestanddelen kunt gebruiken; ik zou persoonlijk alleen de bloem nemen voor thee Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 20 augustus 2011 Auteur Share Geplaatst: 20 augustus 2011 Ok, dank! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 20 augustus 2011 Share Geplaatst: 20 augustus 2011 Ik las dat verhaal ook ergens, en besloot dan maar ziek te worden... die paar keer dat ik me wat snotterig voel...preventief 20 druppels echinacea-graanjenever, 3 maal per dag? Poeh Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 20 augustus 2011 Auteur Share Geplaatst: 20 augustus 2011 Ja daarom ga ik het drogen voor thee, hoef je niet aan de graanjenever Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 20 augustus 2011 Share Geplaatst: 20 augustus 2011 Met bovengrondse delen, bedoelen ze daarmee dat ik de stengels met bladeren en bloem moet drogen en vermalen?Preparing Echinacea TeaThe roots, leaves, stems, and flowers of the echinacea plant are used to make tea. Pour 1 cup of boiling water over one of the following, cover, steep for 5 minutes, and strain: 1/4 cup of fresh plant material2 teaspoons of dried plant material. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 20 augustus 2011 Auteur Share Geplaatst: 20 augustus 2011 Dankje! Morgen maar eens wat Echinacea verzamelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
helena Geplaatst: 22 september 2012 Share Geplaatst: 22 september 2012 Kwam dit filmpje tegen, dit weekend de tinctuur maar eens maken van de wortels Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansi Geplaatst: 22 september 2012 Share Geplaatst: 22 september 2012 ....Lijkt me best lekker....!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Connie Geplaatst: 22 september 2012 Share Geplaatst: 22 september 2012 Ik heb er ff het boek van James Wong op na geslagen en hier staat in:oogst wortels en wortelstokken in het najaar.Droog de wortels en wortelstokken en gebruik ze dan in afkooksles of tincturen.Hij spreekt dus alleen over de wortel en de wortelstokken Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben..... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nancy Geplaatst: 11 april 2013 Share Geplaatst: 11 april 2013 Ik gebruik hier alles vd plant, wortels, stengels en bloemen en maak er de tinctuur van.Vroeger kocht ik het van het eigen merk van het Kruidvat, die is er toen uitgegaan en voor de dure merken vragen ze de hoofdprijs dus dan ben ik zelf aan de slag gegaan Werkt goed! Quote Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 11 april 2013 Share Geplaatst: 11 april 2013 Nancy, ik heb hier nog zaad liggen. Als ik dit nu direct ga zaaien, heb ik dan dit jaar nog plezier van tinctuur maken, of is het een twee-jarig proces?? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 11 april 2013 Share Geplaatst: 11 april 2013 Ik heb ze vorig jaar gezaaid,maar die waren nog niet zo groot geworden,ik hoop dat ze dit jaar wat groter worden.Ik heb trouwens wel weer meer bijgezaaid nu,vond die 10 wel weinig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nancy Geplaatst: 12 april 2013 Share Geplaatst: 12 april 2013 Ik weet niet welke Echinacea je gezaaid hebt, de purpurea of de angustifolia, maar als ze klein en nog niet bloeien maakt niet veel uit, maar dan wel rond de bloeitijd de bladeren, stengels en wortels nemen, dat is zo rond aug, dan zit je zeker goed.Als je niet alle wortels en de rest vd plant neemt dan zet je die terug en dan loopt ie wel weer uit zodat je volgend jaar wel bloeiende planten hebt en als je wilt kan ik je ook tinctuur opsturen, kleine moeite hoor, hoef ik verder niks voor te hebben. Quote Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 12 april 2013 Share Geplaatst: 12 april 2013 Dat is lief van je, maar ik ga de tinctuur wel zelf maken. Het is de paarse hoed, en ik moet nog zaaien. Het is nog zaad uit de zadendoos van vorig jaar. Ik zie wel hoe groot de oogst gaat worden in augustus... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 12 april 2013 Share Geplaatst: 12 april 2013 Ik heb de purpera,en ze komen alweer boven zag ik,dan dus de rest er dit jaar bij,kan ik volgend jaar ook oogsten.Ik heb trouwens dit jaar een tinctuur gemaakt van verschillende (weerstands) kruiden,is me ook prima bevallen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2015 Share Geplaatst: 14 augustus 2015 Kwam dit filmpje tegen, dit weekend de tinctuur maar eens maken van de wortels Is er iemand die deze ijslolly`s ooit gemaakt heeft?Edit: is er iemand die het verschil met foto`s uit kan leggen tussen de echinacea angustifolia en de purpurea? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 14 augustus 2015 Share Geplaatst: 14 augustus 2015 Nou,ik heb ff voor je gekeken op het www. Volgens mij zijn het twee namen voor één en dezelfde plant. Gewoon de rode zonnehoed dus. Ik heb de ijsjes niet gemaakt,wel al de tinctuur.Ik heb alles gebruikt,bloem/blad/stengel/wortel.Alles 6 weken laten macereren,en daarna gefilterd.Afgelopen winter gebruikt,bij keelpijn,en griepverschijnselen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2015 Share Geplaatst: 14 augustus 2015 Dank je wel Indy! Weet je ook nog in welke tijd je dat gemaakt hebt? (Waren de bloemen net open, of, zoals nu al bijna uitgebloeid?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 14 augustus 2015 Share Geplaatst: 14 augustus 2015 Ik heb de volledig geopende bloemen genomen,en blad,stengel en wortel. Dat was in juli vorig jaar,kan dat nakijken,want het staat nog wel ergens op mn FB pagina.Wel heb ik een paar laten staan voor het zaad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 15 augustus 2015 Share Geplaatst: 15 augustus 2015 OK. dank je wel. Mijn bloemen zijn op hun retour..heb jij enig idee om het zin heeft om nog bloemen te nemen? Of zou ik het beter zonder bloem doen omdat daar misschien veel minder werkzame stoffen in zitten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 15 augustus 2015 Share Geplaatst: 15 augustus 2015 Voor de thee,zou ik de (mooiste) bloemen nu wel nog pakken,voor de tinctuur,zou ik blad/stengel en wortel nemen nu.Bij mij staan ze nog steeds mooi,en roze,maar wij wonen natuurlijk veel noordelijker,en hier bloeit alles veel later. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 15 augustus 2015 Share Geplaatst: 15 augustus 2015 Dank. Als het niet meer regent ga ik eens kijken. Ik heb wel het idee dat de bloemen al te ver zijn..het zijn al van die echte hoedjes zal ik maar zeggen.Edit: nog 7 bloemen geoogst. Ik heb de blaadjes, bloemblaadjes, takjes, blad en hoofdje uit elkaar gehaald op mijn truiendroogrek gelegd..Indy: stop jij ze ook gewoon in je gemengde dagelijkse kruidenthee? Waar ook Jiagolan en munt e.d. ingaan? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 15 augustus 2015 Share Geplaatst: 15 augustus 2015 Ja hoor, echinacea nemen wij meestal in de wintermaanden, rond november beginnen we er mee,tot de eerste lentestraaltjes,meestal maart. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dees Geplaatst: 12 oktober 2021 Share Geplaatst: 12 oktober 2021 Even een vraag. kan je ook de plant gebruiken (blad stengel, wortel) om daar gelijk thee van te trekken? nu zijn de bloemen zga uitgebloeid. Wat kan je het beste gebruiken en of drogen voor later gebruik? groeten van Desiree Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.