Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vragen over actinidia kolomikta


fre3ke

Aanbevolen berichten

Act. Kolomikta is een kalme groeier als je de 1 a 2 meter per jaar afzet tegen Act. Arguta (2 tot 3) en de groene kiwi (4+).  Ik heb de eerste paar bessen vandaag opgeraapt overigens.   

 

De meeste vrouwtjes verkleuren ook wat, maar veel en veel minder dan het mannetje.  Het best verkrijgbare mannetje, de Poolse "Adam" is overigens vooral geselecteerd op zijn lange bloei en goede fertiliteit en wat minder op de sierwaarde.  Dit in tegenstelling tot de exemplaren die als "sierkiwi" verkocht werden in het verleden.  Ik ben het met Anna eens dat verkleuring elk jaar wat kan verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb te weinig latten, dus pas volgende week is hij klaar, maar dit is de pergola in gevorderde staat in de avondzon. Het gevoel dat je onder een pergola hebt, vind ik heerlijk. Het is een soort tuinkamer.

 

De beplanting weet ik ook. Langs de schutting zet ik toch de actinidia kolomikta, want daar is niet extreem veel zon. In het open stuk, op het zuiden, komen toch druiven. Twee of drie stuks. Ik moet even kijken hoe ik die ga leiden, ik wil het dak helemaal overdekt hebben en dan de trossen erdoorheen. En de voorste paal een klimbloem, zoals clematis. 

 

Rechts tussen de palen is ruimte voor een leiboompje. Tegen inkijk van de buren, want die hebben een hoge tuin achter de steenmuur.

Het gras dek ik af met worteldoek en veel houtsnippers. En er komen misschien een paar lage sier-schaduwplanten onder de pergola. Of ik kweek er paddestoelen!😁 Wat een mogelijkheden biedt een pergola. En de vogels zijn ook blij met deze mooie uitkijktoren. 

PHOTO_20200628_201405.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Ik kom er net achter dat de 'ananasnaya', die ik ooit bij arborealis kocht als zijnde een kolomikta, waarschijnlijk een actinidia arguta is. Nu snap ik waarom het blad zo anders (lelijk) is. Die moet dan weg. Ik heb erg lopen puzzelen om alles een plek te geven, dus ik baal wel. Nu moet ik veel uitgraven en weer verschuiven. Vinden de planten ook niet fijn 

 

Om het dak te bedekken heb ik twee Kyoho druivelaars geplant. Dat zijn tafeldruiven, die in China veel worden aangeplant. Het zijn heel grote 'slipskin' druiven. Ik ben zeer benieuwd naar de smaak. Ik zag een filmpje van een Japanse plantage, waar het enorme boomstammen waren geworden. Ze staan daarom een stukje van de paal weg.

 

Bij de voorste paal staat voor de sier, en misschien sap, een druif Purpurea. De avondzon schijnt daar, en dan komt het rode blad prachtig uit.

 

In de opening rechts staat nu een lei-abrikoos.  

 

Ik heb wel geleerd om Douglas hout niet meer met lijnolie te behandelen want het slaat nu zwart uit met de regen. Als je het hout eerst gebrand hebt, gebeurt dat niet. Maar ik heb geen zin om de pergola in brand te steken 😁

 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen.  Het blad zegt veel.   De enige "echte" Ananasnaya" is een kolomikta (en heb ik zelf al 5 jaar in bezit, inclusief vruchten). Echter er bestaan ook Actinidia Arguta "Ananasnaya".............  en laat ik die volgende week nu toevallig per post in huis krijgen.  Zie de uitleg van Marcel Joosten van Fruitlent op zijn website.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb dat verhaal van Fruitlent gisteren gelezen. Het komt juist doordat ik overal de arguta 'Ananasnaya' aangeboden zag, dat ik online onderzoek begon te doen. Ik dacht eerst dat al die kwekers zich vergisten 😬 

Ik heb Arborealis een bericht gestuurd, even kijken of ze iets willen doen, het was toch 10 euro. 

Hij bevriest ieder voorjaar, dus een mannetje erbij zetten, en alleen voor de productie houden is ook geen oplossing. Ik denk dat hij op de vraag en aanbod pagina eindigt. Jammer dat je al besteld hebt!

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Fre3ke.  Deze "Anna" Arguta heb ik bewust besteld, dus maak je geen zorgen! Stekken van kiwibessen is wel een dingetje, anders zou je een stukje van mijn  Ananasnaya Kolomikta mogen hebben.  Naast Adam staat er ook nog Sentyabraskaya.  Tot een paar jaar terug had ik daarnaast 7 rassen in potten, maar die zijn in de loop der jaren door verwaarlozing om het leven gekomen.  Jammer want een deel is afkomstig uit proeftuin in Litouwen en eentje heb ik persoonlijk opgehaald bij Dhr .De Kezel in Belgie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde dat je de mijne had kunnen krijgen!

Ik heb ook Adam en Sentyabraskaya staan, van Wedrowski. Momenteel zie ik nergens in Nederland nog aanbod, het lijkt alsof de kolomikta een zeldzaamheid wordt, dus extra jammer van die soorten van jou die gestorven zijn. Wedrowski heeft nog een tweehuizig soort, Dr. Smy-huppeldepup. Misschien dat ik die  bestel. Of ik laat de extra ruimte voor de druiven.

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...