Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

graag zou ik jullie advies willen hebben over mijn groene Courgetteplant. naast 2 gezonde planten heb ik hier een plant staan waarvan de kern geel gekleurd is. de plant heeft al vanaf het begin af en toe een geel blad maar de vruchtjes worden ook geel.

Ik heb er een paar verwijderd maar zoals je kunt zien lijkt de volgende ook geel te worden.

wat is er aan de hand?

1593014014266429394593.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Die gele kern herken ik niet, maar mijn gele courgette plant heeft ook gele bladeren en uiteraard gele vruchtjes. kan het niet zijn dat het een gele courgette plant is? (Lost het probleem met de hele kern niet op helaas, ik zal morgen eens kijken of dat bij ons ook zichtbaar is, al kan ik het me van vorig jaar niet herinneren.

aangepast door Vastone
  • Like 1
Geplaatst:

@Ruuhuud, niet lachen maar met-de-zaklamp ben ik  daarnet gaan kijken bij mijn géle gourgettes.

Ze zijn allemaal groen en blijven ook verder in de hoofdstam groen.

Jij hebt een groene gourgette zeg je terwijl alle actie van de plant naar de gele versie wijst.

Dan nog blijft het gele punt van je kern.

Ik denk dat er een kruisbestuiving geweest is van je zaad en geel nu dominant is.

Geplaatst:
11 uren geleden, Ruhuud zei:

@Grork hahahah dankje voor je nachtelijke onderzoek :-). Kruisbestuiving kan natuurlijk gebeuren. kan dit nadelig zijn voor smaak of uberhaupt de eetbaarheid?

Gewoon klaarmaken en van smullen! 

Beide kleuren smaken even goed zolang ze maar met liefde klaargemaakt worden ;-)

Geplaatst:

vind de gele hier wat lekkerder, meer smaak, kan prima als carpaccio

mi: klaarmaken met liefde is altijd goed, met allerlei kruiden nog beter want ik vind de groene een beetje laf

• 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Ik haak even aan bij de groengele courgette van Ruhuud. Eén van mijn planten produceert veel mooie en lekkere gele courgettes, maar hij heeft nu één vlekkerig exemplaar voortgebracht. Het ding is ook gek bobbelig. Iemand enig idee hoe wat waarom? 

20200719_174055.jpg

Edit: bij nadere inspectie blijkt de hele plant ziek. Bladeren worden geel, alle vruchten gevlekt. Rooien?

20200719_190901.jpg

20200719_190926.jpg

aangepast door Arja
Geplaatst:

Plant ziet er niet meer appetijtelijk uit nee, daar is iets mee.

Zo'n groen/gele gourgette... tja, daar zou ik echt kruisbestuiving bij denken.

Maar nu de foto met de geel gekrulde bladeren...de plant geeft iets aan, maar wat?

Je kan nog mest geven om te proberen of hij bijtrekt?

Heb je nog meer planten ervan staan en weinig tijd dan zou ik 'm wippen.  Zo de composthoop op. Toch wel ja.

Geplaatst:

Enkele reis kliko. De andere planten doen het goed en staan niet in de buurt, dus ik heb niet zoveel zorgen over verspreiding van mogelijk virus.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De drie overgebleven courgetteplanten doen het prima en produceren precies genoeg voor ons tweeën en af en toe een weggevertje. 

Los daarvan, de kleur blijft mysterieuze dingen doen. Kijk nou. Groen randje, valt eigenlijk helemaal niet op, maar omdat we het over kleurverandering hadden...

20200730_162929.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...