Essie28 Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 ik heb aardig wat tomaten uit mijn tuin die tegelijk rijp zijn. Nou had ik volgens mij gelezen dat je die ook in de ontsappan kan doen. Kan ik de tomatensap dan ook lang goed houden in de flessen? Zodat ik die voor bv soep kan gebruiken? Wat doe ik met het overgebleven tomatenspul? Kan ik die gewoon pureren en kokend in potten doen om te bewaren voor door de pasta? Ik heb geen weckpan nml. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Ja, en Ja. Het moet goed heet in goed uitgekookte flessen en potten. Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 25, 2011 Author Share Posted August 25, 2011 Oke thanks weer voor je hulp!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 27, 2011 Author Share Posted August 27, 2011 Nou het is gelukt hoor. Wat een dankbare vrucht. Ik heb er zoveel sap uit gekregen. Geweldig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludo Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 't Jonge, ik snap jullie niet hoor. Tomaten in de ontsappan, waardoor er water BIJKOMT ! Hier gaat een volle bak tomaten in een kookpot van 7 liter, even laten opkoken, pureren met de handmixer en door een "passe-vite", ik weet niet hoe je het noemt in het Nederlands. Laten afkoelen, in potjes en de diepvries in. Gemakkelijk en vlug. Het kan zijn dat als je het gezeefde sap terug opkookt en in bokalen doet, het ook goedblijft, maar dat is een risiko... Aan afval heb je zo amper 3 tassen kleine velletjes en pitten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Er komt geen water bij het sap en zo haal je 2 dingen uit de tomaten, eerst het sap en de prut die overblijft doe je door de draaizeef zodat je (pasta)saus hebt. Dat bespaard weer wat inkoken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludo Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Zo'n ontsappan is toch zo'n ketel in drie delen niet ? Onderin water, erboven de pan waar het sap inloopt en daarboven het fruit/tomaten. Meet je gewicht dan eens van de tomaten die je erin gooit en het resultaat dat eruit komt. Ik heb het gedaan met fruit en kwam tot de vaststelling dat 1/4 van 2,4 kilo sap bijgekomen water (uit de stoom) was ....Zie ook "recepten/ontsappen in de microgolfoven" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Wanneer je hele tomaten lang genoeg kookt, nog even door de blender haalt, heb je weinig werk en een mooi gladde, dikke saus/sap zonder "afval". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Ik begrijp de aversie tegen 'velletjes' niet zo goed, maar soit ieder zijn smaak. Wie geen vellen in zijn tomatensoep/saus wil kan de tomaten voor het verwerken natuurlijk ook gewoon even ontvellen. Kruis maken in de tomaat zijn kont en dan een seconde of 20 in het kokende water gooien. De vellen springer er bijna vanzelf af. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Ontvellen? Gewoon alles door de blender, dan merk je er niets meer van Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Ontvellen? Gewoon alles door de blender, dan merk je er niets meer van Ik heb een hele diepvriesla vol met tomaten (de grootste bups werd rijp tijdens mijn vakantie)Ik was van plan de hele mikmak in een pan te doen, met ui en knof te laten pruttelen en dan de staafmixer erdoor heen.Zal dat net zo goed werken als een blender? Quote Een mening is altijd vrijblijvend, soms aantrekkelijk, soms verwerpelijk, verstandig of dwaas, men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Zo'n ontsappan is toch zo'n ketel in drie delen niet ? Onderin water, erboven de pan waar het sap inloopt en daarboven het fruit/tomaten. Meet je gewicht dan eens van de tomaten die je erin gooit en het resultaat dat eruit komt. Ik heb het gedaan met fruit en kwam tot de vaststelling dat 1/4 van 2,4 kilo sap bijgekomen water (uit de stoom) was ....Zie ook "recepten/ontsappen in de microgolfoven"Ja er komt wel wat stoom bij maar het is maar net wat je wilt. En in de magnetron en microgolfoven maak wordt het toch alleen maar ongezond? @BonnieWanneer je het goed pureert gaan ze wel stuk ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludo Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 In de magnetron was een test. Dat gaat, voor kleine hoeveelheden. Dat voedsel uit een magnetron ongezond is, is iets nieuw ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Ontvellen? Gewoon alles door de blender, dan merk je er niets meer van Ik heb een hele diepvriesla vol met tomaten (de grootste bups werd rijp tijdens mijn vakantie)Ik was van plan de hele mikmak in een pan te doen, met ui en knof te laten pruttelen en dan de staafmixer erdoor heen.Zal dat net zo goed werken als een blender? Ik heb geen blender, gebruik voor dit soort dingen de staafmixer. Wel zo gemakkelijk, je kunt de hele pan in één keer pureren, bij een blender moet je het per portie doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Ontvellen? Gewoon alles door de blender, dan merk je er niets meer van Ik heb geen blender, gebruik voor dit soort dingen de staafmixer. Wel zo gemakkelijk, je kunt de hele pan in één keer pureren, bij een blender moet je het per portie doen. Ik heb al mijn eigen tanden nog, dus ik maak het gewoon met stukjes, pitjes en velletjes Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts