Jump to content

Gevraagd: recepten met pepers

appelvrouw

Recommended Posts

Mijn paarse pepers beginnen af te rijpen. Sambalrecepten heb ik wel, maar het lijkt me leuk om iets te maken met de pepers waar een beetje kleur bij te zien is, iets lekkers met suiker/azijn, dus inmaak!

Iemand een idee voor mij?

Waar de mol is is er hoop!

Ik weet alleen niet of die pepers die jij bedoelt erg heet zijn want het recept is voor niet te hete pepers.

Pepper-relishe (engels recept) als groente bij aardappelen en vlees

750 gr pepers

750 gr appel

250 gr ui

350 gr suiker

beetje zout

150 gr rozijnen

1,2 liter azijn

Alles schoonmaken, schillen en snipperen

gesnipperde pepertjes voorkoken in 1 liter water met eetlepel zout (3 minuten) laten uitlekken en koud worden

azijn aan de kook brengen, suiker en 1 theelepel zout erin, 2 minuten laten doorkoken en dan de appel ui rozijnen en pepertjes erin en de pan meteen van t vuur pakken, koud laten worden en in potten doen.

Na 3 weken is het klaar om te eten en binnen 2 maanden moet je het op hebben

Ik verdeel dit in 2 potten.

Ik wil binnenkort als de pepers rijp zijn zelf atjar maken met 16 pepers in t recept. Maar er zijn er pas 4 rood aan t worden dus moet nog ff geduld hebben.

Dank Geedee voor het recept. Ik denk dat de pepers wat te heet zijn, en ik weet niet of ik aan 750 gram kom, de pepers zijn maar klein.

Het lijkt me wel een leuk recept om met een deel paprika te maken. Neem je echt 1,2 liter azijn? het lijkt me zoveel

resized_175_97fbfe933c1ab9e70a29c72491460c71.jpg

receptje van diana's mooie moestuin

ik heb kleine appelmoes potjes gebruikt, na openen maar beperkt houdbaar. Ik heb paprika's pepers sjalotten, alles gebruikt. Sommige potjes zijn wat heter dan de andere.

300 ml azijn, 50 ml water....koken.....100 gr suiker, 1 eetl. zout oplossen in kokende massa....dan peperringetjes toegevoegd, 5 min koken...met soda schoongemaakte potjes in een au bain marie pannetje gezet en gevuld met mengsel. deksel erop minuutje laten staan en dan dicht ondersteboven laten afkoelen.

Dit is een probeersel dus....ff afwachten of het wat wordt.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Dank Geedee voor het recept. Ik denk dat de pepers wat te heet zijn, en ik weet niet of ik aan 750 gram kom, de pepers zijn maar klein.

Het lijkt me wel een leuk recept om met een deel paprika te maken. Neem je echt 1,2 liter azijn? het lijkt me zoveel

Kookt klein deel al van weg (azijn), en met suiker appel en rozijnen wordt het echt zoetzuur. Heeft ook met de houdbaarheid te maken denk ik en de azijn eet je niet helemaal mee op maar die trekt gedurende het in de pot zitten meer en meer in.

Ik denk dat je de grammen pepers ook wel kunt opdelen in paprika en pepers (paprika is een heel erge niet hete peper )

Edited by Guest

Woo Dennis, daar kan ik en uurtje verdwalen...pepersoep, peperkoek, ( ) peperthee, peperwodka.... hik

Peperchocola is idd lekker! Gewoon chocola smelten, peperpoeder erdoor naar smaak(pas op met Trinidad scorpion butch T ) en dan af laten koelen.

OK dat lijkt me wel wat..en voor de diehards als toetje een chocoladedip met pepers...

Peperchocolade?? lijkt me wel apart

Maar is dat dan peperpoeder van de peperbolletjes (witte peper of seizoenenpeper) uit china of waar die ook vandaan komt, of echt poeder gemaakt van onze pepers gedroogd en gemalen??

Ik heb nog de Bhutt Jolokia staan, ik weet nog niet of ik hem ga proeven.......heel lang op nummer 1 gestaan als heetste peper ter wereld !

er zit nu maar 1 pepertje aan, de madame jeannet doet het beter... klopt het dat de pepertjes vrij klein blijven ? Of moet ik een aantal bloempjes/vruchtjes weghalen om de groeikracht naar de overige vruchten te verdelen.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

• 1 year later...

Het meeste droog en vermaal ik tot peperflakes. En ik heb een soort sambal gemaakt door pepers, azijn, een ui, suiker en zout te mengen in de keukenmachine en daarna even inkoken. Is geopend in de koelkast heel lang houdbaar aangezien azijn, suiker en zout alle drie bacteriën en schimmels tegenhoudt. Een theelepeltje door een recept is meer dan genoeg om het behoorlijk pittig te maken. Maar dat ligt er natuurlijk aan hoe heet de pepers zijn die je gebruikt. Ik heb dit jaar een stuk of 15 soorten, minder dan geplant omdat het voor pepers hier in de kop van Noord Holland echt te koud is om ze buiten te telen. En in de kas is maar beperkt ruimte Nog niet alle soorten zijn rijp, maar m'n favoriet is tot nu toe Yucatan White. Een vrij vroege peper die tientallen kleine, maar hele hete pepertjes geeft. De pepertjes hebben een lekker kruidig aroma en 1 pepertje is genoeg om een gerecht lekker pittig te maken

Ik was toevallig ook naar die Yucatan White van jou aan het kijken....wordt die uiteindelijk toch rood aan de plant?

Ik laat ook alle pepers drogen om dan te vermalen. Ik heb dit jaar een paar meer dikwandige pepers erbij en vraag me af of die mooi drogen.

Ik heb een van de Santa Fe grande( 500-700) gevuld met roomkaas....ook wel lekker als hapje bij n drankje.(vorig jaar ook gedaan met snoeppaprikaantje)