Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Op zoek naar mierikswortel


geedee

Aanbevolen berichten

Mierikswortel nooit los in de tuin planten ! Je raakt er nooit meer vanaf en het kruipt voort terwijl je er staat op te kijken. Het minste stukje dat je bij schoffelen afhakt, groeit opnieuw. Het kan goed zijn dat als ik een filterdun schijfje van de wortel snij en je er een opstuur, dat je het in de groei krijgt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mierikswortel nooit los in de tuin planten ! Je raakt er nooit meer vanaf en het kruipt voort terwijl je er staat op te kijken. Het minste stukje dat je bij schoffelen afhakt, groeit opnieuw. Het kan goed zijn dat als ik een filterdun schijfje van de wortel snij en je er een opstuur, dat je het in de groei krijgt..

Gaan die zo makkelijk? Gelijk de paardebloem?

Ik heb weleens een plant uitgetrokken hier in de tuin die er op leek maar durfde niet meteen ervan te eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mierikswortel nooit los in de tuin planten ! Je raakt er nooit meer vanaf en het kruipt voort terwijl je er staat op te kijken. Het minste stukje dat je bij schoffelen afhakt, groeit opnieuw. Het kan goed zijn dat als ik een filterdun schijfje van de wortel snij en je er een opstuur, dat je het in de groei krijgt..

Oh, misschien moet ik het dan toch maar op een verwilder stukje neerzetten inplaatsvan in een groentebed

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geedee : Zo ziet mierikswortel eruit. Ik ga het testen met drie kleine dunne stukjes in een potje te zetten en zien of ze wortel schieten. Afwachten maar.

Mierikswortel smaakt scherp, radijs en mosterdachtig. Vergis u niet met (verschillende) soorten zuring die je in het veld vindt, maar ook in de tuin. Een lastig onkruid, evenzeer met een penwortel , waarbij hij, als je hem afhakt, terug zal opschieten uit het resterend gedeelte in de grond.

resized_913_8252281603c27bf97e4d05c692f82c17.jpgresized_913_bc7c4a7f8203148492edcc70610c88c3.jpg

resized_913_10b5959ad47d9bae848442f2c235ca9b.jpgresized_913_0e1150a14a838c4ae21813a9894e2fdb.jpg

resized_913_df63094a6ecf382515a48cb7ef9e6bb7.jpgresized_913_3ea8da43c69e2294edacdc2d48e941dc.jpg

resized_913_b036a36f9cb3f86d8da5fad848d55c3f.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ludo

Ā 

Bedankt voor de zeer gedetailleerde foto's en uitleg. Het was dus inderdaad zuring die ik her en der aan zag voor mierikswortel. Zo'n plant als op jouw foto's heb ik in de buurt nog nergens gezien. Maar ga nogmaals goed zoeken. Anders houdt ik me aanbevolen voor een paar schijfjes als dat zo gaat lukken in die potjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermeerderen gebeurd voornamelijk door wortelstekken te nemen van 20 tot 35 cm lang, ter dikte van een potlood, die aan het boveneinde plat en aan het smalle eind schuin afgesneden worden. Deze stekken worden laat in de herfst gemaakt, in het oogstseizoen. Ze worden verzameld en op een koele vochtige plaats opgeslagen om in de volgende lente geplant te worden. Dan worden voren getrokken, die 7,5 tot 15 cm diep zijn en 75 cm uit elkaar liggen; de stekken worden met tussenruimten van 60 cm in deze voren geplant.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/

Mocht je eventueel nog zo'n stuk wortel in de aanbieding hebben (na geedee natuurlijk) dan hou ook ik me graag aanbevolen, vind het geweldig lekker! Ruilmateriaal of vergoeding geen probleem!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

O, dat is een uit de hand gelopen hobby...zaadjes verzamelen... heb van alles: groenten , kruiden, bloemen...dus roep maar

Ā 

(radijs, heiligen boontjes, dille, abc kruid, kruidnagelbasilicum, bieslook, crocusmia, leeuwenbekjes, nachtschone, papavers)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...