roeier Geplaatst: 1 augustus 2020 Geplaatst: 1 augustus 2020 Wat te doen met een onbevruchte pompoen? Deze pompoen groeide niet meer, werd gelig van kleur, begon zacht aan te voelen; duidelijk niet bevrucht. Dat zou alleen maar voer voor slakken worden, maar... ik heb deze er gewoon afgesneden en in de pasta verwerkt. Als een courgette dus. Geen harde schil en pitten, dus makkelijk zat. Smaakt wel iets anders als courgette, maar ik teel geen courgettes, dus dan is het zeker handig dat je een onbevruchte pompoen op zo'n manier nog kunt gebruiken. Je kunt er vast ook zat andere dingen mee doen; pompoentaart of weet ik het, maar in elk geval hoeft het niet een 100% verloren ding te zijn. 1 Quote
Arja Geplaatst: 3 augustus 2020 Geplaatst: 3 augustus 2020 Andere vraag: mijn Kale Bas deed het erg enthousiast, is nu een lange slungel met veel vruchten. Nieuwe vruchten zien er goed uit, maar sommige van de oudere vruchten worden bruin en zacht. Waar kan dat aan liggen? Hij staat eerder te droog dan te nat, en ik denk dat ik hem ook wat te eten moet geven. Quote
acpronk Geplaatst: 3 augustus 2020 Geplaatst: 3 augustus 2020 Dit is dan zeker ook een kalebas? Google translate zegt op de Chinese verpakking dat het een vleesmeloen is. Plantnet geeft als een van de suggesties fleskalebas (iets minder dan 20% hit). Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
bassie76 Geplaatst: 3 augustus 2020 Geplaatst: 3 augustus 2020 Rocket F1 begint al oranje te kleuren, al kun je dat hier nog niet goed zien. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2020 Mijn lasagna met de drie zusjes is dus totaal uitgedroogd, Ik heb er toch nog niet een laag erop van de goede dikte. Of, wat ook heel goed mogelijk is, teveel pompoenen tussen de maisplanten die ook veel water pakken. Enkele grote pompoenen geoogst en alles wat over de rand groeide afgeknipt. @Arja je hebt er teveel vruchten aan, aan je Lagenaria ( dat is het toch?) knip alle bruine weg en misschien nog een beetje meer. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 4 augustus 2020 Geplaatst: 4 augustus 2020 14 hours ago, appelvrouw said: @Arja je hebt er teveel vruchten aan, aan je Lagenaria ( dat is het toch?) knip alle bruine weg en misschien nog een beetje meer. Flespompoen, zaden van jou gekregen op mtfd. Ik ga zometeen wat vruchten weghalen en gooi er nog wat mest bij. 1 Quote
jootje Geplaatst: 4 augustus 2020 Geplaatst: 4 augustus 2020 Deze pompoen doet het in ieder geval goed! Groooot! 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2020 Ik heb de meeste pompoenen eraf gehaald, ik vertrouw er niet op dat ze goed blijven met de enorme hitte en droogte. Er is al een hele mooie verschrompeld en zo ook een best al aardig groeiende butternut. Dus de jumbo en de kleine uchi kuri’s zijn eraf, de steel nog niet compleet verhout maar de schil wel al dik en goed op kleur. Met de hoop dat er later nog wel vruchten gaan groeien als het nog wat zou gaan regenen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
moestuin.p Geplaatst: 9 augustus 2020 Geplaatst: 9 augustus 2020 (aangepast) Er is een onrijpe pompoen (uchiki kuri) per ongeluk afgeknakt, kan ik deze best laten rijpen buiten of op een donkere koelere plek(kelder)? 9 augustus 2020 aangepast door moestuin.p Quote
roeier Geplaatst: 9 augustus 2020 Geplaatst: 9 augustus 2020 Persoonlijk zou ik die gelijk toepassen, en niet meer op rijping hopen. Wat de beste plek is als je dat wel probeert weet ik niet. Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 9 augustus 2020 Wat @roeier zegt. Wil je het toch proberen dan wel,buiten, in de schaduw om een schil en steel te verkrijgen die hard genoeg is om de vrucht te bewaren. Binnen zou het kunnen gaan schimmelen, vooral de steel. Ik denk niet dat dat lukt, ligt ook aan het stadium van onrijpheid. Heb je een foto? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
moestuin.p Geplaatst: 9 augustus 2020 Geplaatst: 9 augustus 2020 Hier is een foto. De kleur is dus nog eerder aan de gele kant. Quote
redzebra Geplaatst: 9 augustus 2020 Geplaatst: 9 augustus 2020 Die was toch al aan de rijping begonnen, ik heb er soms ook zo in het najaar geplukt. Zoals @appelvrouw, buiten in schaduw op een droge plek verder laten na rijpen, als je toch rotting bemerkt meestal aan de aanzet van de steel kan je hem alsnog verwerken. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 9 augustus 2020 De linker hè..ik zou hem nog een kans geven na te drogen en goed blijven controleren Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
moestuin.p Geplaatst: 9 augustus 2020 Geplaatst: 9 augustus 2020 (aangepast) Dus ik haal hem dan uit de kelder (15°C en donker) naar buiten in de schaduw (35°C). De rijpe pompoenen mogen wel in de kelder bewaard worden veronderstel ik? 9 augustus 2020 aangepast door moestuin.p Quote
redzebra Geplaatst: 9 augustus 2020 Geplaatst: 9 augustus 2020 (aangepast) oh, dat moet je experten hier vragen, ik laat meestal mijn pompoenen buiten liggen tot voor de vorst en gaan pas dan de kelder in, hangt er een beetje vanaf of je een droge kelder hebt denk ik, ook al gaat je plant er bv aan wegens omstandigheden rijpen die pompoenen toch buiten na als ze al volgroeid zijn. Op een droge plek met hogere temperaturen lijkt me het toch iets aangenamer voor de pompoen om na te rijpen. het gros wordt hier meestal eerst gebruikt voor de sier of halloween., maar nadien geen last om ze langer te bewaren (buiten de ingekerfde voor halloween dan ) . Het is de bedoeling om de schil en de steel volledig te laten indrogen en uitharden voor langere bewaring, als hij niet volgroeid is gaat hij sowieso krimpen (kelder of buiten), indien wel volgroeid lijkt warm en droog, een voorkeur te hebben. 9 augustus 2020 aangepast door redzebra Quote
roeier Geplaatst: 9 augustus 2020 Geplaatst: 9 augustus 2020 Ik zie meer dan één pompoen op de foto, en zo op het oog te zien verschillen ze nauwelijks van elkaar. Wat opvalt is dat er nauwelijks steeltjes zijn. Snijd ze zo af dat er zoveel mogelijk van het steeltje blijft zitten. Dan nog een paar weken buiten laten laten zodat de schil harder kan worden en een wond zoals het snijvlak van het steeltje beter heelt. Normale blootstelling aan zon is geen probleem, maar met dit weer lijkt een plek waar ook schaduw komt veiliger. Dan kunnen ze wel naar binnen, als je dat liever hebt. 1 Quote
roeier Geplaatst: 10 augustus 2020 Geplaatst: 10 augustus 2020 Zo ziet het er bij sommige planten uit als je onder een enorme bal loof een kijkje neemt; hier liggen al vier pompoenen volwassen te worden, dit gaat goed: En naar aanleiding van @Ruderalis' patissons, hier mijn 'patisson': Dit is géén patisson; het zaadje komt uit een Jarrahdale, maar dit begint meer op een vliegende schotel te lijken. Het staat trouwens op een gezamenlijk deel van de volkstuin, wat voor de verkoop is. Het zou me verbazen als deze er niet snel uitvliegt, want grappig is hij wel. 1 1 Quote
Flup Geplaatst: 11 augustus 2020 Geplaatst: 11 augustus 2020 De muizen hebben de pompoenen ook al ontdekt helaas. De aangevroten pompoen laat ik maar zitten, hopelijk vult dat de muizenmaagjes voldoende. Quote
Arja Geplaatst: 14 augustus 2020 Geplaatst: 14 augustus 2020 In de afgelopen weken werden alle kleine kalebasvruchtjes snel bruin en vielen van de plant, of ik haalde ze eraf. Kale boel daar, behalve dan deze knappe kerel. Vandaag maar geoogst, ik was bang dat hij alleen maar minder mooi zou worden als ik 'm nog langer aan de plant liet hangen. Misschien komen er weer nieuwe kleintjes, de plant doet het nog goed en hij staat nu een stuk minder scheef. 🤣 3 Quote
roeier Geplaatst: 14 augustus 2020 Geplaatst: 14 augustus 2020 Ideaal om een lepel van te maken! 😉 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 14 augustus 2020 Geplaatst: 14 augustus 2020 Hier ook weer Pompoenen dit jaar en het gaat best goed, dit jaar is m’n grote pompoen project de Red Kuri pompoen. Ik heb 5 planten in een grote bak van zo’n 8 vierkante meter afgevuld met bemeste tuin aarde en compost. Ze hebben alleen Rizotonic van Canna gekregen vanaf de 2de week tot kort geleden, dit is een wortel stimulator en we zijn er inmiddels mee gestopt om ze nog genoeg spoel tijd te geven zodat er geen voedingsresten in de pompoenen achterblijft, ze gaan inmiddels al af rijpen. Vandaag hebben we al wat blad verwijderd zodat de vruchten nog wat direct zon licht kunnen pakken en nog wat meer de diep rode kleur kunnen krijgen. Foto’s van vandaag, Grote bak Lange strook voortuin Mooiste Red Kuri @ Roeier, ben onder de indruk van jou UFO, hij heeft een beetje dat ingezakte waar je bij een AG naar opzoek bent, een echte giant!👍 Maar wij mogen ook niet klagen met onze witte Patisson Summer Satellite hij is nu ruim 20 cm doorsnee en als je naar z’n buik kijkt zit het gewicht ook wel goed voor een klein recordje, lol. De witte Patisson vandaag, Verder hebben we nog een tweetal Turkse Mutsen (pompoen/kallebas) deze planten lopen wat achter maar als het een redelijk na seizoen wordt laten we ze gewoon wat langer staan. Foto’s van vandaag, Grt. Quote
acpronk Geplaatst: 15 augustus 2020 Geplaatst: 15 augustus 2020 Met een mede moestuinder had ik een vijgenbladpompoen geruild met deze pompoen. Weet iemand welke deze is, en hoe te bereiden? Had dit helaas niet gevraagd.. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
roeier Geplaatst: 15 augustus 2020 Geplaatst: 15 augustus 2020 Het lijkt gewoon op een Uchiki kuri, die worden heel veel geteeld. Kilootje of 1½ - 2?. Is een beetje vroeg geoogst, ik zie liever het steeltje wat meer verkurkt. Nog even laten liggen om wat meer omzetting van zetmeel naar suiker te krijgen kan de smaak helpen. Bereidingsmogellijkheden... dat zijn er wel er veel hoor. Soep, pompoengebak, schijven zo in de koekepan als ontbijt of tussendoortje... De schil hoeft er niet beslist af, als je er bijvoorbeeld soep van kookt, maar bij een pompoen die al maanden ligt doe ik dat wel, het kan anders wat zwaar op de maag liggen. Zonder schil is in elk geval zachter. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 15 augustus 2020 Geplaatst: 15 augustus 2020 Bijvoorbeeld. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.