Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

pompoen of bolcourgette?

silly

Recommended Posts

hey iedereen.

ik heb een vraagje want kom er zelf niet aan uit. we hebben enkele maanden geleden 2 plantjes gekregen van die buren,die zeiden dat het pompoen was. ik heb nog nooit pompoen gehad in de tuin. nu ik de vrucht zie hangen ben ik toch aan het twijfelen of het geen bolcourgette is. wat denken jullie?

20200715_162803.jpg

20200715_162750.jpg

Ik heb nog nooit een courgette de Nice of ronde courgette gezien die rankend is en ook niet aan zo’n lange steel. Dus ook in mijn ogen pompoen, welk zou ik nog niet kunnen zeggen. Hij doet me wel denken aan de Halloweenpompoenen zoals Jack O Lantern, die hebben ook een lange steel en zo’n groene start.

Edited by appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Vanwege het zwaar ingesneden blad, de kantige steel aan de vrucht en ook het gevlekte blad zal het een Cucurbita pepo zijn, dus de soort van de courgettes. Maar daar horen meer rassen bij die doorgaans als pompoen worden beschouwd, de Tonda Pandana types bijvoorbeeld.

Praktisch betekent het dat deze vruchten niet echt lekkerder worden met rijping, zoals pompoenen dat wel doen. Je kunt ze prima klein en onrijp eten, al kan dat ook wel met pompoenen, maar dat is een beetje zonde. En deze planten kunnen kruisen met courgettes en sierkalebassen.