Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Druiven: vraag over onderbegroeiing

fre3ke

Recommended Posts

Ik heb nu drie jaar een aantal Regent druiven langs een zuidmuur staan. Destijds heb ik even stukken tapijt ertussen gelegd tegen onderbegroeiing. Dat ligt er nog steeds.

Inmiddels staat langs alle tapijtranden hoog, droog, gras. Heeft de plant hier veel last van? Het zit er vol krekels en ik wil het liever zo laten. De druiven doen het ook prima, geen tekenen van gebreken.

PHOTO_20200718_143953.jpg

Een druif wortelt hoofdzakelijk zeer diep. Heeft weinig last van onderbegroeing op zich. Persoonlijk zou ik de bodem liever mulchen of met wilde bloemen laten begroeien dan een wel heel onnatuurlijk tapijt er onder te laten vergaan....... Daar kunnen dan bijvoorbeeld insecten die helpen bij het tegengaan van luisjes, mijtjes e.d. hun plekje vinden.....

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank. Ik laat het gras dan lekker staan.

Het tapijt laat ik natuurlijk niet eeuwig liggen, ik wilde de bestaande grassen laten sterven door lichtgebrek en daarna een laag houtsnippers aanbrengen, maar ik had steeds geen tijd. Er leven nu honderden beesten onder. Ik moet even kijken hoe ik die weer een fijn plekje geef, misschien planken.

Op zich vind ik plantjes eronder ook leuk, maar als ik nu in de tuin zit, klinkt het alsof ik in Zuid-Frankrijk ben, dus ik verander het liever niet. Dit gras is misschien geen goede buur, maar ook geen slechte, blijkbaar.

Natuurlijk wildgroei is ook gewoon mooi. Iets wat iemand onkruid vind is voor een ander geen onkruid.

Tapijtje had ik wel weggehaald, al die 'kunststoffen' dit op een gegeven moment uit één vallen en boel verontreinigen. 

Inplaats van een plankje, misschien wat een stapeltje dikke takken?

21 minuten geleden, fre3ke zei:

maar als ik nu in de tuin zit, klinkt het alsof ik in Zuid-Frankrijk

Ik heb zelf ook krekels die zitten al twee jaar in de aardbeienplanten. Gelukkig maken ze niet al te veel geluid hier.
Vaak zat op de camping in frankrijk gezeten, waar te veel krekels zaten... Nachten niet kunnen slapen van die herrie. En als je dan toch in slaap viel, dan werd je er 's ochtends vroeg wel weer wakker van. 😒

2 uren geleden, harms1 zei:

Ja, ik kom weer met hetzelfde linkje...maar misschien iets uit dit rijtje onder de druif aanplanten? Tijm, enz.

http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htm

Goede buren volgens de website van de druif zijn:

munt

tijm

bieslook

primula

struikboon

etc.

Welke positieve bijdrage geven deze planten aan de druif?